EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1540746
leiwi skrev: tor 11 maj 2023, 18:46 Min kompis fick en offert för en dryg vecka sedan med leverans om TVÅ år!!!!!!!!!
Behöver väl inte säga att han letar efter en annan bil :-)
Skall bli intressant se hur lång leveranstid det blir på "lillen", EX30, när den kan beställas 7 juni 2023. Blir det i trakterna av XC90 kan man ju undra om folk orkar vänta så länge. Vi får väl hoppas det blir kortare leveranstider på den lilla. Det fanns en gång en tid när leveranstid på en ny Volvo var ca. 3 månader men det var så länge sen jag glömt när. ;-)
av Lockis
#1540751
bem skrev: fre 12 maj 2023, 05:56
leiwi skrev: tor 11 maj 2023, 18:46 Min kompis fick en offert för en dryg vecka sedan med leverans om TVÅ år!!!!!!!!!
Behöver väl inte säga att han letar efter en annan bil :-)
Skall bli intressant se hur lång leveranstid det blir på "lillen", EX30, när den kan beställas 7 juni 2023. Blir det i trakterna av XC90 kan man ju undra om folk orkar vänta så länge. Vi får väl hoppas det blir kortare leveranstider på den lilla. Det fanns en gång en tid när leveranstid på en ny Volvo var ca. 3 månader men det var så länge sen jag glömt när. ;-)
Att ex30 blir beställningsbar den 7/6 behöver man nog inte räkna med.
av Saabturbo95
#1541572
Läser lite artiklar runt om på nätet att Volvo kommer börja leverera slutet av 24. Vad har era återförsäljare sagt till er?
Min sa att den blir försenad och kommer till sommaren 24. Men börjar ju bli lite orolig det dröjer betydligt längre.
av Hertsh
#1541575
Detta är allt säljarna fått veta, varken mer eller mindre såvitt jag förstått. Jag fick info-brevet till säljarna skickat direkt till mig.

"Volvo EX90 – Ändrat datum för produktionsstart.

Nya Volvo EX90 är en väldigt spännande och viktig bil för Volvo Cars, som representerar starten för en ny era för Volvo Car. Med en tydlig skandinavisk design, längre räckvidd, designad för att ta ytterligare steg för vår säkerhetsstandard. Nya Volvo EX90 är också den första bilen med helt egenutvecklad mjukvara. Detta är starten på något nytt för Volvo Cars på många sätt.
Det är en bil som vi alla ser fram emot att introducera. Vi vill tillsammans med er, erbjuda högsta kvalitet och en kundupplevelse på nästa nivå för våra EX90-kunder.
För att uppnå detta, behöver vi mer tid för att utveckla och testa bilen. Produktionsstarten är nu planerad till första delen av 2024 vilket kommer påverka att leveranstiderna nu flyttas fram ett par månader från tidigare kommunikation.
Detta är självklart ingen optimal situation och vi beklagar det extra arbete som detta kortsiktigt innebär i form av kunddialoger och ändrade planer. Vi hoppas på er och kundernas förståelse och kommer hålla er uppdaterade med ytterligare information inom kort."

När jag återkom till säljaren om att jag möjligen hoppar av - men ännu inte bestämt mig - pga den långa väntan så skrev han att vår bil ligger bland de första i produktionen och kommer vara först bland de bilar som kommer levereras i Sverige.

Jag tolkar det som att andra länder går före men att jag har "tidig" order som beställde 30 November. Att det skulle ta ända till slutet på 2024 tvekar jag på men vem vet, ingen just nu.
av Hertsh
#1541576
valln skrev:Jag tror mjukvaran till lidar är ett problem och det saknar EX30, som kör med kamera.
EX30 har samma mjukvara som Zeekr och Smart, inte Volvos egenutvecklade mjukvara som skall lanseras först med EX90.
av Saabturbo95
#1541579
Hertsh skrev: fre 19 maj 2023, 07:52 Detta är allt säljarna fått veta, varken mer eller mindre såvitt jag förstått. Jag fick info-brevet till säljarna skickat direkt till mig.

"Volvo EX90 – Ändrat datum för produktionsstart.

Nya Volvo EX90 är en väldigt spännande och viktig bil för Volvo Cars, som representerar starten för en ny era för Volvo Car. Med en tydlig skandinavisk design, längre räckvidd, designad för att ta ytterligare steg för vår säkerhetsstandard. Nya Volvo EX90 är också den första bilen med helt egenutvecklad mjukvara. Detta är starten på något nytt för Volvo Cars på många sätt.
Det är en bil som vi alla ser fram emot att introducera. Vi vill tillsammans med er, erbjuda högsta kvalitet och en kundupplevelse på nästa nivå för våra EX90-kunder.
För att uppnå detta, behöver vi mer tid för att utveckla och testa bilen. Produktionsstarten är nu planerad till första delen av 2024 vilket kommer påverka att leveranstiderna nu flyttas fram ett par månader från tidigare kommunikation.
Detta är självklart ingen optimal situation och vi beklagar det extra arbete som detta kortsiktigt innebär i form av kunddialoger och ändrade planer. Vi hoppas på er och kundernas förståelse och kommer hålla er uppdaterade med ytterligare information inom kort."

När jag återkom till säljaren om att jag möjligen hoppar av - men ännu inte bestämt mig - pga den långa väntan så skrev han att vår bil ligger bland de första i produktionen och kommer vara först bland de bilar som kommer levereras i Sverige.

Jag tolkar det som att andra länder går före men att jag har "tidig" order som beställde 30 November. Att det skulle ta ända till slutet på 2024 tvekar jag på men vem vet, ingen just nu.
Jag fråga min säljare om han visste hur vi låg till i kön men den infon hade dom inte sa han :-(
Beställde i december.
av LJN
#1541644
Hertsh skrev: fre 19 maj 2023, 07:53
valln skrev:Jag tror mjukvaran till lidar är ett problem och det saknar EX30, som kör med kamera.
EX30 har samma mjukvara som Zeekr och Smart, inte Volvos egenutvecklade mjukvara som skall lanseras först med EX90.
Hur säker är man att det blir "Volvos" mjukvaruplattform och inte Geelys? Helsida på ledarsidan idag (fredag) i Dagens Industri om Volvo och Geely och hur varumärket riskeras att skadas/påverkas av "kina ägaren" Geely som äger/kontrollerar ca. 83% i Volvo. Köpte en mindre post aktier i Volvo cars vid börsintroduktionen men kommer att släppa dom så fort kursen närmar sig teckningskursen...
av Fredde83
#1548469
Är det bara jag som överväger att hoppa av EX90-beställningen och hoppa på en Kia EV9?

Till en början avfärdade jag EV9, kändes inte lika najs och Kia är inte lika premium etc. Men efter att ha kollat mer och mer på EV9 så har jag succesivt ändrat mig. När det gäller performance, features och range så är dom väldigt likvärdiga. När det gäller interiören så tycker jag EX90 är snyggare, men EV9 är större och har kaptens-stolar bak med både värme, ventilation och massage, något som EX90 inte ens har i framstolarna (ventilerade säten saknas).

Hade jag kunnat få min EX90 snart så hade det varit en sak, men den skjuts upp hela tiden. Beställer jag en EV9 nu så kommer jag få den i okt/nov! Så man kanske ska hoppa på den, och köra den i ett par år medans Volvo löser alla barnsjukdomar med EX90 och sedan hoppa på EX90 vid nästa bilbyte istället!

Berätta hur ni tänker, fler som är sugna på EV9? Känns det som ett för stort steg ner i "badge-status"?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]