Får man låna tråden lite? Har en XC70 med xenonhalvljus. Tycker att halvljuset är för kort, cirka 10-15 meter framför bilen. Har läst i diverse trådar om att man upplever ljuset som kortare eftersom xenon har en så skarp kant, men om jag försöker se det objektivt hur långt som jag faktiskt ser om man bortser från den där ljuskanten så tycker jag att det är alldeles för kort.
Min bil har ingen höjdjustering i kupén så jag antar att det är den automatiska höjdregleringen som sköter det vid tung last bak t.ex?
Tittar man på själva strålkastarna så ligger inte halvljusdelen mot botten i hela insatsen så som i videon här ovan, det finns space, så jag tror inte att halvljuset har ploppat väck från "kulan".
En jobbarkompis sa att man brukar kunna se när man startar bilen att halvljuset åker lite upp och ned innan den automatiska höjdregleringen har ställt in sig i rätt läge, men så är inte fallet i min bil. Lamporna tänds och har en fast höjd, utan någon autoreglering.
Så, frågan är om min vän har fel, eller om givaren (bakaxelgivare?) är kass?
Jag har lokaliserat höjdjusteringsskruvarna och funderar på att mäta upp hur mycket ljuset dalar.
Någon nämner 1,2%, men det finns ingen procentsats angiven vid lyktorna, enbart lite utropstecken och något som liknar instruktionsboken, men i den står inget om vilken höjd halvljuset ska ha, bara att:
"På bilar utrustade med Bi-Xenonstrålkastare
ska alla arbeten med strålkastaren
utföras av en auktoriserad Volvoverkstad.
Bi-Xenonstrålkastare kräver särskild
försiktighet eftersom den är utrustad med
ett högspänningsaggregat."
Om nivågivaren är trasig, åker halvljuset ned i botten, eller ställs den bara ned till det lägsta läget?
Kan man strunta i att byta ut givaren och justera upp halvljuset till rätt höjd? Räcker den manuella justeringsmånen till?
Jag är medveten om att halvljuset kommer att blända om jag skulle lasta på tungt i bak om jag justerar upp ljusbilden, men det är extremt sällsynt med så pass tung last i denna bil. Drar aldrig släp och när vi har mycket packning och åker lite längre så tar vi den andra bilen.
Det är inget jätteproblem detta då jag nästan bara åker till och från jobbet (9km mestadels motorväg) men det är min första bil med xenon och jag trodde att det skulle vara BÄTTRE ljus med xenon än halogen, inte sämre.
Någon skrev att gamla xenonlampor har en tendens att kasta ljuset en kortare väg och jag vet inte hur gamla lamporna är, men jag har lite svårt att se hur en gammal lampa i praktiken skulle kunna kasta ljuset en korta sträcka. Möjligtvis samma sträcka, fast med svagare ljussken.
Men vad jag babblar... hehe!