Här diskuterar vi Polestars nuvarande och kommande bilmodeller

Moderator: Moderatorer

av Rudolfz
#1556005
Hej,

Jag funderar på att köpa elbil och jag tittade på en Polestar 2 årsmodell 2022 häromdagen. När jag läste genom listan på vad den var utrustad med så hittade jag ingen värmepump. Jag har googlat och kollat lite och det verkar som om man får värmepump till plus paketet hette det väl? Men det är alltså inte standard. Då är det alltså ACn som sköter uppvärmningen av kupe'n? I princip jobbar väl en AC som en värmepump också? Men när jag googlar så kommer jag till att ACn inte klarar lika låga temperaturer. Frågan är då hur låga temperaturer ACn klarar? Jag bor i Vasa i Finland så det är ganska kalla vintrar. -25 grader tycker jag den skulle behöva klara. Om ACn inte klarar kylan då, vad händer då? Blir det direkt eluppvärmning då?
av toppo
#1556037
Det sitter ett värmeelement som värmer luften, det fungerar utan problem. Värmepumpen är effektivare i 5-15 grader men fungerar dåligt när det blir minusgrader, så även i bilar med värmepump värmer PTC-elementet när det är kallt. Någon praktisk skillnad märks inte.
Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]