Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
VolvoB20 skrev:Släpper man ut fossilt CO2 tar det 100.000.000 år innan det är borta och fossilerat igen
Men det problemet har man väl med diesel också? Det består ju av fossil olja. Utmaningen är väl att hitta en annan energikälla som är neutral. El är ju samma skit om den tillverkas med kol. Sol på något sätt är framtiden, men hur det ska lösas vet vi inte än. Solvärme för att spjälka vatten så att vi får vätgas. Men man får hoppas att rätt vetenskapsmän får rätt stöd.
av jwiss
erikn skrev:
VolvoB20 skrev:Släpper man ut fossilt CO2 tar det 100.000.000 år innan det är borta och fossilerat igen
Men det problemet har man väl med diesel också? Det består ju av fossil olja. Utmaningen är väl att hitta en annan energikälla som är neutral. El är ju samma skit om den tillverkas med kol. Sol på något sätt är framtiden, men hur det ska lösas vet vi inte än. Solvärme för att spjälka vatten så att vi får vätgas. Men man får hoppas att rätt vetenskapsmän får rätt stöd.
Diesel-cykeln är 20% mer effektiv än Otto-cykeln och då blir det 20% mindre CO2.

Det är mycket besvärligt att lagra H2.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jwiss skrev:
erikn skrev:
Diesel-cykeln är 20% mer effektiv än Otto-cykeln och då blir det 20% mindre CO2.

Det är mycket besvärligt att lagra H2.
Japp, åker man diesel tar det bara 80 miljoner år för jorden att reda till sig, åker man bensin får man vänta ytterligare 20 miljoner år innan det har rett upp sig helt och hållet.
Användarvisningsbild
av crumpets
Mycket bra bild erikn. Detta har myndigheterna vetat om sedan Eu3-tiden, men man har skitit i det. Lobbyism och co2-jakt verkar vara boven. Det enda som skapade denna soppa var att jänkarna har så fundamentalt annan inställning till luftkvalitet. Man tog helt enkelt en vanlig europeisk lögn och drog den för helt fel marknad.
av Hisingspaddan
VolvoB20 skrev:
Hisingspaddan skrev:Det är riktigt att NOx snabbt försvinner ur luften men eftersom det hela tiden fylls på finns problemet alltid.
Visst, men byter man ut dieselbilarna är utsläppt NOx borta dagen efter

Släpper man ut DDT eller Dioxin tar det 50-100 år innan det är borta

Släpper man ut fossilt CO2 tar det 100.000.000 år innan det är borta och fossilerat igen
Förvisso, så därför är det ju nog frågan om man inte snarast borde begränsa/stoppa försäljningen av nya dieselbilar och kanske införa en skrotningspremie för de som redan sålts
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag tror det kommer hända saker i bilindustrin om sisådär 10-15år när folk flyttar till Mars. Där går det ju inte få tag på bensin eller diesel direkt, så då MÅSTE ett hållbart alternativ hittas. När marsianerna hittat något vettigt så kommer nog jorden hänga på.

Själv tycker jag väl lite som så att om vi ändå ska fly till mars om några hundra år så kan vi väl ändå få ha lite kul på jorden först :roll:
Användarvisningsbild
av Camel
Min 2,5FT (bensin) ska släppa ut 15 mg NOx/km enligt deklarerade siffror. Det bara en fjärdedel förhållande till Euro 6 för diesel. Den går faktiskt att köra på deklarerad bränsleförbrukning om man anstränger sig ordentligt. Ovanligt idag. Men så är en 2,5FT varken downsizad eller särskilt modern. Och den har relativt hög deklarerad förbrukning. Men det verkar vara ganska ärliga siffror. Dock är den är ingen dieselbil och den släpper ut ganska mycket CO2 om man kör den på bensin. Dieselmotorer må vara (något) bättre för klimatet än ottomotorer på bensin, men de är sämre för miljön. Särskilt den lokala miljön nära trafiken (t.ex. en stad). Pest eller kolera.
av mikebike
Camel skrev:Och den har relativt hög deklarerad förbrukning. Men det verkar vara ganska ärliga siffror.
Det verkar gälla generellt, törstiga bensinmotorer stämmer bättre med verkligheten. De som har största avvikelse är snåla dieselbilar = "miljöbilar".
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev:
Camel skrev:Och den har relativt hög deklarerad förbrukning. Men det verkar vara ganska ärliga siffror.
Det verkar gälla generellt, törstiga bensinmotorer stämmer bättre med verkligheten. De som har största avvikelse är snåla dieselbilar = "miljöbilar".
Körde långkörning med två likadana mustanger i USA, det enda som skiljde var att den ena hade stora motorn och den andra den lilla. Den lilla drog mera trots samma förare, den slet hårt på höga varv medans de stora susade lite på förhöjd tomgång vid samma tempo.

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]

Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]