EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Hej. Jag gillar designen på EX90, men blir lite besviken på vissa detaljer som en dyr bil bör ha som tex ventilerad klädsel. Det kan man få på Polestar 3 iaf. Polestar tar 63000 extra för Bowers & Wilkins och jag undrar om det är bättre ljud än i EX90 eftersom det är dubbelt pris hos Polestar 3?
Några andra jämförelse och detaljer?

Tack
av valln
Om du har tänkt behålla bilen en längre tid är det nog tryggare med Volvo än Polestar med avseende att det är ej helt otroligt att Polestar skulle kunna gå i konkurs... Hur blir det då med reservdelar?
av Hertsh
Volvo har Lidar som standard. Det är extrautrustning till P3. EX90 har 7 säten, det har inte P3. Värdet av det är upp till dig att sätta.
av toppo
I Plus-paketet till Polestar 3 ingår det ju mer utrustning än bara Bowers & Wilkins, därav priset är högre. Det finns ju fortfarande möjlighet att köpa Launch Edition där Plus och Pilot ingår, där sparar man en slant mot att konfigurera en ny.

Den största skillnaden mellan EX90 och P3 är storleken. Behöver man det extra utrymmet så är EX90 att föredra, i alla andra fall skulle jag säga att Polestar 3 är ett bättre köp, i alla fall om man gillar att köra bil.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
toppo skrev: mån 17 jun 2024, 22:03 I Plus-paketet till Polestar 3 ingår det ju mer utrustning än bara Bowers & Wilkins, därav priset är högre. Det finns ju fortfarande möjlighet att köpa Launch Edition där Plus och Pilot ingår, där sparar man en slant mot att konfigurera en ny.

Den största skillnaden mellan EX90 och P3 är storleken. Behöver man det extra utrymmet så är EX90 att föredra, i alla andra fall skulle jag säga att Polestar 3 är ett bättre köp, i alla fall om man gillar att köra bil.
Tack!
Kör är en S90 och den är redan mer än tillräckligt stor. Väljer den pga ljud komfort etc. Nu kan man inte ha ventilerat skinnklädsel i EX90. tex. Synd.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag skulle säga att det är lättare att bilda sig en uppfattning om Polestar 3 då både motorjournalister och Youtubers har kört, klämt och känt på den. Det finns helt enkelt folk som kan tycka av egen erfarenhet, vars uppgifter man kan granska.

Att inte Volvo låter ovanstående köra lite med en förseriebil känns hål i huvudet. Det allra mesta kring EX90 är gissningar känns det som, det kan väl knappast ses som en fördel säljmässigt...
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
fjohan82 skrev: tis 18 jun 2024, 06:18 Jag skulle säga att det är lättare att bilda sig en uppfattning om Polestar 3 då både motorjournalister och Youtubers har kört, klämt och känt på den. Det finns helt enkelt folk som kan tycka av egen erfarenhet, vars uppgifter man kan granska.

Att inte Volvo låter ovanstående köra lite med en förseriebil känns hål i huvudet. Det allra mesta kring EX90 är gissningar känns det som, det kan väl knappast ses som en fördel säljmässigt...
Japp. Men åt andra sidan säljs Volvos EX bilar riktigt bra. EX90 har sålts mkt mer än förväntat utan att någon kund sett bilen, dessutom får vänta leverans i flera år (enligt journalister etc). Jag tror stenhårt på Volvos dedign men för der priset vill man ha mer. Inte ens ventilerad skinnklädsel får man välja.
av Malmstroem
Jag har två år kvar på leasingen på nuvarande elbil (BMW i4 M50).

Det är inte osannolikt att det blir en EX90 efter det. Då går vi tillbaka till en bil och lämnar in BMWn och nuvarande XC90.

Det finns ett par bubblare till det beslutet. Dels EX60 som torde komma. Alternativt BMWs "Neue klasse".

Polestar 3 går bort eftersom den är ännu sämre än en i4 när jag vill ha med mig hundarna. i4an fungerar rätt bra när hela bagaget disponeras av hundarna. Bagageutrymmet i Polestar 3 gör att den inte lär hamna på vår garageuppfart.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Malmstroem skrev: tis 18 jun 2024, 22:06 Jag har två år kvar på leasingen på nuvarande elbil (BMW i4 M50).

Det är inte osannolikt att det blir en EX90 efter det. Då går vi tillbaka till en bil och lämnar in BMWn och nuvarande XC90.

Det finns ett par bubblare till det beslutet. Dels EX60 som torde komma. Alternativt BMWs "Neue klasse".

Polestar 3 går bort eftersom den är ännu sämre än en i4 när jag vill ha med mig hundarna. i4an fungerar rätt bra när hela bagaget disponeras av hundarna. Bagageutrymmet i Polestar 3 gör att den inte lär hamna på vår garageuppfart.
Jag hade alltid min hund i baksätet! Baksäteskydd är alltid på. Alla mina sedan bilar haft ventilerad skinnklädsel och aldrig fått en enada repa. I kupen kan jag styra AC på mkt bättre sätt än i bagaget även förbereda miljön via VOC om bilen står parkerad i extremt värme eller kylan. Hunden mår mkt bättre i baksätet som är skräddarsytt efter den. Sedan har man väldigt bra kontakt med hunden hela tiden.
Efter min erfarenhet så skulle jag aldrig låta min hund vara i bagaget.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Oj. Jag gillar inte alls utvecklingen. Polestar 3 låter som bättre alternativ än ex90 om man vill ha ventilerad skinnklädsel etc. MEN nära jag kollar noggrann på Xiaomi SU7 MAX så har deras bilar gått om de flesta till en fjärdedels pris. Design både exteriör och interiör, tekniken, köregenskaper, prestanda etc. EU kommer att göra vad som helst för att stoppa den med straffavgifter, skatter och mycket oärlig snack i media. Men det är vi som betalar dessa straffavgifter m.m. Om vi tvingas att köra el då borde vi bli hjälpta med skatter och även få lite sponsring av staten som man har snackat om för några årcsedan. Sedan borde dessa bilar påverka både priser och kvalité på "inhemska bilar". Inhemska? - inga bilar tillverkas i Sverige ändå. Då hade Sveriges övergång till elbilar gått väldigt snabbt, alla hade haft råd med en bra elbil.
Nu måste jag betala nästan 1,5 mille för Polestar 3 som redan är fördömd att bli gammal med tanke på batteriet utvecklas så snabbt.
Men en Xiaomi su7 MAX hade man gärna betalt 450tk för. Säljs som smör i Kina.
Ja, även toppchefen från Polestar har fattat poäng och hått över till Xiaomi.
https://carup.se/toppchef-fran-polestar ... ll-xiaomi/

Vad händer?

Hej, det är klart du har en flottör! &[…]

VPARTS har slut i lager. Är även intre[…]

Sorry, jag var otydligt. Jo, det visste jag. Jag[…]

Till min v90 -22 recharge fick Jag en zaptec go in[…]