Här diskuterar vi Polestars nuvarande och kommande bilmodeller

Moderator: Moderatorer

#1490847
Även om elpriset går upp, så kommer dieselpriset med rätt stor sannolikhet att gå upp ännu mer.

Med jämförbara bilar och vettigt elavtal kommer en elbil sett över hela året att vara billigare i "drift" för de som kan ladda hemma. Allt annat är otroligt osannolikt. ;-)

Du måste vara duktig på snålkörning, haft en extremt gynnsam körcykel, eller en väldigt liten bil (kanske alla tre). De dieselbilar jag haft (XC70 D5, BMW 520d, A6 Allroad, XC90 D5 och V40 D3) har alla tagit över 0,5 liter milen över tid. En del av dem rätt mycket mer...
#1490871
Går det att räkna så här dåligt ens? Även om elen kostar 3kr/kwh så blir det en milkostnad på 6kr milen. En dieselbil av snålaste modell kostar minst 12kr/mil idag.
#1490915
Kadochnikoff skrev:Eh...
Höll jag bara hastighetsbegränsningarna drog min förra diesel en bit under 0.5 utan att fegköra.
Detta som snitt över tid .
Snålkörning och längre resor typ Umeå-Malmö var jag nere runt 0.38 .

Med miljöpartiets elpriser nere i södra Sverige så blir det nog minst lika dyra mil för elbilsägare även om de laddar hemma .
Även om du nu skulle ha lyckats köra på 0.4L milen (högst otroligt) så kostar det dig med dagens priser 10kr milen. Något som är mer troligt är att du legat över 0.5 och då är vi uppe i 12kr milen på diesel.

Värsta scenariot med en elbil är 6kr/kWh vilket blir 12kr milen. Men skaran som driver sin elbil på denna kWh kostnaden finns nog inte. Mer normalt är att man laddar hemma nattetid, vilket driver ner priset avsevärt. Runt 1kr/kWh i SE4 om man kör smartladdning med Tibber och easee laddare. Då blir milkostnaden 2kr milen för elbilen. Så. även om man någon enstaka gång skulle snabbladda för 6kr/kWh så kommer elbilen bli billigare i drift. Även om Dieseln vänder ner till mer normala priser på 19-20kr litern.
#1491013
Kadochnikoff skrev:Eh...
Höll jag bara hastighetsbegränsningarna drog min förra diesel en bit under 0.5 utan att fegköra.
Grattis, trodde jag hade läst det mesta här ang snålkörning, men du tar första plats med dina 0,38............. då får jag väl ta åt mig äran i att ha högst förbrukning här med mina 1,1 i snitt på 10000mil och 1,2-1,3 är inget ovanligt vintertid
#1491054
Erikarn skrev: för mig står det mellan easee laddbox : https://www.jarfallaenergi.se/product/laddbox-eease/

Eller

charge amps halo:

så till frågan. vilken av denna har/hade ni valt?

Mvh Erik
Den billigaste bara. De kan samma saker allihop i princip.
#1491176
Erikarn skrev:Hej!

försökte söka men fann inget svar i tråden.

Jag har precis köpt en Polestar och som för många blir man snurrig av alla laddboxar som finns.

för mig står det mellan easee laddbox : https://www.jarfallaenergi.se/product/laddbox-eease/

Eller

charge amps halo:

så till frågan. vilken av denna har/hade ni valt?

Mvh Erik
Jag installerade en box från Eease nu i veckan, fast pris i Gbg 6495:- inkl installation. Dock är det några veckor kvar till P2:an kommer så för att testa fick jag låna en XC40P8 ett par dagar.
Bra app, funkar som den skall är väl vad man kan säga.

En fråga samtidigt, finns det någon som vet en vettig leverantör av typ 2 kabel på 10m ? För att förenkla livet och kunna ladda på hela garageuppfarten hade det varit bra, annars får jag flytta på familjens bilar ganska ofta då den "logiska laddplatsen" är längst in på uppfarten..

/Thomas
#1491810
Dieselpriset kommer garanterat att sjunka rejält när övriga världen ska sätta press på Putin genom att släppa fram mer olja och därigenom minska Rysslands intäkter från oljeexporten .

Detta är ganska fort gjort
Sämre går det att åtgärda S/Mp regeringens katastrofala energipolitik vilket i kombination med kommande gasbrist i Europa ger ännu högre elpriser i framtiden.

Diesel går även att få tag på från Polen till ungefär halva det svenska priset men visa mig den som gör om den bedriften med elström så ska jag buga .
#1491811
Kadochnikoff skrev:Diesel går även att få tag på från Polen till ungefär halva det svenska priset men visa mig den som gör om den bedriften med elström så ska jag buga .
Så alla ska åka till Polen och tanka en gång i veckan? Du verkar ha lite svårt att inse att även med ett elpris på säg 2kr kwh så är det 4-5ggr dyrare att åka dieselbil ungefär per mil.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...