Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monty16
Hej! har ett sjukt störande problem
det gäller en 850 GLT -95, nu till problemet,
Det är så här att när jag bromsar så hugger det å låter illa som fan i hela jävla bilen å det pulserar svagt i pedalen å verkligen dundrar i bilen, det som är gjort är nytt bromsok bak (kolv var fastrostad) nya skivor fram, nya belägg på alla hjul. Bytte skivorna idag utan någon som helst ändring på problemet. Förstår inte vad problemet är?? någon snäll själ som kan hjälpa mig? PS: Känns som att ljudet å problemet är i höger framhjul. Mvh
Användarvisningsbild
av Hilmer
Kontrollera så att alla kolvarna i oken rör sig som det är tänkt.
Bytt ok bak skriver du, är det bara ett eller båda? Är det bara det ena så skulle jag tippa på att det andra också behöver bytas, för rör det sig inte som det borde kan det bli lite konstiga fenomen när oket bara trycker från ett håll t ex.

En annan tanke, det är inte ABS:en som jobbar!?
Kolla om det finns felkoder.
av monty16
Ja det har jag ingen aning om det kanske den gör? vad gör man åt det? hur kan jag kolla om det är det som är problemet? (okunnig) Tack för svar!
av Waizguy
Det låter som att du kan ha problem med ABS-systemet. När ABS'en kickar igång ofrivilligt på asfalt dundrar det på fint samt pulserar i pedalen. Känns dina bromsar så i alla farter eller bara vid låg hastighet? Typ som att du bromsar ned från 70 och vid 20-30 börjar det låta och pulsera?

/// Waiz
av monty16
1 ok byttes, problemet har varit där för länge.. Alla delar bytte jag desperat för att försöka fixa problemet så det uppkom före det från ingenstans så fanns det där.
av monty16
Waizguy skrev:Det låter som att du kan ha problem med ABS-systemet. När ABS'en kickar igång ofrivilligt på asfalt dundrar det på fint samt pulserar i pedalen. Känns dina bromsar så i alla farter eller bara vid låg hastighet? Typ som att du bromsar ned från 70 och vid 20-30 börjar det låta och pulsera?

/// Waiz
Det spelar absolut ingen roll vilken hastighet är precis likadant , det dundrar nå för jävligt men det pulserar inte alls mycket , knappt kännbart.
av rid54
Går det inte att blockera ABS, med nån säkring eller nåt, så den kan uteslutas? Jag misstänker som redan sagts att nåt ok strular trots allt, så att en eller flera skivor får "snedpress" när du bromsar och då kan det låta illa. Du kanske kan ta hjälp av nån som kollar hjulen medan du bromsar, ibland kan man faktiskt se hur skivan trycks i sidled om inte oken funkar på bägge sidor (eller inte kan röra sig om det är glidande ok).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jo visst, rycker du säkringen så slutar ju ABS att fungera, samt att du får en jävla hög felkoder.
Men vore det ABSen så tycker jag pedalen mer eller mindre skulle studsa, om det låter så mycket som du beskriver. Tycker den studsar bra nog när stystemet fungerar som det ska, utan att det är något missljud.
av monty16
Har nu varit till en verkstad å frågat å dom har även provkört, han sa att han trodde det var en skiva bak som gjorde det för det var liten beläggning med skit på den..? känns konstigt att sånt litet kan skapa sånt problem, men får testa byta skivor bak också så får jag ser om det blir bättre efter det. Tack för alla svar!
Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]

Problem med volvo v70-99

Det är lite dubbla budskap om P167x-felkoder[…]