EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1544103
Tack!
Avsaknad av HUD suger faktiskt. Även i xc40. Men blir ju än mer påtagligt här
av Lövet
#1544664
HeavyMetal skrev:Hade dom bara satt ditt en HUD eller en framåtriktad hastighetsmätare så hade det nog blivit en beställning nästa år.
Orka snegla på hastigheten likt Tesla M/Y :-/
Det är ett mindre problem än man tror. Jag köpte faktiskt en hastighetsmätare framför ratten till min TM3 men det har visat sig att jag tittar på originalmätaren ändå. Det är inte värre att titta i sidled än nedåt.
av LJN
#1545774
Har besökt Volvo,s hemsida för att titta på nya EX30: Hur är det med klimatutrustningen? Har den värmepump eller bara PTC-element? Och vad kan vi förvänta oss när det gäller detaljkvalité och rostskydd?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1545783
Det finns motsägande uppgifter om värmepumpen.
På ett ställe står det att den ingår i Single Motor Extended Range och Twin Motor Performance, medan på ett annat ställe står det att man måste upp till utrustningen Ultra.
XC30 Värmepump.JPG
XC30 Värmepump.JPG (78.33 KiB) Visad 3177 gånger
XC30 Jämför.JPG
XC30 Jämför.JPG (47.64 KiB) Visad 3177 gånger
av LJN
#1545809
Tack, då är den standard på varianten med det större batteriet samt utrustningsnivå Ultra = blir väldigt dyr då, runt 590 kkr. En standard EX30 för 430 kkr med lilla batteriet och ingen värmepump, vad kan den få för praktisk räckvidd vid säg -10 gr C ? 10-15 mil?
av Lövet
#1545822
LJN skrev:vad kan den få för praktisk räckvidd vid säg -10 gr C ? 10-15 mil?
Man kommer få förvärma bilen väldigt mycket med laddsladden inkopplad för att det ska fungera vintertid, då blir det inte så illa. Sån magi är inte värmepump vid körning. Men det är inte en bil för de utan egen laddare så att säga.
av LJN
#1545836
Har inga siffror eller fakta men jag "gissar" att en värmepump i en bil vid runt 10 minus ute bör ligga på 1:2 = 1 kW ineffekt ger 2 kW uteffekt. Men, någon här på forumet har säkert mer kunskap om detta.
av Lövet
#1545842
LJN skrev:Har inga siffror eller fakta men jag "gissar" att en värmepump i en bil vid runt 10 minus ute bör ligga på 1:2 = 1 kW ineffekt ger 2 kW uteffekt. Men, någon här på forumet har säkert mer kunskap om detta.
Jag har sett siffror för test på Tesla mellan 15-30% bättre effektivitet (totalt sett per mil, inte bara värmen) men det är bara vid vissa temperaturen där värmepumpen är så mkt bättre. I en del temperaturer skiljer det mindre än 10% jämfört med PTC-värme. Nackdelen med värmepump är en del oljud, fler saker som kan gå sönder mm.

Teslabjörn har testat bara värmedelen:

"Based on his test, he concluded his 2019 Model 3 without the heat pump required 2,170 watts to maintain the temperature. The new 2021 Model 3, on the other hand, needed only 735 watts."
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1545941
Teslas värmepump måste vara någon av dom billigaste dom hittat från slutet av 1900-talet. Helt värdelös, eller näst intill.

Kul att se att den är igång igen, om 1,[…]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&ari[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]