Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sen 1969 är det krav att den ska vara sluten. Gaserna som kommer ur där är hälsofarliga så dom ska förbrännas i motorn. Skönt att det är lättbytt. Vanligt fel hos många biltillverkare. Ibland sitter det ett filter i vevhusventilationen som kan bäcka igen. Då är risken att någon packning trycks sönder. Motorns övertryck går ur den vägen, Har man otur är det vevaxeltätning som ryker. Filtret bäckar nästan bara igen på motorer där man slarvar med oljebyte eller kör med mineralolja. Hur det är med femmcyl och nyare vet jag ej.
Magnus308 skrev:Jag köpte slangen på Upplandsmotor, och 2st rostfria slangklämmor på Jula.
Kostade under 300kr totalt och tog 20min att byta utan att stressa eller lossa något annat än plastkåpan över tändspolarna.
Låter enkelt. Köpte slangen idag men osäker på hur jag skall komma åt och montera den.

Drog lös den gamla i övre delen på motorn. Det verkar sitta kvar en bit under den svarta plattan som det står VOLVO på.
Gula pilen på bilden visar den.

Den gamla slangstumpen markerad med röd pil. Nya slangen liggandes på motorn med blå pil.

Tacksam för hjälp i hur jag skall fortsätta.
Bilagor
posta_bild.JPG
posta_bild.JPG (1.77 MiB) Visad 459 gånger
Skruva loss den svarta Volvo plattan så förstår du hur den sitter där under. I nedre änden sitter den med en slang klämma. Är trångt nertill men lite tålamod så går det. Tänk på att ha nya klämmor som skruvas ihop.
Niklas0123 skrev:Skruva loss den svarta Volvo plattan så förstår du hur den sitter där under. I nedre änden sitter den med en slang klämma. Är trångt nertill men lite tålamod så går det. Tänk på att ha nya klämmor som skruvas ihop.
Ok. Tack hjälpen, skall prova att fixa detta under helgen. Klämmor har jag :-)

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]

Volvo 740 leksaksbil

Volvo 740 polisbil. Skick enligt bilder. Samlarobj[…]