Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sungam
Någon som har koll på hur lätt och billigt det är att byta till en spaceball-växelspak? Har inte vågat ringa volvo än..men jag antar att det är jättebilligt ...eller? :roll: Är det samma mittkonsol? Mkt jobb med att byta? Nån som gjort det? Tell me!
av bjohansson
jag har för mig att den skulle kosta ca 1500:- att köpa. vad det kostar att byta vet jag inte. tror inte det ska vara några problem att göra själv..
av Teemu
någon som har en bild på spaceball... ?
Användarvisningsbild
av Loner
Teemu skrev:någon som har en bild på spaceball... ?
Bild

Bild
av Teemu
ganska så snitsigt spakställ det jue... fast jag föredrar nog bekvämligheten med automaten även i framtiden tror jag... :)
Användarvisningsbild
av Whisky
Jo, snitsigt och fränt ser det ut... om än något malplacerat i inredningen i övrigt, kanske...

Det ser ut som om "slaglängden" (spakrörelsen) kan bli ganska lång mellan växellägena. Är det någon med Spaceball som kan svara på om man måste vispa runt mycket för att byta växel på en dylik, i förhållande till en vanlig manuell växelförare?
av sungam
Whisky skrev:Jo, snitsigt och fränt ser det ut... om än något malplacerat i inredningen i övrigt, kanske...

Det ser ut som om "slaglängden" (spakrörelsen) kan bli ganska lång mellan växellägena. Är det någon med Spaceball som kan svara på om man måste vispa runt mycket för att byta växel på en dylik, i förhållande till en vanlig manuell växelförare?
Tror det är exakt samma längd mellan växellägena med denna spak jmf med den "vanliga". Har inte märkt nån skillnad på de jag kört iaf. Kanke avsaknad av damask som ger det intrycket. Volvo har ju placerat denna under sport-kategorin i tillbehörskatalogen, så man kanske ju isf tycka att den borde vara kortare
av sungam
sungam skrev:
Whisky skrev:Jo, snitsigt och fränt ser det ut... om än något malplacerat i inredningen i övrigt, kanske...

Tror det är exakt samma längd mellan växellägena med denna spak jmf med den "vanliga". Har inte märkt nån skillnad på de jag kört iaf. Kanke avsaknad av damask som ger det intrycket. Volvo har ju placerat denna under sport-kategorin i tillbehörskatalogen, så man kanske ju isf tycka att den borde vara kortare
Har kollat lite priser nu ??:-/

Bilia skulle ha 2725kr för konsol, spak och knopp som reservdelar. Kollar man volvos tillberhörs katalog kostar en spaceball växelspak 975kr...gissar att man bara får spaken då...vilket nog ser illa ut med damask. :shock:
Kollade med skroten oxå...1500 för hela paketet. Verkar dock vara väldigt svårt att få tag på där...
Användarvisningsbild
av greeeken
sungam skrev:
sungam skrev:

Har kollat lite priser nu ??:-/

Bilia skulle ha 2725kr för konsol, spak och knopp som reservdelar. Kollar man volvos tillberhörs katalog kostar en spaceball växelspak 975kr...gissar att man bara får spaken då...vilket nog ser illa ut med damask. :shock:
Kollade med skroten oxå...1500 för hela paketet. Verkar dock vara väldigt svårt att få tag på där...
Hur lätt , svårt? är det att byta ?
Jag antar att man rycker ur knoppen , en del säger att man ska såga?? :shock:
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Jag har Speceball idag, och ville byta den till vanlig pinne, alltså tvärt om det du vill.

På Helmia bil i Karlstad, sa de att det är en jäkla massa reservdelar som ska bytas, plus att de skulle byta några vajrar eller nåt då det inte va samma längd på Spaceball som vanlig spak under själva mittkonsollen och in i växellådan.
Antar att Ni som jobbar med sånt här fattar vad jag menar, för jag e rätt blåst när det gäller reparationer :shock:

Helmia skulle iallafall ha lite drygt 7.000:- totalt, monterat och klart för att byta Spaceball till en vanlig, och då va det en dags arbete för dem att byta.
Delarna skulle inte va så dyra, utan det va arbetet som skulle ta en dag.
Man va typ tvungen o byta hela mittkonsollen oxå...

Antar att det e rätt svårt o fixa själv om det tar en dag för en av Volvos utbildade mekaniker att utföra arbetet? :roll:

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]