Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HVTH
milktrucker skrev:miljötaktik för att motorn fortare ska komma upp i tamp. Känns lite onödigt att lägga in den funktionen eftersom motorn ändå blir varm när man kör iväg med bilen. För det är väl ingen människa som sätter startar bilen och låter den gå på tomgång tills den blir varm innan man kör iväg?
Det är inte motortempen man vill höja, utan man vill få upp temperaturen i katalysatorn så den börjar rena avgaserna effektivare. Det finns lag/miljökrav man skall klara inom ca: 45-sekunder från kallstart, därav den höjda tomgången. (har jag för mig)
av Garberg
Milktrucker: Ska testa att gasa när bilen är kall och se om den går knackigt, men jag är ganska säker på att den inte gör det. Men för att förtydliga: Det är bara under de 15-20 första sekunderna vid kallstart som motorn går lite knackigt. När tomgången går ner så spelar det ingen roll hur man kör, den går som den ska.
av valln
Svårt att svara på men det kan vara ett luftläkage som motorn lyckas kompensera när den får styra mera själv. Vid startögonblicket (och en tid till har jag för mig) kör motorstyrningen något standardprogram.
Erfarenheter XC90?

Har haft alla Volvos kombi modeller. På -70 […]

En bättre modell hade som kunnat ge ett mer p[…]

Volvo appen

Har också problem med att ställa in tim[…]

Jag har krupit till korset, efter ca. 20.000mil p&[…]