EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1573778
Så nu har jag kört EX30 och kan väl säga att ha-begäret försvann iallafall. Det kanske blossar upp igen när Cross Country-modellen släpps enbart baserat på utseende, men detta var inte en bil för mig.

Det första som slog mig när jag satte mig var hur mycket backspegeln blockerade sikten när man är såpass lång. Tyckte inte heller att jag kunde justera ratten tillräckligt mycket. Överlag trevlig bil att köra, ganska tyst (tills man råkade köra 1km/h över skyltad hastighet så den började pipa på mig) och mjuk körning. Tyckte ändå den kändes gedigen och inte så mycket knak och brak.

Första bilen jag kör med Googles OS och min första upplevelse var att det inte var speciellt intuitivt. Mycket tryck för att komma till olika inställningar. Jag kunde heller inte justera volymen på radion via ratten. Enligt säljare så är det förproduktionsmjukvara fortfarande och det ska gå att göra. Kan också tänka mig att det är jag som är tappad bakom flötet men inget jag tryckte på eller drog över hade nån effekt på ljudet.

Att ha en stående skärm kändes inte som någon höjdare heller, men det är kanske en vanesak. Är ju van att bara se hastigheten via skärmen i mitten från Teslan, men i det här fallet tycker jag att det hamnar för långt bort åt höger. Tyckte överlag det kändes väldigt plottrigt och litet. Tog en stund att ens se klockan.

Utrymmesmässigt så var den, trots att jag redan visste att den var liten, mindre än jag trodde. Att ingen skulle kunna sitta bakom mig var inte förvånande, men bekräftat nu då. Bagaget var lägre än jag trodde, alltså höjden på öppningen.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1573795
Enligt säljare så är det förproduktionsmjukvara fortfarande och det ska gå att göra
Det är många som haft sin bil i flera år som tycker dom har "förproduktionsmjukvara" i sina bilar
Användarvisningsbild
av bem
#1573820
Jag har kollat på den där bilintresserade norske killen Volvo_Kristian Youtube videos på EX30. Han har verkligen provkört några olika EX30. Fastän han är ett stort Volvofan och fått låna bilarna av Volvo i Norge för ”provkörning” skräder han inte orden om en hel del saker om EX30. Visst finns det många positiva saker med EX30 men personligen slås jag av vad mycket uppenbara negativa saker det är med bilen. För mig har bilen så många svagheter i dagsläget jag aldrig i livet skulle lägga så mycket pengar på en sån här bil. Bilen saknar så mycket basic funktionalitet som jag förväntar mig av en bil. Kan förstås bli bättre i framtida årsmodeller. Jag är antagligen för gammal att uppskatta en sån här bil. Mjukvaran verkar lite halvklar men kan förstås bli bättre men varför skaffa bil med halvklar mjukvara? Jag anser en bil skall ha ”färdig” mjukvara när bil levereras till kund. Kunderna skall inte behöva köra med bilar som inte har mjukvara som är ”klar”. Det tycks som biltillverkare tänker: vi rättar fel i mjukvaran nån gång i framtiden (om och när är oklart). Säkert inte bara Volvo som kan tänka så.
av Lövet
#1573830
Jag skulle vara ruskigt försiktig med att köpa en bil där märket utlovar "det kommer sen som uppdatering efter leverans" för det finns lite för många exempel på att det faktiskt aldrig gjort det sen :(

- VW utlovade batterivärmning som mjukvaruppdatering på MEB-bilarna (id3,4,enyaq,born, q4) men istället bytte man hårdvara i faceliften för att åstadkomma det = ingen mjukvaruppdatering kommer komma.

- Tesla sålde självkörning under många år med utlovad leverans "snart"....det har fortfarande inte kommit

- Fisker - de lär gå i konkurs innan nya mjukvaran kommer...

- Volvo utlovade väl en massa ny funktionalitet på Googlebilarna som aldrig kom? Här är jag osäker
Användarvisningsbild
av batmac
#1573860
Kollade iaf upp volymreglaget för det kändes så bisarrt för mig, och jo några av knapparna jag tryckte på skulle ha ändrat volymen

https://www.volvocars.com/uk/support/ca ... 6870d1a409

Förproduktion eller inte, det är en rätt basic funktion att ha med i en bil :-D
Användarvisningsbild
av hellosailor
#1576051
Var och provsatt en ex30 idag, tänkte kanske provköra men provsittningen räckte gott och väl. Jag har varit skeptisk till inredningen när man sett bilder men vetkligheten överträffade dikten i det här fallet. Jag fattar inte hur volvo kan släppa en sån jäkla budgetbil. Allt dom byggt upp med image och kvalitet känns som bortblåst med ex30.

Fusklädret i stolarna kändes jäkligt tveksamt och budget. Inredningen flexar (mittkonsolen, tex) massa hård och ful plast överallt. Hela funktionen med mittkonsolen känns märklig. Ratten riktigt ful med ännu fulare touchknappar.

Nä det känns som en överprisad budgetskoda. Är det här en fingetvisning om nästa generations xc60 (ex60???) så tror jag det är gameover för volvo?? Eller efterfrågar inte kunderna en schysst interiör längre??
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)