Här diskuterar vi Polestars nuvarande och kommande bilmodeller

Moderator: Moderatorer

av Kermit75
#1490806
"Swedish EV brand Polestar has provided further evidence of its break from the DNA of parent Volvo Cars, unveiling its second concept vehicle, the Polestar O₂. This all-electric, hard-top convertible builds off the automaker’s Precept concept and further showcases what Polestar has planned for its future EVs from both a design and sustainability standpoint. Whether cinematic drones will be included or not remains uncertain"

https://electrek.co/2022/03/02/first-lo ... -built-in/
Användarvisningsbild
av DOdell
#1490897
Skulle behöva hjälp att förstå hur Polestar tänker, de visar upp bil efter bil som är tester för ”framtiden”. Men de erbjuder ingen att sälja? Denna modell får mig att klia i huvudet. Har de inte resurserna att producera bilarna så de visar bara upp att de kan göra/ om de ens kan göra? För att få konsumenter att törsta? Blir smått konfunderad om fler ”möjliga” bilar visas upp. Modellen O2 är ju vacker men kommer inte säljas…

Sedan Thomas Ingenlaths uttalande om vad som är premium var ju inte svårt att förakta. Skulle gärna ha råd till en elbil men inte leasa en elbil.

”And if you’re not electric, then you are not premium.”

Smart…
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1491120
Jag tror nog absolut att de kommer producera den, eller i alla fall något som liknar den..

Precept kommer ju produceras under namnet polestar 5.
Sen har de smygvisat 3an.

Jag förstår att man visar bilar för att knyta upp folks intresse.

Det är ett nytt märke och de måste visa att de har flera olika modeller på gång. Annars riskerar man att tro att polestar för evigt kommer vara ett enmodellsmärke.

De vill skapa en hype och få folk att vänta in kommande modeller, istället för att välja annan modell.

Jag är tex sjukt nyfiken på polestar 3 och 4. Tror tyvärr att 3an blir för dyr för mig. Att jag vet att dessa modeller är på gång kan göra att jag inte köper en model Y, som annars ligger nära till hands..
Användarvisningsbild
av V9097
#1492555
DOdell skrev:”And if you’re not electric, then you are not premium.”

Smart…
Kanske inte ett helt smart uttalande när deras moderbolag Volvo fortfarande säljer övervägande bilar som drivs av flytande bränsle.

O2 är i alla fall en ovanligt snygg elbil. Får vi se P3 i år, P4 nästa år, P5 2024? Framåt 2026 kanske man kan få se en O2 i verkligheten. Återstår att se om designen är lika attraktiv då.
av Lockis
#1492576
V9097 skrev:
DOdell skrev:”And if you’re not electric, then you are not premium.”

Smart…
Kanske inte ett helt smart uttalande när deras moderbolag Volvo fortfarande säljer övervägande bilar som drivs av flytande bränsle.

O2 är i alla fall en ovanligt snygg elbil. Får vi se P3 i år, P4 nästa år, P5 2024? Framåt 2026 kanske man kan få se en O2 i verkligheten. Återstår att se om designen är lika attraktiv då.
Tycker det är jäkla smart. Volvo behöver en känga så dem kommer ikapp. 1 elbil att sälja 2022 är inte tillräckligt för en så pass stor tillverkare (jo jag vet att det finns 2, men det är ju typ samma bil.. som ID.4 och ID.5, eller E-Tron och E-Tron sportback)!
av Kadochnikoff
#1492580
Lockis skrev: ons 16 mar 2022, 13:45
V9097 skrev:
DOdell skrev:”And if you’re not electric, then you are not premium.”

Smart…
Kanske inte ett helt smart uttalande när deras moderbolag Volvo fortfarande säljer övervägande bilar som drivs av flytande bränsle.

O2 är i alla fall en ovanligt snygg elbil. Får vi se P3 i år, P4 nästa år, P5 2024? Framåt 2026 kanske man kan få se en O2 i verkligheten. Återstår att se om designen är lika attraktiv då.
Tycker det är jäkla smart. Volvo behöver en känga så dem kommer ikapp. 1 elbil att sälja 2022 är inte tillräckligt för en så pass stor tillverkare (jo jag vet att det finns 2, men det är ju typ samma bil.. som ID.4 och ID.5, eller E-Tron och E-Tron sportback)!
Många behöver ju fortfarande en "fossilbil " och Volvo vore ju korkade om de inte sålde vad kunderna efterfrågade .

Jag behöver hög markfrigång pga sen plogning av byavägen där jag bor , en fullvuxen bil eftersom jag är lång och förhållandevis bredaxlad , stort baksäte pga att längsta barnbarnet är över 1.90 och hans syskon lär ju bli långa också samt dragkrok eftersom jag ofta drar släp de 6,5 milen till jobbet för att handla geejor då jag ändå är där affärer finns .

Dåligt med elbilar som matchar detta än så länge oavsett märke men jag hoppas Volvo släpper någon lämplig snart .
av Lockis
#1492582
Kadochnikoff skrev:
Lockis skrev: ons 16 mar 2022, 13:45
V9097 skrev: Kanske inte ett helt smart uttalande när deras moderbolag Volvo fortfarande säljer övervägande bilar som drivs av flytande bränsle.

O2 är i alla fall en ovanligt snygg elbil. Får vi se P3 i år, P4 nästa år, P5 2024? Framåt 2026 kanske man kan få se en O2 i verkligheten. Återstår att se om designen är lika attraktiv då.
Tycker det är jäkla smart. Volvo behöver en känga så dem kommer ikapp. 1 elbil att sälja 2022 är inte tillräckligt för en så pass stor tillverkare (jo jag vet att det finns 2, men det är ju typ samma bil.. som ID.4 och ID.5, eller E-Tron och E-Tron sportback)!
Många behöver ju fortfarande en "fossilbil " och Volvo vore ju korkade om de inte sålde vad kunderna efterfrågade .

Jag behöver hög markfrigång pga sen plogning av byavägen där jag bor , en fullvuxen bil eftersom jag är lång och förhållandevis bredaxlad , stort baksäte pga att längsta barnbarnet är över 1.90 och hans syskon lär ju bli långa också samt dragkrok eftersom jag ofta drar släp de 6,5 milen till jobbet för att handla geejor då jag ändå är där affärer finns .

Dåligt med elbilar som matchar detta än så länge oavsett märke men jag hoppas Volvo släpper någon lämplig snart .
Men då är ju problemet som sagt utbudet på bilar med eldrift. Inte Eldrift i sig. Så då är det ju bra att man eldar på, så att Volvo försöker komma ikapp. Nu ska ju "nya" XC90 presenteras under året. Det blir en stoooor bil med enbart eldrift.
av Kadochnikoff
#1492588
Problemet med dålig räckvidd och klen värme på vintern har ingen elbil jag provat fått till ännu även om nyare bilar har värmepump och är mycket bättre .

En skvätt diesel genom dieselvärmaren kostar många kW ur batteriet att motsvara .

Men för de allra flesta räcker dagens elbilar till om man nu har råd till dem vill säga.
av Lockis
#1492591
Kadochnikoff skrev:Problemet med dålig räckvidd och klen värme på vintern har ingen elbil jag provat fått till ännu även om nyare bilar har värmepump och är mycket bättre .

En skvätt diesel genom dieselvärmaren kostar många kW ur batteriet att motsvara .

Men för de allra flesta räcker dagens elbilar till om man nu har råd till dem vill säga.
Dålig räckvidd? Hur ofta kör du mer än 30 mil? Och dem gångerna du kör mer än 30 mil. Är det då inte vettigt att ta en paus efter 30 mil? Det största problemet skulle jag säga är ladd infrastrukturen. Fast egentligen är det väl bara ett bekymmer på stora resdagar, som påsk, sportlov osv.

Priserna på elbilar? Ja dem är höga. Det håller jag med om.
Klen värme vet jag inte, den p2 jag körde var det härligt invändigt även vintertid.
av Kadochnikoff
#1492593
Häng på en släpvagn eller husvagn så blir det inga 30 mil ens på sommaren utan 15-20.
Om du har stort batteri vill säga .

Kollegans merca EQ-nånting förbrukade i somras långt över 4kWh per mil då han drog sin stora husvagn så han tog sig inte mellan Övik och Sundsvall utan att bilen började varna .
Eftersom hans semesterplaner inte innefattade att leta laddare och krångla sig dit med en jättestor husvagn var och varannan timme blev det snabbt ett bilbyte till en snåldiesel .

Som jämförelse drar min V70 2.4D ca 0.64 nu på vintern utan släp och 0.8 med skotern på släpet .

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...