EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

av Hertsh
#1537586
sewen skrev:Men vadå, upplever ni att nuvarande moderna Volvobilar flimrar?!
Och som sagt @Hertsh, dagsljus eller "naturligt solljus" som det står i artikeln är ju ett väldigt blått ljus.
Original LED på framljuset är väl runt 4500K medan dagsljus/solljus mitt på dagen är runt 5300K, alltså betydligt blåare/kallare än bilens lyktor.
För mig går det inte ihop att säga att man ska ha dagsljuskänsla på ljuset i kupén och samtidigt säga att man ska ha mindre blått ljus. Det är ju dess motsatser.
Tvivlar inte på att det blir ett bra ljus i i bilen men marknadsföringen är bara ordbajseri från nån reklamare som inte kan ljus.
Ja jag vet inget om ljus, lyssnar rakt av på ordbajseriet och tänker att det blir kul att se om jag märker någon skillnad. Lär mig av dig också. Bild
av Jmill
#1538112
Jag har försökt hitta hur laddkurvan kommer var på EX90 utan resultat. Upplever efter 1 år med elbil och två olika modeller att laddkurvan vid snabbladdning blir skillnaden stor beroende på bil. Någon som sitter på info hur det ser ut på EX90? Audi etron 55 tycker jag hade riktigt bra laddkurvan medan Polestar 2 har en hel del att önska även vid förvärmning.
av Hertsh
#1538116
Vi får nog vänta och se tills verkliga tester rullar ut. Men rent teoretiskt borde den ladda i snitt med ungefär 155 Kw/h. Den har ett batteri på 111kwh och påstås ladda 10-80% på 30 minuter. 70% motsvarar 77kwh. 77kwh på 30 min är en snittfart på 155kw/h helt utan förluster etc.

Självklart grovt räknat och vi vet inte om de 10-80% som Volvo refererar till är av 111 kWh eller om de har en annan användbar batteristorlek som referens.

Vi vet inte heller om kurvan är ganska platt likt Audi eller mer hög peak och sedan avmattning som Tesla (jag kör själv en Model X idag).

En snittfart 10-80% på 150kw/h är "tillräckligt" för mig så jag är inte så orolig. Å andra sidan har jag kört elbil sedan 5 år tillbaka (BMW i3S) och långresor med min Model X sedan snart 4 år och har vant mig / anpassat mina behov och körningar till elbilsbeteende (mat vid långstopp samt en bensträckare till I vanliga fall).
Användarvisningsbild
av V9097
#1539282
fjohan82 skrev:Volvo tvingas säljstoppa elbilen EX90.
Volvo meddelar att de drabbats av ett ovanligt, men välkommet problem, med EX90.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ilen-ex90/


Någon som har en aning om hur många EX90 de har sålt?
av Hertsh
#1542357
Även om jag är besviken på förseningen så är jag taggad på bilen. Ljudsystem från B&W ser jag verkligen fram emot att uppleva. Ljudet i nuvarande bil är riktigt bra men jag tror andra EX90 kommer slå det med hästlängder.

En artikel om systemet, egentligen inget nytt men bra beskrivet. https://ljudochbild.se/nyheter/bil/volv ... undljud-2/
av Hertsh
#1543183
Saabturbo95 skrev:Är det någon som vet om det är ventilerade säten? Hittar ingen info om det.
Har kollat min order. Det verkar inte vara ventilerade säten.

Det som är specificerat är värme, 4-vägs svankstöd, eljustering och massage i båda framsätena.
av UnleashFusion
#1545528
bumper tråden lite, där "autogefüel" visar EX90 lite mer ingående, samt lite på exteriör(färger), interiör(material) etc.
Användarvisningsbild
av volvoamatören
#1545544
Jag ser att bilen är 50 000 kr billigare nu än när jag lade ordern hos CBV i november. Antar jag inte kan få detta billigare pris utan måste betala det som gällde då?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom