Här diskuterar vi Polestars nuvarande och kommande bilmodeller

Moderator: Moderatorer

#1467051
.
#1472072
bem skrev: tis 27 jul 2021, 18:46 Det finns rätt många rena elbilar i storleksklassen som XC40 hör:
Audi e-tron 50
Hyundai Ionic 5
Kia EV6
Skoda Enyaq iV 80X
VW ID.4
Volvo XC40 Recharge
Jag vet inte om alla finns i 2-hjulsdrivning eller 4-hjulsdrivning men de flesta tror jag. Det varierar lite ang. de 2-hjulsdrivna om fram- eller bakhjulsdrivna.
Alla är nog väldigt bra på sitt sätt, med både för-och nackdelar. Man får väl sätta sig ner med papper och penna, och lista ”måste ha” saker och se mer nyktert på elbilsköpet. Sen är det klar vissa kan ju tilltala en mer estetiskt vare sig en Polestar eller nån annan. Och alla har vi en smärtgräns för hur mycket pengar vare sig billån, hyra(leasing) eller kontant man vill lägga på en ny bil. Troligen blir det nog kompromiss mellan olika önskemål.
Själv är jag så inkörd på ”kombi” och SUV:ar tilltalar mig inte riktigt så när jag skulle beställa ny bil i februari föll valet till sist på V90 (T6 Recharge). Har haft så många V70 som jag trivts så bra med så V90 kändes mest naturligt om än att den är lite klumpig. Det var på håret jag istället valt en V60 T6 Recharge. Ren elbil kändes inte som jag är mogen för än. Men kanske tids nog det blir en ren elbil, kanske när Volvo kommer med nya rena elbilar, XC40 Recharge ren elbil utövar dock ingen attraktionskraft på mig. Polestar i så fall verkar en mer intressant bil tycker jag, snyggare om inte annat.
/Bo
Här är du lite fel ute Bo, en e-tron är bra mycket större än xc40. Fördelen jag ser med P2 kontra xc40 är också att P2 är större. 18! Cm längre. Även enyaq är större. Och id.4.

Xc40 verkar ligga i en något konstig storlek.
#1472890
Lockis,
Ja du har rätt. Audi Q40 E-tron är väl ungefär i samma storleksklass som XC40. E-tron 50 är lite av en bjässe jämfört i storlek med XC40 vid närmare eftertanke. Jag var och kika på en E-tron 50 innan jag bestämde mig för att Volvo skulle få chansen igen vid senaste bilbytet. Minns jag tyckte E-tron 50 var väldigt stor och hög. Och att jag hörde då att Q40 E-Tron var på gång, som nog skulle bli storsäljaren. Nu finns ju Q40 så då återstår se om den blir en sån succé som man trodde den skulle bli.
Provsatt en XC40 en gång i en bilhall, lite för liten i förarplatsen för mig. Gillar inte alls utseendet på XC40. Jag har svårt sätta fingret på det men jag tycker nästan den är ful, i alla fall inte snygg. Vet inte vad som gör den då attraktiv hos köpare. Men den säljer väl hyfsat vad jag förstått, i alla fall sammantaget alla varianter (bensinare och ren elbil).
/Bo
#1472900
Xc40 säljer jättedåligt. Den är dessutom väldigt dyr.

En P2 single motor standard range trillar in på 489kkr en xc40 p6 529900:- jätte märkligt att man vill ha mer betalt för Volvon.
#1472907
XC40 P8 verkar dessutom inte finnas längre, enbart P6 som den kallas i vissa papper från Volvo...
Stora motorn trycker man däremot ner i C40.
#1473106
fjohan82 skrev:XC40 P8 verkar dessutom inte finnas längre, enbart P6 som den kallas i vissa papper från Volvo...
Stora motorn trycker man däremot ner i C40.
Yes!
Såg också att man tagit bort P8 från XC40. Kanske komponent brist? Eller det faktum att försäljningsnivåerna inte är vad man hoppats på?

Jag tror personligen Volvo valde fel väg som gick på 40-serien först.
Hade man släppt en bil i 60-serien istället hade nog siffrorna varit bättre.
Segmentet för elbilar i "småbils" klassen känns mättad. Det saknas däremot en vettigt prissatt elbil i mellan segmentet.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]