Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Smaskus
Hallå kära forumare! Jag träffade en äldre gubbe i en tuff 940 häromdagen... var givetvis tvungen att kommentera saken och kika närmre på hans bil. När vi stod där och pratade kom vi osökt in på turbon varpå han nämner att hans är "bonnatrimmad" genom att dom har kapat tryckslangen till turbon och satt ett T stycke på den som suger luft. Han hävdar att detta get 30-40 hästar mer och att bilen drar i snitt 1dl mindre per mil... min fundering... kan detta verkligen stämma? och hur påverkar det turbon... Min 940 är redan trimmad med 205 hästars chip... tror ni att det är klokt att testa vad han föreslåt? Är givetvis försiktig av mig så tänkte att om någon vet hade det varit oerhört intressant att höra vad era tankar är! Jag har bilder på det som jag kan ladda upp vid intresse :)

Tackar hjärtligast för svar!
Användarvisningsbild
av White
Det sitter alltså ett T-kors mellan turbon och wastegateklockan? Det kan garanterat ge 30-40hk mer om hålet i korset är väl avvägt.

Bättre är ändå att köpa en seriös pysventil, eller ännu bättre en styvare justerbar wastegateklocka. Ett chip ger ingen direkt
effektökning i sig, det måste man på något vis höja laddtrycket för.

Sitter det ett 205hk chip i din är säkert laddtrycket redan ökat på något vis, att sätta ett t-kors i stället ger ingen mer effektvinst.
av Smaskus
Johmenvisst är det så att laddtrycket är ökat, det är gjort på BSR om man skall lita på förra ägaren (den går som ett spett) sitter ny wastegate 0.8 om jag inte sett fel... men han talade ju även om att det skulle bli bränslesnålare? finns det något att tjäna på det då?
Användarvisningsbild
av White
Det ända T-korset gör är att höja laddtrycket. Jag har svårt att tro att bara det skulle sänka bränsleförbrukningen faktiskt. Men får
du även ett chip (som du har) kan det faktiskt göra det. Min 945 Classic ltt -98 automat drack runt 1,3 liter/mil blandad körning
original. Nu mad BSR chip, höjt laddtryck, sportkat, 2,5 BSR fullflödessystem och K&N luftfilter ligger den på 1,06liter/mil samma körning.
av Smaskus
White skrev:Det ända T-korset gör är att höja laddtrycket. Jag har svårt att tro att bara det skulle sänka bränsleförbrukningen faktiskt. Men får
du även ett chip (som du har) kan det faktiskt göra det. Min 945 Classic ltt -98 automat drack runt 1,3 liter/mil blandad körning
original. Nu mad BSR chip, höjt laddtryck, sportkat, 2,5 BSR fullflödessystem och K&N luftfilter ligger den på 1,06liter/mil samma körning.

Det var verkligen inte illa det! Känner igen fenomenet ifrån min 945a :) hehe jag tackar så oerhört för svar! Jag fick veta det jag var ute efter ;) vi lär säkert höras av igen :)

// Smaskus
av III
Råkade sladda förbi 940 forumet. Hade en 940 llt för många år sedan. Det är samma motor som fullturbon men annan reglering av turbotrycket. Genom att montera en pysventil ökas laddtrycket och bilen går "lättare". Min drog mindre bensin och avsevärt snabbare. Görs detta rätt blir det nog som någon skrev 30-40 hk mera. Acc test mot kompisars bilar visade att min borde haft runt 175 hk utan chiptrim. Balanserade turbotrycket med en slang på pysventilen. Kan utveckla om någon vill.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]