Här diskuterar vi Polestars nuvarande och kommande bilmodeller

Moderator: Moderatorer

#1491812
Derank skrev: tor 03 mar 2022, 21:23
Kadochnikoff skrev:Eh...
Höll jag bara hastighetsbegränsningarna drog min förra diesel en bit under 0.5 utan att fegköra.
Grattis, trodde jag hade läst det mesta här ang snålkörning, men du tar första plats med dina 0,38............. då får jag väl ta åt mig äran i att ha högst förbrukning här med mina 1,1 i snitt på 10000mil och 1,2-1,3 är inget ovanligt vintertid
Tack så mycket .
Är dock långt ifrån bäst på jobbet att snålköra trots decennier av övning och tävlande oss sinsemellan .

Kör du cheva 6.2 eller liknande eftersom du gör av med såna mängder ?
#1491825
Lövet skrev: tor 10 mar 2022, 09:48
Kadochnikoff skrev:Diesel går även att få tag på från Polen till ungefär halva det svenska priset men visa mig den som gör om den bedriften med elström så ska jag buga .
Så alla ska åka till Polen och tanka en gång i veckan? Du verkar ha lite svårt att inse att även med ett elpris på säg 2kr kwh så är det 4-5ggr dyrare att åka dieselbil ungefär per mil.
Vem åker långt idag för att köpa saker ?
Hemleverans såklart.
Öststatsdiesel kostade vid månadsskiftet 10 kr/liter hem till farmartanken .
Kontant betalning , det underlättar om du kan ryska vid affären.
Troligen några kronor dyrare nu .

Tittade innan jag skrev inläggen på spotpriset för södra Sverige på elbörsen och det flaxade ibland upp över 5 kr .
Då tillkommer skatter och avgifter .

Om ingenting görs blir det dyrt för folk att ladda sin elbil när deras bundna avtal går ut .
#1491855
Kadochnikoff skrev:Om ingenting görs blir det dyrt för folk att ladda sin elbil när deras bundna avtal går ut .[...] Tittade innan jag skrev inläggen på spotpriset för södra Sverige på elbörsen och det flaxade ibland upp över 5 kr .
Inte ens om du försöker så kan du ladda din elbil full på den dyraste timmen. Det går inte ens, 11kw får man in som mest på en timme. Normala människor laddar dock sin elbil istället på natten.
Känns som din kreativitet tar märkliga former. Att köpa smuggeldiesel svart av en kriminell ryss går bra men inte att ställa in en laddningstimer?
#1491859
Öststatsdiesel kostade vid månadsskiftet 10 kr/liter hem till farmartanken .
Låt mig bara fråga bostadsrättsföreningen om det är ok att släppa ned en farmartank i rabatten... :x


/Thomas
#1492267
Lövet skrev: tor 10 mar 2022, 14:11
Kadochnikoff skrev:Om ingenting görs blir det dyrt för folk att ladda sin elbil när deras bundna avtal går ut .[...] Tittade innan jag skrev inläggen på spotpriset för södra Sverige på elbörsen och det flaxade ibland upp över 5 kr .
Inte ens om du försöker så kan du ladda din elbil full på den dyraste timmen. Det går inte ens, 11kw får man in som mest på en timme. Normala människor laddar dock sin elbil istället på natten.
Känns som din kreativitet tar märkliga former. Att köpa smuggeldiesel svart av en kriminell ryss går bra men inte att ställa in en laddningstimer?
När priserna rusar blir det knappast billigt för konsumenten oavsett vilken tid på dygnet man laddar sin bil .....fler skattesubventioerade vindsnurror som står stilla titt som tätt gör ingen glad förutom Magdalena Andersson.

Du kan inte göra något åt regeringens usla politik när det gäller elförsörjning men dieselskatten går att komma undan om man stödjer fri företagsamhet .
#1492271
Tråden för allmän elbilsskepsis finns här: viewtopic.php?f=22&t=146670&start=3030
#1492604
Lövet skrev: mån 14 mar 2022, 12:51 Tråden för allmän elbilsskepsis finns här: viewtopic.php?f=22&t=146670&start=3030
Nu är det de facto inte elbilarnas fel
att regeringen misslyckats med att tillhandahålla något så basalt som en fungerande strömförsörjning men som en konsekvens av den förda politiken förändras de ekonomiska incitamenten för att byta till elbil pga just dyrare laddning .

När spotpriset på elbörsen fladdrar upp över 5 kronor i vissa stunder torde detta på ett eller annat sätt påverka även de företag som tillhandahåller laddningstjänster och
därigenom i slutändan den stackars
konsumenten som ska betala för sin laddning.

Därav mina inlägg i denna tråd .
#1492607
Fortfarande fel tråd för att rabbla samma saker igen. Har ingenting med trådens ursprungliga ämne att göra. Du verkar inte heller alls förstå hur spotpris hänger ihop med elpris vid snabbladdare.

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]