EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1571044
hellosailor skrev: tis 20 feb 2024, 23:30 Hoppas inte Volvo är inne på samma spår som BMW. Dvs börjar tillverka extremt fula bilar som "går hem" i Kina. Tydligen är Bmw jättestarka där och marknaden verkar efterfråga dessa groteska bilar. Viktigt att se rik ut där tydligen och måste man sticka ut (vilket ju BMW). Inget mer less is more, eller avskalad skandinavisk design utan blaffigt och bling bling. Och det är väl egentligen detta vi väntat på, som ni händer? Att Kina börjar sätta standarden vad som är bra design.

Så tillbaka till ex30 så är den ju också rätt ful och absolut inga "vill ha" känslor direkt. Interiören ser ut att komma från typ dacia eller skoda men om logiken är att "sticka ut" för att lyckas så kanske dom lyckas? Själv tycker jag det är lite av ett mysterium. Jag menar nuvarande (eller förra om du så vill) generationen volvos var och är fortfarande mycket vackra bilar som verkligen signalerar premium. ex30? not so much. Kanske får man köpa polestar i framtiden om man vill ha volvodeaign/känsla och att vi kanske bara har en försmak på nya volvomodeller som är fula.
Tänker du på BMW XM som har en V8 laddhybrid under huven?
Mycket märklig design på den bilen, framförallt bak...
av S65D
#1571520
fjohan82 skrev: ons 21 feb 2024, 06:55
Tänker du på BMW XM som har en V8 laddhybrid under huven?
Mycket märklig design på den bilen, framförallt bak...
Såg en sådan idag, elbilsversionen iX. Om den inte redan var grotesk nog var den kolossen utrustad med 20” fälgar omsvepta med 235/60R20-däck. Utseendet på Volvos elbilar känns fortfarande lite skandinaviska, även om de känns väldigt mycket mindre Volvo än SPA-bilarna. BMW har dock gått full Wish-style på sina senaste elbilar.
Bilagor
IMG_2811.jpeg
IMG_2811.jpeg (693.71 KiB) Visad 744 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1572024
Var och kikade lite mer på EX30 idag när jag hade vägarna förbi (skulle till Bilia-butiken men den var stängd trots att den annonserades som öppen på hemsidan.. nåväl..), det är ju en väldigt liten bil.
Höger fram där jag som är 190 sitter så långt fram det går.
Andra bilden är hur jag sitter bakom mig själv på höger sida.
Tredje bilden är när jag försöker sitta bakom mig själv på vänster sida, det gick inte alls...

Säkert en bra bil om man åker själv eller är två men för fler än så är det tveksamt.
.
Höger fram XC30.jpg
Höger fram XC30.jpg (607.96 KiB) Visad 603 gånger
Höger bak XC30.jpg
Höger bak XC30.jpg (834.71 KiB) Visad 603 gånger
Vänster bak XC30.jpg
Vänster bak XC30.jpg (639.55 KiB) Visad 603 gånger
Användarvisningsbild
av hellosailor
#1573706
fjohan82 skrev: ons 21 feb 2024, 06:55
hellosailor skrev: tis 20 feb 2024, 23:30 Hoppas inte Volvo är inne på samma spår som BMW. Dvs börjar tillverka extremt fula bilar som "går hem" i Kina. Tydligen är Bmw jättestarka där och marknaden verkar efterfråga dessa groteska bilar. Viktigt att se rik ut där tydligen och måste man sticka ut (vilket ju BMW). Inget mer less is more, eller avskalad skandinavisk design utan blaffigt och bling bling. Och det är väl egentligen detta vi väntat på, som ni händer? Att Kina börjar sätta standarden vad som är bra design.

Så tillbaka till ex30 så är den ju också rätt ful och absolut inga "vill ha" känslor direkt. Interiören ser ut att komma från typ dacia eller skoda men om logiken är att "sticka ut" för att lyckas så kanske dom lyckas? Själv tycker jag det är lite av ett mysterium. Jag menar nuvarande (eller förra om du så vill) generationen volvos var och är fortfarande mycket vackra bilar som verkligen signalerar premium. ex30? not so much. Kanske får man köpa polestar i framtiden om man vill ha volvodeaign/känsla och att vi kanske bara har en försmak på nya volvomodeller som är fula.
Tänker du på BMW XM som har en V8 laddhybrid under huven?
Mycket märklig design på den bilen, framförallt bak...
Ja xm bland annat men finns flera exempel där som ser förre jevvliga ut rent ut sagt. Dock verkar nya femman se ok ut, lustigt nog.
Användarvisningsbild
av batmac
#1573709
Har bokat provkörning imorgon. Är 2m och tävlar i samma viktklass som Esse så det kan bli intressant. Twin Motor Performance Ultra är det som ska köras iaf.
av Lövet
#1573722
Användarvisningsbild
av Derank
#1573724
Bedrövliga modeller numera alltså, allt ser ju att vara stöpta i samma form oavsett märke. och vem lägger 600k på något dyligt, finns ju 100 bättre modeller för den pengen
Användarvisningsbild
av bem
#1573725
Har för mig jag läst Volvo ville locka yngre bilförare att skaffa Volvo med EX30. Men vilka yngre vill lägga så mycket pengar på en bil som t.ex. en EX30? Jag har lite svårt se vilka som är målgruppen? Liten pluttbil som är dyr, en bil för två max egentligen. Folk som bor i storstäder kanske, en andrabil? Jag tycker inte den är snygg. Och varför erbjuda en sån raketvariant med elmotorer och batteri som kan ge 428 hk ock 0-100 km/h på 3,6 sek, Volvos snabbaste bil hittills. Är det verkligen elbilar med såna prestanda folk önskar sig? Antar det eftersom Volvo erbjuder det.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1573755
bem skrev:Har för mig jag läst Volvo ville locka yngre bilförare att skaffa Volvo med EX30. Men vilka yngre vill lägga så mycket pengar på en bil som t.ex. en EX30? Jag har lite svårt se vilka som är målgruppen? Liten pluttbil som är dyr, en bil för två max egentligen. Folk som bor i storstäder kanske, en andrabil? Jag tycker inte den är snygg. Och varför erbjuda en sån raketvariant med elmotorer och batteri som kan ge 428 hk ock 0-100 km/h på 3,6 sek, Volvos snabbaste bil hittills. Är det verkligen elbilar med såna prestanda folk önskar sig? Antar det eftersom Volvo
erbjuder det.
Helt riktigt bem !
Volvo verkar ha tappat kundorienteringen helt, Det är inte som förr när Volvo var förstahandsvalet för bilkunderna i Sverige , men det avslöjar ju försäljningsstatistiken senaste månaderna
Volvos modellutbud verkar följa "Köp en Volvo som vi vill sälja den ,och inte som ni kunder vill ha den!"
Och nu när tjänstebilsmarknaden krymper så blir det nog mycket att tänka på för Volvo vilket kundfokus dom skall ha
Jag är inne på min 12 te nya privatägda Volvo men tyvärr blir det den sista
av Lövet
#1573770
bem skrev:Har för mig jag läst Volvo ville locka yngre bilförare att skaffa Volvo med EX30. Men vilka yngre vill lägga så mycket pengar på en bil som t.ex. en EX30? Jag har lite svårt se vilka som är målgruppen? Liten pluttbil som är dyr, en bil för två max egentligen. Folk som bor i storstäder kanske, en andrabil? Jag tycker inte den är snygg. Och varför erbjuda en sån raketvariant med elmotorer och batteri som kan ge 428 hk ock 0-100 km/h på 3,6 sek, Volvos snabbaste bil hittills. Är det verkligen elbilar med såna prestanda folk önskar sig? Antar det eftersom Volvo erbjuder det.
Tittar man exempelvis i detta test så är det nog så att man inte tänker sig att kunderna direkt är en svensk fjällturist som tidigare åkt V90CC utan snarare att kunderna kommer från Peugeot 2008, Citroen DS, Byd Atto och liknande. I jämförelse med sådana bilar klarar sig EX30 rätt bra.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]