Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
Fick ett meddelande i bilen om att det automatiska helljuset var tillfälligt otillgängligt och att det var manuell manövrering som gällde. Vad innebär det mer än att automatiken inte fungerade? Varför blir det så? Efter ca fem min fungerade det åter. Tänkte stanna och starta om bilen men hittade ingen lämplig plats för det innan funktionen fungerade igen. Konstigt.
Användarvisningsbild
av Waterlily
Jag gissar att signalen från någon ljusgivare inte var helt OK. En störning kanske. Och att systemet inte vågade lita på om den såg en mötande bil eller ej och därför varnade och kopplade bort automatiken.

Tydligen hade just detta system en funktion att efter en stund testa om signalerna var OK igen och kunde därför återställa funktionen. Det var ju trevligt att du slapp starta om bilen i detta fall.

Det finns inga perfekta system så därför har man infört mer eller mindre intelligenta felhanteringar.

Vänligen Näckrosen.
av Kluster
Du har väl läst manualen?

------

Manuell manövrering

OBS

Håll vindrutans yta framför kamerasensorn ren avseende is, snö, imma och smuts.

Klistra eller montera ingenting på vindrutan framför kamerasensorn, då det kan reducera eller få ett eller flera av kameran beroende system att sluta fungera.

Om meddelandet Active high beam Tillfälligt otillgängligt Manövrera manuellt visas i kombiinstrumentets informationsdisplay måste växling mellan hel- och halvljus göras manuellt. Dock kan ljusreglagets vred ändå stå i läge . Detsamma gäller om meddelandet Vindrutesensorer blockerade Se handbok och symbolen visas. Symbolen slocknar när dessa meddelanden visas.

AHB kan vara tillfälligt otillgängligt t.ex. i situationer med tät dimma eller kraftigt regn. När AHB åter blir tillgängligt, eller vindrutesensorerna inte längre är blockerade, släcks meddelandet och symbolen tänds.

Varning

AHB är ett hjälpmedel för att vid gynnsamma förhållanden använda bästa möjliga ljus.

Föraren är alltid ansvarig för att manuellt växla mellan hel- och halvljus när trafiksituationer eller väderförhållanden kräver det.

Viktigt

Exempel på när manuell växling mellan hel- och halvljus kan krävas:
•vid kraftigt regn eller tät dimma
•vid underkylt regn
•vid snörök eller snömodd
•vid månsken
•vid körning i svagt upplysta samhällen
•när framförvarande trafik har svag belysning
•om det finns fotgängare på eller vid vägen
•om det finns starkt reflekterande föremål såsom skyltar i närheten av vägen
•när mötande trafiks belysning skyms av t.ex. vägräcken
•när det finns trafik på anslutande vägar
•vid backkrön eller svackor
•i tvära kurvor.
av III
Jo, läst manualen men aldrig råkat ut för det tidigare. Åkt där flera gånger innan, Är ju gatubelysning där. Brukar nöja sig med att blända av. Tänkte det var något känt fenomen eller om något inte fungerar som det ska. Var vare sig dimma eller snö eller regn. Avvaktar och ser om det dyker upp igen. Kanske något med ljusförhållandena just denna gång.
av perhall
På de Volvo jag kört med automatiskt helljus har det funkat skitdåligt (trots ren ruta etc.). Men kanske det kommer uppdateringar eller man vänjer sig eller man orkar inte göra själv efter ett tag.../PH
av IamEsse
perhall skrev:På de Volvo jag kört med automatiskt helljus har det funkat skitdåligt (trots ren ruta etc.). Men kanske det kommer uppdateringar eller man vänjer sig eller man orkar inte göra själv efter ett tag.../PH
Förutom på motorvägar där mitträcket tenderar till att skymma sensorerna så att den bländar av några sekunder försent så fungerar det klockrent för mig.
av III
IamEsse skrev:
perhall skrev:På de Volvo jag kört med automatiskt helljus har det funkat skitdåligt (trots ren ruta etc.). Men kanske det kommer uppdateringar eller man vänjer sig eller man orkar inte göra själv efter ett tag.../PH
Förutom på motorvägar där mitträcket tenderar till att skymma sensorerna så att den bländar av några sekunder försent så fungerar det klockrent för mig.

Bortsett från denna gång när funktionen stängde ner sig en kort stund har det fungerat klockrent. Förvånade bra. Använder aldrig det manuella läget förutom om jag vill ha helljus när jag står still för bilen behöver lite fart för att slå på helljus i autoläget.

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]

Tänker på oljeringarna som klegar ihop.[…]

Troligtvis gått varmt i kontaktstycket till […]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för a[…]