Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av L0k3
#1004768
Tack BMWslangen för snabbt svar.
Jag får ta och laga den sönderslitna svarta sladden då, är lite för kort för att nå alla hål.
Men vad ska jag ha den brun/röda sladden till som har en kabelsko i ena änden?
av bmwslangen
#1004771
Mig veterligen behövs inte den brun/röda sladenn för att läsa ut felkoder. Dess funktion vet jag däremot inte, hoppas däremot på att någon med mer erfarenhet av dessa äldre felkodsuttag kan hjälpa till med mer detaljer.
av bmwslangen
#1004774
@LennartL : Tog en snabb flukt i Volvos servicehandbok angående misständningsdiagnosproceduren.

Där nämns att misständning tänder miljölampan som vi vet. Om risk för katalysatorskada (dvs de felkoder du har) föreligger kommer miljölampan att blinka så länge misständningarna pågår, sedan övergå till fast sken.

Styrenheten registrerar och lagrar inom vilket varvtals- och lastområde som misständningen förekom i, för att miljölampan ska tändas måste misständning ske ytterliggare en gång inom samma varvtals- och lastområde.

Upphör misständningen måste man uppfylla hela detta varvtals- och lastområde utan misständning för att styrenheten ska starta nedräkning för släckning av miljölampan och radering av lagrade misständningskoder.



Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, om inte din miljölampa slocknar av sig självt någon gång utan lyser hela tiden har du misständningar lite då och då - dvs mycket oftare än de 1-2 gånger du märkt.

Motorstyrsystemet är ganska känsligt och kan detektera (korrekta) misständningar som vi mycket enkelt kan missa. Bilen kan misstända men den behöver inte skaka som en tryckluftshammare för det - så det kan vara svårt att uppfatta alla misständningar själv.

Så du har med största sannolikhet misständningar lite då och då.

Ett sätt att få lite mer information om när/var/hur är att radera felkoden när den dyker upp. Kör sedan och var lite observant när miljölampan börjar blinka, för det är då som misständningen pågår. Samla sedan in freeze frame datan (visar info om vilket varvtal/last/temperatur osv som misständningen skedde) och radera felkoden och börja om proceduren igen. På så sätt kan du bygga upp lite statistik och som om det finns en gemensam nämnare. Är det tex vid WOT alla misständningar händer, vid vissa varvtal, motortemperaturer, osv?

I mitt fall så sker mina misständningar alltid vid tomgångsvarvtal eller däromkring och alltid med låg/ingen last alls.
av Indalsman
#1044732
Kollade igenom felkoder på min 855GLT -97 med Autocom ena dan och fick upp 2st felkoder på ECCn men dom verkar inte finans nånstans? Har inte sett dom i några listor och hittar inget när jag googlar på dom.

Koderna var 144 och 911.

ACn verkar vara ur funktion då den inte slår till eller sätter igång. Varmt och kall reglering fungerar vad jag vet, dock verkar den inte vilja styra ner luften på fötterna? den reglerar mitten utblåsen och framrute utblåset i alla fall.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1044736
Skulle gissa på att en kod är säkert för spjällmotor och den andra för AC typ lågt tryck.
av HBBR
#1066122
Hjälp mig nu! Har suttit ett antal timmar i bilen nu och försökt bli klok på detta med felkoder. Har ju en 855 -96, dvs obd1 i obd2-uttag. Har gjort en egen ledhistoria för att smart kunna avläsa koder, men har inte gått så bra. Såå vi tar det från början... Fråga 1: Om jag stoppar in en led mellan 3 och 16. Då lyser den konstant, ska den göra det?
av bmwslangen
#1066124
Denna setup använde jag för att läsa ut felkoder för värmesystemet (motorfelkoder läses ju ut via en standard OBD-felkodsläsare som vanligt då jag har Motronic 4.4).

Pin 6 är till modulen ECC (som jag ville läsa av)
Pin 16 är +12V
Pin 5 är signaljord
http://www.exx.se/objects/jagrullar/fel ... re_002.jpg
http://www.exx.se/objects/jagrullar/fel ... re_001.jpg

Men jag kan inte minnas att LED-lampan ska lysa konstant när man kopplar in den.


Pin 3 var väl till Motronic3.3 / Fenix 5.2

@HBBR : Vilket motorstyrsystem har du? Är det felkoder från motorstyrsystemet du vill läsa av?
av HBBR
#1066130
Jaa det är motorstyrningen jag vill åt då motorelektoniklampan började lysa i vintras. Ingen aning om vad är för system jag har. Hur vet man det?
av Stoffy
#1066146
HBBR skrev:Jaa det är motorstyrningen jag vill åt då motorelektoniklampan började lysa i vintras. Ingen aning om vad är för system jag har. Hur vet man det?
10v-motorerna är Fenix.
Och nej, LED ska inte lysa direkt när den ansluts mellan pin 3 och 16 om den är inkopplad med rätt polaritet i alla fall. Jag vet faktiskt inte vad som händer om man vänder dioden på fel håll, kanske kan vara så enkelt att om man har den polvänd så lyser den konstant? Kanske värt att kolla upp. Långa benet ska kopplas till 16 och korta till 3.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]