Här diskuterar vi Polestars nuvarande och kommande bilmodeller

Moderator: Moderatorer

av Sevir
#1486186
Hej

Börjar bli dags att beställa en P2. Bor i södra Norrland så van idag med köra fyrhjulsdrivet.

Så frågan jag börjat ställa mig om hur väl man kommer sakna det om man tar en S LR eller lägga till pengarna för få dual motor modellen ?
av Primus
#1486237
Det där beror väl väldigt mycket hur du brukar köra? Även i Norrland kör ju många de absolut flesta milen på plogade vägar. Då kan man ifrågasätta behovet. Bor man i en stuga på landet kan man lika gärna bo utanför Nyköping och ha stora behov vissa dagar. Jag som blandat tvåhjulsdrivet med fyrhjulsdrivet på mina bilar kan dock konstatera att det är sjukt stor skillnad. Mycket större än jag trodde när jag köpte min första fyrhjulsdrivna bil. Jag trodde det skulle vara lite bättre, men det var ju skillnad som dag och natt, när det väl behövdes. Jag bor i Stockholm så antalet tillfällen där det verkligen behövs är ju ändå begränsat. På ca 7-8 år med fyrhjulsdrivet har det verkligen behövts 5-6 gånger... På negativa sidan hade jag lätt krockat en gång om jag hade haft otur då jag kom körande in mot en T-korsning och halkan var extrem. Jag for ut i korsningen och hade lätt kunnat få en bil i sidan, men nu kom inga andra bilar. Bilen hade inte indikerat halka det minsta, inga hjulsläpp, inga blinkar från anitsladdlampan. Allt hade bara gått fint på en ganska kurvig väg. (Ut mot gamla E4 från Skärblacka i Norrköping)
av Sevir
#1486245
Primus skrev: lör 29 jan 2022, 11:03 Det där beror väl väldigt mycket hur du brukar köra? Även i Norrland kör ju många de absolut flesta milen på plogade vägar. Då kan man ifrågasätta behovet. Bor man i en stuga på landet kan man lika gärna bo utanför Nyköping och ha stora behov vissa dagar. Jag som blandat tvåhjulsdrivet med fyrhjulsdrivet på mina bilar kan dock konstatera att det är sjukt stor skillnad. Mycket större än jag trodde när jag köpte min första fyrhjulsdrivna bil. Jag trodde det skulle vara lite bättre, men det var ju skillnad som dag och natt, när det väl behövdes. Jag bor i Stockholm så antalet tillfällen där det verkligen behövs är ju ändå begränsat. På ca 7-8 år med fyrhjulsdrivet har det verkligen behövts 5-6 gånger... På negativa sidan hade jag lätt krockat en gång om jag hade haft otur då jag kom körande in mot en T-korsning och halkan var extrem. Jag for ut i korsningen och hade lätt kunnat få en bil i sidan, men nu kom inga andra bilar. Bilen hade inte indikerat halka det minsta, inga hjulsläpp, inga blinkar från anitsladdlampan. Allt hade bara gått fint på en ganska kurvig väg. (Ut mot gamla E4 från Skärblacka i Norrköping)
Bor i Sundsvall trakten så behovet att köra i oplogat finns inte men de gånger jag lånat en bil när min nuvarande Tiguan varit på service och inte fått en fyrhjulsdrivet så märks det direkt, särskilt såhär på vintertid när man känner hur framhjulen spinner för få grepp. Det är mest det jag vill undvika.

Förvisso är det bara november-mars som det är ett problem här uppe men kör en varje dag så tror jag hade stört mig på det.

Så låter som jag har svarat på min egen fråga :D
av Lövet
#1486249
Dual Motor är bara bättre men kommer du "klara dig" utan? Jajamensan med största sannolikhet.

Men visst kommer det kännas irriterande att bilen konstant har för lite grepp vintertid...
av Primus
#1486250
Det där med att framhjulen spinner klassar jag inte riktigt som en situation där det verkligen behövs.. ;-) . Men har inget svårt att förstå viljan att ha fyrhjulsdrift.. :-) Hälsar en med XC60 i Stockholm.. :-D
av Sevir
#1486251
Primus skrev: lör 29 jan 2022, 13:02 Det där med att framhjulen spinner klassar jag inte riktigt som en situation där det verkligen behövs.. ;-) . Men har inget svårt att förstå viljan att ha fyrhjulsdrift.. :-) Hälsar en med XC60 i Stockholm.. :-D
Stort i-landsproblem, men särskilt när man kör redan fyrhjulsdrivet :)
av lv455
#1495038
Kostnadsskillnaden för leasing + förmånsvärde är ju inte speciellt stor mellan dual och single motor så jag sitter med samma fundering. Jag kommer att beställa en P2 så fort My23 kommer men har ännu inte bestämt mig.

Å ena sidan gillar jag 4wd och kraft (kör T8 idag) men har samtidigt kört en single motor och tyckte att den var nog så rapp. Problemet är väl räckvidden, enligt Motor.no's test kommer en single motor 40 mil på vintern medan en dual motor 34...
Lite förvånande att det skiljer så mycket, lite extra vikt borde ju inte spela så stor roll.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]