Här diskuterar vi Polestars nuvarande och kommande bilmodeller

Moderator: Moderatorer

#1469468
Hej

Har ett dilemma. Kör idag en VW Tiguan, lack på bränslekostnaderna och höga skatten (uttagen '20 så malus i 2 år till).

Funderat därför byta till en Polestar 2 Dualmotor Long Range (tror jag modellen heter).
Jag bor i Sundsvall så närmsta Space är Stockholm och närmsta provkörning är Stockholm eller f.n Luleå.

Så dilemmat är att köra 50-60mil enkelresa för provköra bilen eller chansa och beställa bilen? Vet det låter ganska korkat..

Erbjuder Polestar rabatt hos Ionity eller annat laddnätverk? Har dom avtal med någon installatör för laddbox här hemma?
#1469470

Sevir skrev:Hej

Har ett dilemma. Kör idag en VW Tiguan, lack på bränslekostnaderna och höga skatten (uttagen '20 så malus i 2 år till).

Funderat därför byta till en Polestar 2 Dualmotor Long Range (tror jag modellen heter).
Jag bor i Sundsvall så närmsta Space är Stockholm och närmsta provkörning är Stockholm eller f.n Luleå.

Så dilemmat är att köra 50-60mil enkelresa för provköra bilen eller chansa och beställa bilen? Vet det låter ganska korkat..

Erbjuder Polestar rabatt hos Ionity eller annat laddnätverk? Har dom avtal med någon installatör för laddbox här hemma?
Polestar har haft flera "On Tour" där man kan boka provkörningar i olika städer olika veckor. De har varit i Umeå senaste 2 veckorna och ska nu vara i Luleå närmsta veckorna.

Dom brukar lägga ut nya orter på sin sida:
https://www.polestar.com/se/2ontour/


Jag bor i Gävle, så skulle du ha vägarna förbi här så kan jag bjuda på en provtur och provkörning om det skulle tajmas. ;)

Jag beställde bilen utan att ha suttit i den eller kört. Bara sett den utifrån innan. Bild

Man får med ett Plugsurfin-kort med bilen som funkar på väldigt många laddställen och med reducerat pris på Ionity till 3:50kr/kWh utan månadskostnad första året. Har man behov av dnabbladdning ofta kommer man kunna köra månadsabonnemang för att få lågt pris framöver. (De andra som har det varkar få betala 170-200kr/månaden, snabbladdar man mer än 2-3ggr i månaden spar man in lite pengar på det mot att betala fullt pris.
Men för många behövs det nog inte. :)
#1469474
Tack för svaret, Joel.

Jag har inte varit inloggad på ca 1 år och såg vi hamnade i diskussion sist om elbilar där jag med mina förutfattade meningar om elbilar är helt fel, nu har jag sett ljuset i tunneln :D efter provkörde en Audi Q4 för några veckor sedan men tycker den är så dyr i jämförelse med Polestar om man kikar på snarlik utrustning och räckvidd.

Jag ska lägga det på minnet om jag åker förbi Gävle men det lär bli ett tag tills dess haha.

Men jag tror också jag skulle bli nöjd trots utan provkörning men ska lägga länken på minnet, jag hade för mig jag såg Umeå när jag kikade för några veckor sedan men igår kväll stod det Luleå så blev lite paff.

Även om jag inte sätter upp en laddbox (men ser varför inte göra det när det är så pass billigt) men snabbladda kanske 2 gånger i månaden så borde det inte bli allt för dyrt. Så vitt jag räknat så kör jag i snitt 1-2 mil om dagen för vardagshandla och sånt så kör runt 50mil i månaden och 2-3 långturer om året för hälsa på familjen i södra delen av landet.
#1469477
Sevir skrev:Tack för svaret, Joel.

Jag har inte varit inloggad på ca 1 år och såg vi hamnade i diskussion sist om elbilar där jag med mina förutfattade meningar om elbilar är helt fel, nu har jag sett ljuset i tunneln :D efter provkörde en Audi Q4 för några veckor sedan men tycker den är så dyr i jämförelse med Polestar om man kikar på snarlik utrustning och räckvidd.

Jag ska lägga det på minnet om jag åker förbi Gävle men det lär bli ett tag tills dess haha.

Men jag tror också jag skulle bli nöjd trots utan provkörning men ska lägga länken på minnet, jag hade för mig jag såg Umeå när jag kikade för några veckor sedan men igår kväll stod det Luleå så blev lite paff.

Även om jag inte sätter upp en laddbox (men ser varför inte göra det när det är så pass billigt) men snabbladda kanske 2 gånger i månaden så borde det inte bli allt för dyrt. Så vitt jag räknat så kör jag i snitt 1-2 mil om dagen för vardagshandla och sånt så kör runt 50mil i månaden och 2-3 långturer om året för hälsa på familjen i södra delen av landet.
Kul att du fått testa på lite och fått upp ögonen för att det kan funka även för dig. :)

Att ha en laddbox om man kan ha det är nog det bästa, och blir också billigast.

Jag skaffade en Easee från Tibber. Riktigt nöjd med den. Går att ställa in på "smartladdning" så den laddar på natten när elen är billig.

Den klarar upp till 32A trefas. Jag har fått den installerad så den klarar 20A (som är max på huvudsäkringen) men har den nedsatt (via app) på 10A då det går snabbt nog att ladda med det.

Den här:
https://tibber.com/se/store/produkt/easee
#1469480
Sevir skrev:Hur mycket får du laddat över natt via 10A?
Eftersom de är 3-fas så ger 10A ca 6.6kW. Skulle jag ladda från att jag kommer hem kring 17-18 Skulle jag hinna få 100% innan jag åker kring 8 på morgonen även om jag rullat in i garaget på sista procenten. (Batteriet är på 78kWh) Nu kommer jag sällan hem med så lite, och behöver oftast inte 100% morgonen efter heller. Så laddningen får styras av priset och då går den ofta igång kring 11-tiden på kvällen. På ca 8h får jag då ändå i ca 25 nya mil till nästa dag.
#1469484
Sevir skrev:Det låter ju skapligt, jag tänker mer blir laddning några nätter i veckan (om ens så ofta i mitt fall) för hålla den runt 80%, som jag förstått är runt nivån man ska hålla laddningen.
Precis.. jag laddar normalt till 80-90%, men vet jag att jag ska iväg och köra långt dagen efter så brukar jag dra upp det till 100%.

Men de dagar jag inte är så långt bort kopplar jag inte in varje dag heller. 2-3ggr i veckan brukar räcka, då kör jag ändå runt 300 mil i månaden nu. :)

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]