Här diskuterar vi Polestars nuvarande och kommande bilmodeller

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1473392
Hur är räckvidden nu när det börjar bli kallare jämfört med utlovad? Skulle behöva komma 35 mil stabilt även under vintern. Kör dock mycket motorväg men är ingen fart galning. Oftast 5 över på farthållare eller begränsare.


Och finns det Isofix i passagerarsätet fram? Finns lite olika information kring detta.
Användarvisningsbild
av joel80
#1473410
Du kommer inte 35 mil i motorvägsfart vintertid. Det är ungefär vad man som bäst klarar på sommaren i motorvägsfart. (110km/h)

Jag kör ofta Gävle-Stockholm. Det är 110-120km/h den sträckan och jag ligger ca 10km/h över.
På 165km gjorde jag då sommartid av med ca 47-52%.

Idag när jag körde samma sträcka, där det var stundtals snöblask, 0-gradigt och riktigt uselt och blött på vägen gjorde jag av med runt 60% på samma sträcka. Jag höll 120-125km/h förutom kortare sträcka i början där det var lite för halt.


På sommaren har jag klarat ca 40 mil i blandad körning. Då med landsväg och motorväg blandat. (Gävle - Eskilstuna t.o.r via 56an)

Ska man 40 mil motorväg vintertid klarar man det med ca 30 mils körning först sen en snabbladdning på runt 10-12 minuter. Man får i över 25kWh på 12 minuter om man laddar när batteriet är relativt lågt. Det räcker till 10 mil till.

Jag ska försöka komma ihåg att kolla om det är isofix i framsätet.
av Lockis
#1473422
Tack Joel!

Mycket givande information.
Behöver kolla upp hur det ser ut med snabbladdning på E6 i Skåne. Merparten av resorna kommer vara arbetsrelaterade med tillgång till laddning över dagen. Men det finns tillfällen när det lär behöva snabbladdas.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1473444
På 2021 är det ISOFIX i framsätet i alla fall

För övrigt så är detta en otroligt grym bil, kör själv en Long Range Dual -21 och visst man funderade lite innan kring laddning utefter vägarna men nu ca 550mil så funderar man absolut ingenting på räckvidden längre. Visst det kräver lite mer planerande än innan men det är inte ett bekymmer enligt mig.

Ladda ner Chargefinder om du inte redan gjort, i den kan du sortera ut laddare osv.

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

av Lockis
#1473517
Tack! Har koll på Ionity i Hbg. Ligger ca 5 mil ifrån min hemort. Tror väl även det finns en i flädie på Circle K som ligger bra till vid eventuella resor förbi Malmö och tillbaka.

Ska provköra en P2a på fredag. Får se vad sambon tycker om den. Har tittar en del på andra men ska man upp i större storlek så blir det snabbt dyrt (utanför budget) eller lång leveranstid. Grabben är 2 så barnvagn är ett mindre bekymmer idag. Värre är det med barnstolen som är vansinnigt stor. Och om det skulle bli tillökning under de 3 år jag binder mig på bilen får man lösa det då känner jag.
av Lockis
#1474168
Då var provkörning #1 genomförd. Imponerad av bilen på alla sätt och vis. Plats till barnvagn utan problem i bagaget. Verkar gå att sitta 4 vuxna i bilen. Om de som sitter bak inte är längre än 175-180cm. Med mina 183 cm en dålig dag så fick jag liiite ont i bakhuvudet när jag satte mig i baksätet.

Har en provkörning till inbokad i veckan. Men tänker att så långe jag slipper sitta bak under en längre resa så ska det inte vara några konstigheter.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...