EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stoffe9
#1569075
Hertsh skrev:Jag har beställt en Ultra Performance med 7 säten. I konfiguratorn idag kan man vara välja 6 säte + Performance eller 7 säte och "vanlig" Twin Motor.

Någon som vet om jag kommer tvingas välja mellan Performance eller 7 säte? 6 säten fanns ju inte ens att välja 2022 när jag beställde.
Det går ju att speca både och, det ena utesluter inte det andra. Jag ville byta till 6 säten men fick big No från säljaren, minsta korrigering gör att du hamnar längst bak i kön, typ.....
av Hertsh
#1569192
När jag provbyggde en ny EX90 försvann performance om jag valde 7 säten men det gick att ändra igen. Du har rätt. Det går att ha 6 lr 7 säten oavsett motor.

Jag har pratat med min säljare och han har kollat med "fabriken". Det finns en risk att man kommer längre bak i kön om man ändrar till 6 säten pga att de släppte den versionen senare och troligen inte kommer producera den versionen i början.

Jag behåller 7 säten.

Passade även på att fråga om leverans och han sa att det inte finns någon info alls som han känner till. Han sa att det inte kommer några bilar till Sverige innan sommarsemestern men däremot innan jul. Ett ganska stort fönster med andra ord. Den som lever får se. Risken finns att det blir exakt 2 års väntan från order till leverans.
Senast redigerad av 1 Hertsh, redigerad totalt 0 gånger.
av Hertsh
#1569193
stoffe9 skrev:
Hertsh skrev:Jag har beställt en Ultra Performance med 7 säten. I konfiguratorn idag kan man vara välja 6 säte + Performance eller 7 säte och "vanlig" Twin Motor.

Någon som vet om jag kommer tvingas välja mellan Performance eller 7 säte? 6 säten fanns ju inte ens att välja 2022 när jag beställde.
Det går ju att speca både och, det ena utesluter inte det andra. Jag ville byta till 6 säten men fick big No från säljaren, minsta korrigering gör att du hamnar längst bak i kön, typ.....
Inte minsta korrigering. Jag har gjort flera stycken och fått veta att jag behållt min "plats". Däremot verkar det ju som att 6 säten inte finns med i produktion från start så vill man ha det riskerar man att få bilen senare.
av Saabturbo95
#1569328
Var hos Polestar i Gbg, dom sa svävande att leveranserna av Polestar 3 skulle börja i augusti. Ska byggas i USA med ex90. Men det är fortfarande inga ex90 ute och kör på vägarna så det är nog långt kvar tills dom har en fungerande till 100%.
Hoppas dom kommer i höst men skulle inte bli förvånad om man får meddelande om ytterligare försening :-(
av least
#1569331
Jag tycker det är imponerande hur lugn Volvo Cars lyckas hålla sig, i alla fall utåt sett.
Med dessa förseningar borde någon snart börja svettas.
Användarvisningsbild
av volvoamatören
#1569334
I Q4-rapporten senast och i samband med den sade Rowan att både EX30 och EX90 kommer produceras och ge intäkter under 2024. Så de verkar ju fortfarande tro att EX90 kommer igång, i a f. Frågan är bara hur sent på året det blir ...
av Hertsh
#1569340
De sa till och med vid Q4 rapporten i veckan att bilen inte kommer bli försenad igen och att produktionen kommer starta i Q2 enligt plan.

Dessutom har jag sett foto på nätet med EX90 ute på vägarna för vintertest i norra Sverige. Det finns med andra ord testbilar.
av toppo
#1569341
Saabturbo95 skrev: lör 03 feb 2024, 17:26 Var hos Polestar i Gbg, dom sa svävande att leveranserna av Polestar 3 skulle börja i augusti. Ska byggas i USA med ex90. Men det är fortfarande inga ex90 ute och kör på vägarna så det är nog långt kvar tills dom har en fungerande till 100%.
Hoppas dom kommer i höst men skulle inte bli förvånad om man får meddelande om ytterligare försening :-(
Rullar testbilar av EX90 på vägarna nu. https://teslaclubsweden.se/forum/viewto ... 42#p777842
av S65D
#1569346
Såg en idag, den såg mindre ut än jag hade förväntat mig.
av Hertsh
#1569370
S65D skrev:Såg en idag, den såg mindre ut än jag hade förväntat mig.
Var såg du den?

Jag har inte sett den sen launch-eventet i Kungsträdgården i Stockholm. Då stod den för sig själv och min känsla var att den är betydligt större än min nuvarande bil, som är stor. Skönt om den i trafiken inte upplevs lika stor.

Kia EV9, som börjar synas rejält mycket i trafiken omkring där jag bor, ser väldigt stor och klumpig ut. Jag är glad att vi inte föll för att byta till en sån när EX90 blev försenad. (Ljussignaturen fram och bak på EV9 är fruktansvärt ful, i tillägg).

Längtar tills jag sitter i min nya EX90 någon gång efter sommaren.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13
Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]