Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av McTar
Undrar om det är någon som har något konkret svar på mitt problem.
Köpte en v60 bifuel för 9 månader sedan, my 15 213hk aut.
Efter drygt 100mil tyckte jag den växlade lite konstigt. Den liksom går upp i varv innan den växlar mellan 2an och 3an samt 3an och 4an. Ibland ganska mycket ca 1000rpm ibland bara 300rpm.
Vid fullgas från stillastående så kan den varva upp till ca 4000rpm och varvräknaren stannar där medan bilen fortsätter och accelerera tills den "kommit ikapp" varvtalet och varvräknaren fortsätter uppåt.

Bilen har varit inlämnad x antal gånger för felet och Volvo hittar inte felet.
Den blir bättre.vid en adaption men blir sämre igen efter.ca.1-2.veckor.

Bilen har gått 1800 mil nu och jag börjar tappa hoppet till både bil och verkstad.
Synd, för jag gillar bilen annars.

Lite desperat söker jag andra som kan hjälpa mig...
av Lövet
Det är bara att fortsätta reklamera, så där ska den inte bete sig. Efter tre misslyckade reparationsförsök har du rätt till återköp.
av McTar
Har inte läst på riktigt. Konsumentköplagen gäller nog inte dp jag inte köpt den privat. Jag vet inte hur köplagen är skriven.
Jag skall kontrollera, men vill gärna att bilen blir fixad!
av McTar
~Kalle~ skrev:Slirar den lika mycket om du lägger i sportläget? (Eller växlar manuellt)
Njae. När jag växlar manuellt på lägre varvtal så blir resultatet detsamma. Men i sportläge blir det inte lika tydligt, kanske för att den växlar högre upp i varvtalsregistret.

Problemet är att bilen växlar bra ibland. Oftast inte, men "det kommer och går".
av Lövet
McTar skrev:Har inte läst på riktigt. Konsumentköplagen gäller nog inte dp jag inte köpt den privat. Jag vet inte hur köplagen är skriven.
Du har ju fortfarande nybilsgaranti på den?
av McTar
Lövet skrev:
McTar skrev:Har inte läst på riktigt. Konsumentköplagen gäller nog inte dp jag inte köpt den privat. Jag vet inte hur köplagen är skriven.
Du har ju fortfarande nybilsgaranti på den?
Visst har jag det, men det avhjälper ju inte felet.
Är det någon här som kan bistå med hjälp så kan jag säga det till verkstan, så jag får en fungerande bil... Kanske till ett årdagen! ;-)
alt reklamera hela bilen... Trivs annars i bilen så jag skulle helst vilja ha den kvar.
av Lövet
Du måste reklamera bilen så verkstaden får chans att åtgärda felet minst 3 gånger. Först efter det kan du gå vidare.
av McTar
Lövet skrev:Du måste reklamera bilen så verkstaden får chans att åtgärda felet minst 3 gånger. Först efter det kan du gå vidare.
Tredje gången var i våras. Nu har den säkert varit inne sju gånger (iof inkl. fel som uppkommit när den varit inne på verkstan). Men fler än tre är det...
Jag uppfattar den magiska siffran tre från konsumentköplagen, men det gäller inte denna bil eftersom ingen privatperson köp den.
Eller finns 'tre försök' med i någon sorts garanti?
av Lövet
Tre försök är en princip snarare än lag. Men har bilen varit inne 7 gånger för samma fel är det dags att kontakta försäljningschef och kräva återköp av bilen.

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]