EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1550389
Glenn3 skrev: ons 09 aug 2023, 21:13
fjohan82 skrev:
Glenn3 skrev: ons 09 aug 2023, 07:40

Det står att värmepump är standard för Twin och Single Extended Range.
Inte om du på byggsidan exempelvis väljer Single Extended Range och till den drivlinan jämför utrustningen i Core och Ultra.
Då står det att värmepump bara finns till Ultra.
.
Om du klickar på värmepump där du var inne så står det sen att det är standard för Extended Range och Twin. Tror inte valet av motor i steget innan det påverkar "standard" jämförelsen mellan de olika utrustningsnivåerna.
Intressant, tack!
av jaronsso
#1551337
Kermit75 skrev: ons 09 aug 2023, 06:56 Värmepump i bilen fungerar ungefär som hemma, inga större vinster när det blir riktigt kallt. Tesla club gjort ett test….

https://teslaclubsweden.se/sa-liten-ski ... rmepumpen/
Korrekt.
Dock finns det ju en gigantisk andel av befolkningen som bor i Södra mellansverige där stora delar av vintern pendlar mellan +5 till -5, ca.
Där är vinsterna desto större.
av JEriksson
#1555685
Gör man bort sig om man skulle skaffa en EX30 Single motor Plus?
Har inte behovet av long range då det i så fall kommer bli andrabilen.
Kommer endast rulla lokalt eller max 15 mil t.o.r "stan" för handling.

Försökt kolla lite YT-filmer men hittar inget om det går att höja förarstolen i framkant, någon om vet om det går?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1555691
Det jag hittar är följande där jag tolkar att det är hela sittdynan som går att vinkla/luta, inte enbart vinkla i framkant.
Dock är formuleringen lite luddig, lutning kan ju även vara sittdynans framkant eller ryggstödet...

Manuellt inställbar förarstol
Det manuellt inställbara förarsätet kan justeras framåt, bakåt, uppåt, nedåt och med lutning för att göra det lätt att hitta den perfekta körställningen.


Elstolen i Ultra är lite annorlunda..

Elmanövrerat förarsäte
Med detta elmanövrerade säte som kan justeras på 12 sätt hittar du den idealiska positionen snabbt och enkelt. Sätet kan anpassas på flera sätt – längd, höjd, lutning, vinkel och fyrvägs ländryggsstöd. Inställningarna görs bekvämt med hjälp av en multifunktionsknapp vid sidan av sittdynan och underlättas av en animation på huvuddisplayen. Inställningarna för förarsätet och dörrspeglarna kan lagras i din personliga profil och anslutas till ditt personliga nyckelkort eller din personliga nyckelbricka.
av toppo
#1555702
JEriksson skrev: tor 21 sep 2023, 21:43 Gör man bort sig om man skulle skaffa en EX30 Single motor Plus?
Har inte behovet av long range då det i så fall kommer bli andrabilen.
Kommer endast rulla lokalt eller max 15 mil t.o.r "stan" för handling.

Försökt kolla lite YT-filmer men hittar inget om det går att höja förarstolen i framkant, någon om vet om det går?
Om den inte ska rulla längre än så är det väl kanon att spara lite pengar och bara köpa lilla batteriet.

Jag fick i juni provsitta den bilen som de hade i showroom i Kungsträdgården och en av de sakerna som jag reagerade på var att man inte kunde höja stolen i framkant tyvärr. Det var en Ultra de hade där, men jag satt bara i någon minut så det kan ha varit jag som inte förstod den nya knappen helt. I övrigt satt jag skönt men jag är van vid att ha mer lutning på stolsdynan.
av JEriksson
#1555752
OK, tack för svar. Gjorde i konfiguratorn vad skillnade skulle bli om man valde Ultra istället och utfallet blev ca 100K till.
Man åkte på Long Range för det går inte att kombinera SR med Ultra, och tveksamt om det är värt de pengarna för en elstol...
Användarvisningsbild
av grillchips
#1555917
@JEriksson, tror inte man gör bort sig alls. Många köper en "enklare" elbil för närområdet, så även vi. Känner till många där vi bort som resonerar likadant.
Vi leasar en Mini Cooper SE sedan snart två år tillbaka och dess verkliga räckvidd är omkring 15-17 mil (på pappret ~22 mil). Den är perfekt för att skjutsa ungarna till och från skola, träningar, att åka o handla med etc. V90n är numer "semesterbilen" eller om vi behöver ta släpet av någon anledning.
Hade EX30 funnits när vi hoppade på Minin så hade den varit en given utmanare. Prismässigt är de i samma ballpark men jag vågar nästan tro att Volvon är vassare utrustningsmässigt även som basmodell.
av JEriksson
#1556073
grillchips skrev: sön 24 sep 2023, 11:09 @JEriksson, tror inte man gör bort sig alls. Många köper en "enklare" elbil för närområdet, så även vi. Känner till många där vi bort som resonerar likadant.
Vi leasar en Mini Cooper SE sedan snart två år tillbaka och dess verkliga räckvidd är omkring 15-17 mil (på pappret ~22 mil). Den är perfekt för att skjutsa ungarna till och från skola, träningar, att åka o handla med etc. V90n är numer "semesterbilen" eller om vi behöver ta släpet av någon anledning.
Hade EX30 funnits när vi hoppade på Minin så hade den varit en given utmanare. Prismässigt är de i samma ballpark men jag vågar nästan tro att Volvon är vassare utrustningsmässigt även som basmodell.
Mini'n skulle för mig vara ett alternativ, framför allt den nya uppdaterade med längre räckvidd. Har redan föreslagit denna hemma men hon som skulle köra bilen är helt emot 3-dörrars. Kanske skulle ta ett varv till med den?

Grillchips, Förstår precis hur det är, vi började med en Renault Zoe som i princip alltid blev bilen som rullade och på den vägen är det med att vi nu är inne på vår 4:e elbil, när jag sedan byter den jag åker idag så blir det en ny elbil med drag och då ryker fossilaren vi har också.
av JEriksson
#1556162
.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&au[…]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]