EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zanders
#1570353
bem skrev: Kan nån av rattknapparna slå av t.ex. hastighetsövervakning tro?
Redan glömt vad som gick att göra till genväg men det gick inte att se till så att man stänger av samtliga tre system via ratten. Det gick att stänga av ett eller två från ratten genom att knyta någon genväg.
av Lövet
#1570836
Först nu jag inser hur liten EX30 är och hur billigt den verkar byggd. Synd att man inte stoppade i en modern drivlina i XC40 istället...
https://feber.se/bil/vilken-eldriven-vo ... ja/462922/
Användarvisningsbild
av Zanders
#1570855
Det är en liten bil men jag tycker han får det att verka värre än den är. Jag kunde sitta bakom mig själv bekvämt (178cm) men det är nog också där gränsen går. Några cm längre på antingen passagerare eller förare så tar knäna i sätet.
av toppo
#1570864
Lövet skrev: mån 19 feb 2024, 14:38 Först nu jag inser hur liten EX30 är och hur billigt den verkar byggd. Synd att man inte stoppade i en modern drivlina i XC40 istället...
https://feber.se/bil/vilken-eldriven-vo ... ja/462922/
Vad är det du saknar i XC40ns drivlina i MY24? Tycker den kan benämnas modern.
av Lövet
#1570880
toppo skrev:Vad är det du saknar i XC40ns drivlina i MY24? Tycker den kan benämnas modern.
Att den borde dra 30% mindre.
av JEriksson
#1570885
Lövet skrev: mån 19 feb 2024, 20:08
toppo skrev:Vad är det du saknar i XC40ns drivlina i MY24? Tycker den kan benämnas modern.
Att den borde dra 30% mindre.
Designar man bilen som en ladugårds vägg så blir förbrukningen därefter...
av toppo
#1570888
Lövet skrev: mån 19 feb 2024, 20:08
toppo skrev:Vad är det du saknar i XC40ns drivlina i MY24? Tycker den kan benämnas modern.
Att den borde dra 30% mindre.
Det är ju inte pga drivlinan utan pga dess storlek och aerodynamik, inte så lätt få den att dra som en Model 3. XC40 MY24 har ungefär samma förbrukning som övriga bilar i samma storleksklass.
av Lövet
#1570898
toppo skrev:
Lövet skrev: mån 19 feb 2024, 20:08
toppo skrev:Vad är det du saknar i XC40ns drivlina i MY24? Tycker den kan benämnas modern.
Att den borde dra 30% mindre.
Det är ju inte pga drivlinan utan pga dess storlek och aerodynamik, inte så lätt få den att dra som en Model 3. XC40 MY24 har ungefär samma förbrukning som övriga bilar i samma storleksklass.
En BMW iX drar mindre (eller mer exakt, den drar lika mycket men är mkt större) så det handlar om mer än bara aerodynamik. Drivlinan borde vara bättre https://ev-database.org/cheatsheet/ener ... ectric-car
av toppo
#1570917
Lövet skrev: mån 19 feb 2024, 22:21
toppo skrev:
Lövet skrev: mån 19 feb 2024, 20:08 Att den borde dra 30% mindre.
Det är ju inte pga drivlinan utan pga dess storlek och aerodynamik, inte så lätt få den att dra som en Model 3. XC40 MY24 har ungefär samma förbrukning som övriga bilar i samma storleksklass.
En BMW iX drar mindre (eller mer exakt, den drar lika mycket men är mkt större) så det handlar om mer än bara aerodynamik. Drivlinan borde vara bättre https://ev-database.org/cheatsheet/ener ... ectric-car
BMW iX har även mycket bättre Cd-värde så trots sin storlek är det inte så konstigt att den är ungefär lika snål. CdA-värdet för iX och XC40 är ungefär det samma.
Dessutom hänvisar du till en lista med uppskattade värden för XC40 MY24, att den skulle ha högre förbrukning än utgående modell när WLTP-siffrorna visar precis tvärt om är osannolikt. Det är inget fel på effektiviteten i drivlinan. Att påstå att den ska dra 30% lägre, motsvarande en Model 3 enligt listan ovan, för att vara modern är väldigt märkligt.
Användarvisningsbild
av hellosailor
#1571037
Hoppas inte Volvo är inne på samma spår som BMW. Dvs börjar tillverka extremt fula bilar som "går hem" i Kina. Tydligen är Bmw jättestarka där och marknaden verkar efterfråga dessa groteska bilar. Viktigt att se rik ut där tydligen och måste man sticka ut (vilket ju BMW). Inget mer less is more, eller avskalad skandinavisk design utan blaffigt och bling bling. Och det är väl egentligen detta vi väntat på, som ni händer? Att Kina börjar sätta standarden vad som är bra design.

Så tillbaka till ex30 så är den ju också rätt ful och absolut inga "vill ha" känslor direkt. Interiören ser ut att komma från typ dacia eller skoda men om logiken är att "sticka ut" för att lyckas så kanske dom lyckas? Själv tycker jag det är lite av ett mysterium. Jag menar nuvarande (eller förra om du så vill) generationen volvos var och är fortfarande mycket vackra bilar som verkligen signalerar premium. ex30? not so much. Kanske får man köpa polestar i framtiden om man vill ha volvodeaign/känsla och att vi kanske bara har en försmak på nya volvomodeller som är fula.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]