EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

av aka06iah
#1537268
Hej!

Vad tror ni om detta? Går det att dra ungefärliga paralleller till nivarande XC90 T8 med största batteriet och starkare elmotorn? Vad får ni för förbrukning på landsväg resp. motorvägskörning?
av Hertsh
#1537270
Jag tror inte du kan dra några paralleller till XC90 T8. Om vi skall gissa så tror jag att man kan ta Polestar 2 och jämföra med Tesla Model 3 och sen göra ungefär samma delta till Tesla Model X för EX90.

Polestar 2 Long Range Dual Motor 2023 har en WLTP på 186 Wh/km. Tesla Model 3 Long Range ligger på 155. Tesla är erkänt effektiva.

Tesla Model X Long Range 2023 har en rating på 202 Wh/km. Med logiken att Volvo EX90 Performance (mest jämförbar med MX LR) kommer vara lika "ineffektiv" i jämförelse med MX som P2 är i jmf med M3, så kommer WLTP på EX90 landa på 242 Wh/km.

Såvitt jag har läst har Volvo EX90 ett batteri på 110 KWH. Det ger en räckvidd på 453 km från 100% till 0%.

Volvo pratar själva om 211 Wh/km och en räckvidd på 580 km, vilket ger en användbar storlek på batteriet på 122 KWH. Något stämmer inte i den beräkningen, eller så är batteriet större än vi tror.

Min personliga erfarenhet av MX (från 2019) är att den drar ungefär de 216 Wh/km som den är klassad som (kanske 220-225), om man kör utan moms på farten och med 20" fälgar som är standard.

Korta sträckor, hög fart och 22" så ligger min bil lätt på 300 Wh/km, vilket jag inte ser som ett problem i sig. Samma relation mellan wltp och verklig förbrukning lär vi även se på EX90.

Slutsats, om EX90 kan ha en verklig räckvidd på cirka 40 mil med lite moms på farten eller icke-perfekta väderförhållanden så är jag mer än nöjd med det. Behöver bara drygt 30 mil för att vi i vår familj skall ha en bra långresa.
av aka06iah
#1537362
Vad kan man tänka sig då? Klarar man 40 mil motorväg i 110-120km/h? Och 50mil landsväg i 80-100km/h på en laddning?
av erkspeed
#1540437
Hertsh skrev: ons 12 apr 2023, 10:41 Volvo pratar själva om 211 Wh/km och en räckvidd på 580 km, vilket ger en användbar storlek på batteriet på 122 KWH. Något stämmer inte i den beräkningen, eller så är batteriet större än vi tror.
Man räknar alltid med en ganska stor del regenerering under körning, varför kalkylen "inte går ihop" vid en första anblick :-)
av Hertsh
#1540439
erkspeed skrev:
Hertsh skrev: ons 12 apr 2023, 10:41 Volvo pratar själva om 211 Wh/km och en räckvidd på 580 km, vilket ger en användbar storlek på batteriet på 122 KWH. Något stämmer inte i den beräkningen, eller så är batteriet större än vi tror.
Man räknar alltid med en ganska stor del regenerering under körning, varför kalkylen "inte går ihop" vid en första anblick :-)
Vet inte om ditt svar kanske är ett skämt, för att påvisa att Volvo varit otydliga i sin kommunikation och möjligen lite väl optimistiska. Men, för säkerhets skull så påpekar jag att regenerering är del av snittförbrukningen så det är inte förklaringen.
av aka06iah
#1540587
ev-database.org anger lite olika räckvidder för EX90, sannolikt uppskattningar.

-10 grader och värme på i bilen
Stad - 450km
Motorväg (110kmh) - 320km
Blandat - 380km

+23 grader utan AC
Stad - 630km
Motorväg - 400km
Blandat - 495km

Sedan anges ett värde "efficiency" på 243 Wh/km.

Om det här skulle visa sig stämma är det aningen kortare än jag hoppats på, nästan helt baserat på fri och innerlig önskan. Vad tror ni, kommer det bli så här typ?
av aka06iah
#1540892
Jag vet inte när längs den långa vägen att lansera en bil, från ritbord till färdig bil i bilhallen, som förbrukningssiffror sätts och offentliggörs, jag har aldrig funderat på det. Men oavsett, kan det här vara rimliga siffror? Jag har ganska dålig koll på andra elbilar i samma storlek/vikt.
av Hertsh
#1540897
Ja 243 wh/km är inte orimligt. Jag kommer lätt upp i 300 på motorväg på vintern i min Model X och ligger väl på 220 i snitt nu när det är varmare och jag kör blandat.

Men jag tror att ev-database i princip gissat. Har mycket svårt att se var de fått dessa siffror från.

Tro mig, jag har kört elbil i fem år och Model X i snart 4, räckvidd är inget problem. Inte ens på långresor.
av 20FJan
#1540995
"efficiency" på 243 Wh/km” undrar om det kan vara inklusive ett snitt på de förluster som blir vid laddning?
Det jag märkt på min Leaf är att det verkar dra ca 300W vid laddning som inte hamnar i batteriet. Det blir alltså effektivare ju snabbare laddning man gör.

Mitt antagande bygger på samma orimliga förhållande med siffrorna hos Transportstyrelsen för just Leaf 40kWh(upp till ca 36kWh tillgängligt i rätt temp).
”Räckvidd 270 km, Räckvidd stad 389 km, Elenergiförbrukning blandad 206 Wh/km”
Enligt bilen ligger vi på ca 170 Wh/km vintertid och ca 140Wh/km sommartid men enligt laddboxen förbrukas en hel del mer.
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har också givarbyte på gång, bes[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.