Här diskuterar vi Polestars nuvarande och kommande bilmodeller

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
#1485717
Har beställt en Polestar 2 och funderar nu på vilken laddbox man ska använda.
Jag bor i hus från 90-talet och har egen prvat parkering bredvid mitt hus.
Tre-fas laddare tolkar jag som är ett måste men vad ska man då ha?
Jag tolkar det också som att Polestar 2 har schemalagd laddning så laddboxen behöver inte denna funktion (om man vill ladda på natten tex).
Vad ska jag ha?
av Lövet
#1485719
Rolle85 skrev: Vad ska jag ha?
Alla 11kw 3-fas funkar. Många är nöjda med Easee. Finns väldigt lite att vinna på att välja dyrare box.
Användarvisningsbild
av joel80
#1485736
Jag har en Easee från Tibber för min. Funkar utmärkt och har funkat på Leaf, Hyundai Ioniq och ID3an innan det också.
En av de mest prisvärda boxarna som jag kunde hitta där den klarar upp till 32A trefas. (Jag har såklart den nerställd en bit då bilen ändå inte klarar mer än 16A samt att jag inte har behov av snabbare än runt 10A trefasladdning. Det är ändå mer än 6kW så det räcker och blir över.
av Rolle85
#1485847
ok så man ska ha trefas? Kan detta kopplas från mitt elskåp som sitter på väggen av huset? Vill helst inte gå med kabel hela vägen från proppskåpet inne i huset ut till parkeringen.
Jag var inne på Easee hemsida, boxen kostar 6990kr, betyder detta att man sen får ringa en elektriker som installerar den eller finns de någon som säljer paketpris?
Användarvisningsbild
av StefanN
#1485851
Köp allt av en firma så har du 50% bidrag på både installation och hårdvara. Köper du boxen själv går det inte längre få det.
Vet inte vart du bor men jag använde Järfälla energi och dom va verkligen proffsiga.
Användarvisningsbild
av joel80
#1485852
Rolle85 skrev:ok så man ska ha trefas? Kan detta kopplas från mitt elskåp som sitter på väggen av huset? Vill helst inte gå med kabel hela vägen från proppskåpet inne i huset ut till parkeringen.
Jag var inne på Easee hemsida, boxen kostar 6990kr, betyder detta att man sen får ringa en elektriker som installerar den eller finns de någon som säljer paketpris?
Ja, du bör absolut dra trefas till den. Bilen laddar med tre faser (Kan ladda enfas också, men då blir det rätt långsamt samt att du kommer belasta en fas rätt mycket).
Hur dragningen ska se ut vet jag inte. Min går från mitt säkringsskåp.
Du måste köpa installation samtidigt/med laddaren för att ta del av bidraget. På Tibbers sida kan man välja med installation, men man kan också köpa via elektriker (om de själva vill) som då själva handlar in boxen om man vill jaga elektriker själv.
Skärmavbild 2022-01-27 kl. 09.06.35.png
Skärmavbild 2022-01-27 kl. 09.06.35.png (53.3 KiB) Visad 4688 gånger
av Rolle85
#1486072
ja jag var inne på Eaesee hemsida och då klickade man i både box och installation för ca 7500kr med 50% avdrag gjort.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]