EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

av Hertsh
#1522233
Jag handlar privat. Fick 5% på bilen. Inget på utrustning. Köpte av Volvo Cars Retail som säkert håller hårdare i rabatterna på nya modeller.
av HFE
#1524180
Beställde en vecka efter att den släppts, verkar vara en ny riktlinje att Volvo bara ger 7% maximalt i rabatt på deras elbilar numera. Ligger väl i linje med deras strävan att sälja mer bilar via nätet utan kontakt med ”säljare” Annars verkar det vara en fin bil, inflationssäkrad och allt :)
av Saabturbo95
#1524931
Undra när datum för leverans kommer upp :-)
16-18månader är lång tid….känns längre när man läser att MB EQE snart går att beställa och leveransen sker i q2 2023, samma med Audi q8 E-tron (iofs ingen ny bil).
Tror ni att vi får dem till sommaren 2024?
Bilagor
0FAB159F-9B5B-40DB-8726-899FD145041E.jpeg
0FAB159F-9B5B-40DB-8726-899FD145041E.jpeg (146.99 KiB) Visad 2919 gånger
av Lockis
#1524937
Volvo produktionsplanerar 2ggr om året ungefär. En på våren och en på hösten.
Då leveranserna är 18 månader bort så gissar jag att man får mer info i slutet av -23 eller början av -24.
av Hertsh
#1524959
Jag känner en person högt upp i organisationen på Volvocars. Hen indikerade en nuvarande förhoppning om produktionsstart på nya produktionslinan i USA i Oktober/November nästa år men allt med denna bilen har blivit försenat så det är inte säkert. Det svåraste problemet de har att lösa nu är den nya "core computing" som de vill implementera med SPA2. Det näst svåraste just nu är uppstart med all utrustning och personal som krävs i fabriken.
av Hertsh
#1525880
Jag har även haft ögonen på att eventuellt byta min nuvarande Model X LR från 2019 mot en ny Model X LR när den släpps med priser etc. Nu har den nyss fått pris och det blir precis över 1,5 mkr för samma konfiguration som jag har på min nuvarande Model X. EX90 känns plötsligt väldigt prisvärd. Jag behöver inte acceleration till 100 på 3,9 sek vilket är det "sämsta" Tesla erbjuder.

Fördelen med Tesla är att de ser ut att kunna leverera redan i Mars i år. Vår Volvo får vi vänta på åtminstone ett år till.
av aka06iah
#1526282
Hej! Jag har en fundering/fråga. Jag är inte så vidare påläst på vad många bilmärken har på gång, hur fort de räknar med att få ut nyheter på marknaden och hur stora teknikspräng som kan förväntas på tiden fram till att man kan ha en ny EX90 i sina händer.

Går det att spåna i hur gott en välutrustad EX90 kommer stå sig mot konkurrensen om drygt ett år?
av Hertsh
#1526283
Jag spånar att den kommer stå sig riktigt bra. Jag har beställt en efter noga eftertanke. Har en Tesla Model X idag och hade en beställning på en sådan också. Nu när de nya Model X LR släpps så visar det sig att en bil kommer kosta mig drygt 1,5 mkr. Den går förvisso att få inom 3 månader men är inte värd de pengarna.

Jag har kollat på andra tillgängliga bilar också. Audi Q8 e-tron går att få till motsvarande peng som EX90 med fin utrustning men det är i mina ögon en sämre bil. Annars finns EQE SUV och EQS SUV om 7 säten är ett måste. Om 7 säten är ett måste finns EQS, Tesla Model X samt "lilla" EQB.

Audi A6 verkar vara på gång men blir inte 7 sätes. Den kan nog bli en fin bil dock. Ingen aning när den finns till leverans.

Det fina med EX90 beställning nu är att du kan hoppa av fram tills bilen går i produktion, helt utan kostnad för dig. Så än så länge är risken väldigt liten om du känner att den kanske inte står sig konkurrensmässigt.
av Hertsh
#1527765
När jag beställde bilen månadsskiftet November/December var leveranstiden 16-18 månader (Mars-Maj 2024) enligt Volvo. Nu har det gått en månad - nästan två - och nu är leveranstiden 19-21 månader (Augusti-Oktober 2024) enligt hemsidan.

Kan så klart betyda att de nu tror att fabriken uppstart blir försenad, men jag hoppas att det betyder att bilen är populär och de får in fler beställningar än de har produktionskapacitet i början.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]