EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

av Hisingspaddan
#1546021
Vad tycker vi om EX30? Jag måste säga att jag är positivt överraskad (fast jag hade ärligt talat inte så höga förväntningar). Jag tycker designen är väldigt lyckad både ut- och invändigt, klart bättre än EX90. Pris och prestanda verkar ju klart konkurrenskraftigt. Ungefär samma pris och räckvidd som VW ID.3 men snyggare design, bättre utrymmen (?), och bra dragvikt. Jag tror det blir en framgång.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1546028
Svårt att säga då jag inte har sett den irl.
Av bilderna att döma ser den dock helt ok ut, men baksätet är ju en katastrof utrymmesmässigt.
av Hisingspaddan
#1546036
fjohan82 skrev: mån 03 jul 2023, 21:40 Svårt att säga då jag inte har sett den irl.
Av bilderna att döma ser den dock helt ok ut, men baksätet är ju en katastrof utrymmesmässigt.
Jag brukar inte sitta i baksätet så därför hade jag inte tittat så noga på det...
Användarvisningsbild
av grillchips
#1546073
Hisingspaddan skrev:Vad tycker vi om EX30? Jag måste säga att jag är positivt överraskad (fast jag hade ärligt talat inte så höga förväntningar). Jag tycker designen är väldigt lyckad både ut- och invändigt, klart bättre än EX90. Pris och prestanda verkar ju klart konkurrenskraftigt. Ungefär samma pris och räckvidd som VW ID.3 men snyggare design, bättre utrymmen (?), och bra dragvikt. Jag tror det blir en framgång.
Instämmer till 100%. Ha-begäret är förvånansvärt högt om jag ska vara ärlig. XC40 föll mig aldrig på läppen överhuvudtaget och visst, baksätet där tyckte jag med mina 175cm var trångt så det är ju ännu sämre i EX30 - som förare är det ett icke-problem.
Den avskalade interiören är väl i mångt och mycket en trend men jag tycker det är skönt att slippa rymdskeppskänslan. De detaljerna som finns verkar spontant ganska så snygga.

Lite halvt besviken över konfiguratorn bara, att det är tre olika modeller med utrustning x y och z. Kan ju sakna hur man likt andra modeller kan confa en riktig märklig modell (tänk största motorn men halogenlyktor fram etc). Men jag fattar också grejen.
Ska bli mycket intressant att provklämma när de landar hos ÅF, inte övertygad om att den kan ersätta vår Mini Cooper SE men prismässigt är de inte jättelångt ifrån varann.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1546164
grillchips skrev:
Hisingspaddan skrev:Vad tycker vi om EX30? Jag måste säga att jag är positivt överraskad (fast jag hade ärligt talat inte så höga förväntningar). Jag tycker designen är väldigt lyckad både ut- och invändigt, klart bättre än EX90. Pris och prestanda verkar ju klart konkurrenskraftigt. Ungefär samma pris och räckvidd som VW ID.3 men snyggare design, bättre utrymmen (?), och bra dragvikt. Jag tror det blir en framgång.
Instämmer till 100%. Ha-begäret är förvånansvärt högt om jag ska vara ärlig. XC40 föll mig aldrig på läppen överhuvudtaget och visst, baksätet där tyckte jag med mina 175cm var trångt så det är ju ännu sämre i EX30 - som förare är det ett icke-problem.
Den avskalade interiören är väl i mångt och mycket en trend men jag tycker det är skönt att slippa rymdskeppskänslan. De detaljerna som finns verkar spontant ganska så snygga.

Lite halvt besviken över konfiguratorn bara, att det är tre olika modeller med utrustning x y och z. Kan ju sakna hur man likt andra modeller kan confa en riktig märklig modell (tänk största motorn men halogenlyktor fram etc). Men jag fattar också grejen.
Ska bli mycket intressant att provklämma när de landar hos ÅF, inte övertygad om att den kan ersätta vår Mini Cooper SE men prismässigt är de inte jättelångt ifrån varann.
Mellan dom två hade jag valt Minin, utan tvekan. Men när EX30 finns för provkörning så ska jag ändå ta en tur. Men tror inte att Volvon än något för mig.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1546199
EbbevonVolvo skrev: Mellan dom två hade jag valt Minin, utan tvekan. Men när EX30 finns för provkörning så ska jag ändå ta en tur. Men tror inte att Volvon än något för mig.
Minin är trevlig, det är den. Det märks att BMW är involverade i den. Men det finns en del saker jag stör mig något enormt på och frugan vill ha en högre bil (Minin är onekligen en gocart). Hade räckvidden varit bättre i Minin för dess 400k den faktiskt kostar så hade det kanske varit mer intressant men såhär 1 1/2 år in i leasingen av den, nä, den är inte värd det. EX30n för nåååågot större prislapp, kanske! Jag känner mig otroligt hemma i V90n, även om EX30 är en *helt* annan bil så hoppas jag att det ändå kommer kännas bekant på något vis.
av LJN
#1546208
Jag gissar att den uppdaterade VW Id3 blir en svår konkurrent i prisklassen. Bättre invändiga utrymmen, bra fungerade värmepump även i standardmodellerna. Kan hända att Volvo får till mjukvaran bättre än VW? Vi får vänta och läsa biltidningarnas jämförelsetester :)
Användarvisningsbild
av V9097
#1546380
Volvon är ju billigare än ID.3 och även tex Opel Mokka-e. Tror EX30 kommer sälja väldigt bra.
av LJN
#1546392
Det praktiska problemet med instegsmodellen tror jag blir räckvidd vintertid vid minusgrader med enklare/mindre batterityp. Även laddningskapaciteten är låg i dom billigaste varianterna. Läs senaste AMS för mer info om nya EX30. Men vi får avvakta "skarpa" biltester. Men Volvo chefen utlovar klassledande marginal på 15-20% för varje såld EX30 jämfört med dagens 5% :)

Funderar på hur jag på bästa s&au[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg ry[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]