Här diskuterar vi Polestars nuvarande och kommande bilmodeller

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#1488545
Hej alla

Jag har nyss beställd en P2 Long Range och har lite frågor.. Jag har kört elbil en hel del, men aldrig långresor eller privat längre sträckor så det rör mest laddning utanför hemmet.
Jag får laddbox från Easee installerad nästa vecka och bilen (lagerbil) bör komma inom ett par veckor.. Jag kommer ladda hemma i stort sett hela tiden, och klarar mig väl till 98% med det, men gör väl ett par längre resor om året
Mina frågor således:
Får man med ett typ "laddningsabbonemang" för publika laddare från Polestar och vad bör man komplettera med ?
Easypark sägs ha koppling till laddare, men det verkar svårt att hitta några (åtminstone runt var jag bor).
Vilken laddstationsapp (för att hitta) bör man ha.

Mediaspelare: Finns det mjukvara/app för att spela musik direkt från USB-sticka ?

/Thomas
#1488561
Hej!
Kul med P2! Vilken färg blev det? Blev snow för mig då jag också beställde förproducerad. Helst hade jag velat ha Midnight Blue men jag är nöjd ändå. :)

Man får med Plugsurfing-kort. Man får vsra lite försiktig med det och kolla i appen innan man laddar då det på vissa laddare är hög roamingavgift. Men jag tror att det fortfarande är ett år med billigare laddning på Ionity med kortet (Jag har det fram till juli.)
Även på Mer så är det normala priser för snabbladdning.

Jag skulle fixa Charge&Drive-tagg och InCharge-kort. Sen har jag ett häng appar. T.ex Circle K.

Appen ChargeFinder är också superbra för att hitta laddare. Då ser man oftast vad man behöver där man vill ladda. :)
#1488562
Tack för svaret, för mig blev det en Magnesium...och det var vad jag ville ha. Det enda som inte var 100% , som jag hade specat annorlunda är nog interiörfärgen Charcoal, där jag nog valt slate i stället.

/Thomas
#1488563
Jag skulle undvika alla slags "en app för alla " för det verkar som Joel säger bli väldigt dyrt om man inte har koll på vilka som ingår och inte. Jag har Ionitys app, Mer, Fortum och Incharge eller vilka det nu är och efter man lagt in betalkort i dem så kan de ju ligga och sova i telefonen till dess man behöver dem. Viktiga är att man laddar ner dem först och gör alla registrering innan man står där med urladdad bil för ibland krånglar det. Men mest verkar det krångla om man ska försöka använda kreditkort på plats, apparna är bättre.
#1488567
Lövet skrev:Jag skulle undvika alla slags "en app för alla " för det verkar som Joel säger bli väldigt dyrt om man inte har koll på vilka som ingår och inte. Jag har Ionitys app, Mer, Fortum och Incharge eller vilka det nu är och efter man lagt in betalkort i dem så kan de ju ligga och sova i telefonen till dess man behöver dem. Viktiga är att man laddar ner dem först och gör alla registrering innan man står där med urladdad bil för ibland krånglar det. Men mest verkar det krångla om man ska försöka använda kreditkort på plats, apparna är bättre.
Om det inte finns specialla avtal mellan den appskaparen och vissa laddare. För just Polestar ska Plugsurfing ha avtal med Ionity och Mer. Där man på Ionity får mycket bättre pris än normalpriset och på Mer får samma pris som man får med deras egna app. (Ev en krona billigare per kWh nu när Mer verkar höjt till 6kr/kWh på flera laddare.)

Men rent generellt håller jag med dig Lövet. De man inte vet om är bättre via en "samlingsapp ska man nog undvika för att slippa roamingavgifter. :)
#1490813
joel80 skrev: mån 14 feb 2022, 14:48
Lövet skrev:Jag skulle undvika alla slags "en app för alla " för det verkar som Joel säger bli väldigt dyrt om man inte har koll på vilka som ingår och inte. Jag har Ionitys app, Mer, Fortum och Incharge eller vilka det nu är och efter man lagt in betalkort i dem så kan de ju ligga och sova i telefonen till dess man behöver dem. Viktiga är att man laddar ner dem först och gör alla registrering innan man står där med urladdad bil för ibland krånglar det. Men mest verkar det krångla om man ska försöka använda kreditkort på plats, apparna är bättre.
Om det inte finns specialla avtal mellan den appskaparen och vissa laddare. För just Polestar ska Plugsurfing ha avtal med Ionity och Mer. Där man på Ionity får mycket bättre pris än normalpriset och på Mer får samma pris som man får med deras egna app. (Ev en krona billigare per kWh nu när Mer verkar höjt till 6kr/kWh på flera laddare.)

Men rent generellt håller jag med dig Lövet. De man inte vet om är bättre via en "samlingsapp ska man nog undvika för att slippa roamingavgifter. :)
6 kr per kilowatt ???
Då är det ju fortfarande billigare att köra snåldiesel!!
#1490816
Kadochnikoff skrev: 6 kr per kilowatt ???
Då är det ju fortfarande billigare att köra snåldiesel!!
Nej det är det inte. En ”snåldiesel” drar inte 4dl/mil blandad körning. Dessutom slår man ut det på ett år så behöver den typ dra 4cl per mil för att konkurrera eftersom man bara laddar nån enstaka % av totalbehovet på ett helår som snabbladdning.
#1490840
Eh...
Höll jag bara hastighetsbegränsningarna drog min förra diesel en bit under 0.5 utan att fegköra.
Detta som snitt över tid .
Snålkörning och längre resor typ Umeå-Malmö var jag nere runt 0.38 .

Med miljöpartiets elpriser nere i södra Sverige så blir det nog minst lika dyra mil för elbilsägare även om de laddar hemma .

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]