- tis 26 jul 2022, 11:24
#1506380
Ni som har Polestar, känner ni igen Er i resultatet enligt denna undersökning?
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... llt-samre/
Det står dock:
"...betygen för just Polestar... inte fullständiga, noterar JD Power. Detta eftersom tillverkarna inte har gett analysföretaget tillgång till alla data. Trots detta har JD Power ändå satt betyg på deras bilar eftersom företaget fått in tillräckligt med undersökningssvar från förarna."
(Tyvärr nästan lika dåligt resultat för systermärket Volvo i denna undersökning.)
För mig är det lite underligt att (två) premiumbilstillverkare hamnar så långt ner i undersökningen. Nån mer som tycker så?
I undersökningen är det medelvärde 186 fel, för Polestar 328 (och Volvo 256).
De nämner i artikeln i länken ovan några faktorer som påverkar biltillverkarna och kvaliteten på bilarna. Vissa tillverkare verkar påverkas mer än andra.
Jag känner inte till alls hur J.D. Powers undersökningar går till men såvitt jag förstår är det bl.a. bilägarna som svarar på frågor och uppgifter från biltillverkarna som ger underlag till resultatet.
Det står i länken ovan:
"JD Power har undersökt hur ofta olika tillverkares bilmodeller strular. För att göra det har man intervjuat 84 165 köpare och hyrestagare av nybilar (2022 års modell) i USA mellan februari och maj. Baserat på svaren samt information man fått ut av bilmärkena (med undantag för Tesla och Polestar) har man sedan sammanställt hur stor deras bilars problemfrekves är."
Polestar (och Volvo) gör väl bilar för världsmarknaden (fast i olika fabriker i olika länder) så kvaliteten borde väl vara hyfsat lika varhelst bilen är tillverkad och för vilken marknad den tillverkas? Tror Ni en liknande undersökning i Sverige skulle ge liknande resultat? Om inte, varför?
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... llt-samre/
Det står dock:
"...betygen för just Polestar... inte fullständiga, noterar JD Power. Detta eftersom tillverkarna inte har gett analysföretaget tillgång till alla data. Trots detta har JD Power ändå satt betyg på deras bilar eftersom företaget fått in tillräckligt med undersökningssvar från förarna."
(Tyvärr nästan lika dåligt resultat för systermärket Volvo i denna undersökning.)
För mig är det lite underligt att (två) premiumbilstillverkare hamnar så långt ner i undersökningen. Nån mer som tycker så?
I undersökningen är det medelvärde 186 fel, för Polestar 328 (och Volvo 256).
De nämner i artikeln i länken ovan några faktorer som påverkar biltillverkarna och kvaliteten på bilarna. Vissa tillverkare verkar påverkas mer än andra.
Jag känner inte till alls hur J.D. Powers undersökningar går till men såvitt jag förstår är det bl.a. bilägarna som svarar på frågor och uppgifter från biltillverkarna som ger underlag till resultatet.
Det står i länken ovan:
"JD Power har undersökt hur ofta olika tillverkares bilmodeller strular. För att göra det har man intervjuat 84 165 köpare och hyrestagare av nybilar (2022 års modell) i USA mellan februari och maj. Baserat på svaren samt information man fått ut av bilmärkena (med undantag för Tesla och Polestar) har man sedan sammanställt hur stor deras bilars problemfrekves är."
Polestar (och Volvo) gör väl bilar för världsmarknaden (fast i olika fabriker i olika länder) så kvaliteten borde väl vara hyfsat lika varhelst bilen är tillverkad och för vilken marknad den tillverkas? Tror Ni en liknande undersökning i Sverige skulle ge liknande resultat? Om inte, varför?
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.