Här diskuterar vi Polestars nuvarande och kommande bilmodeller

Moderator: Moderatorer

#1455892
Är kluven till vad man skall välja, ni som valt en P2, valde ni mellan en XC40 i detta läge och varför valde ni en P2?
Eller val valde ni mellan för bilar?

Har även tittat på skoda Enyaq men upplever deras lokala ÅF som ointresserad av mig, men bil-mässigt intressant.

Innan XC40 kom med sin P6 (FWD-varianten) var inte Volvon intressant, men nu när både P2 och Volvo har det så vet jag inte längre hur jag skall göra.

Hur tänkte ni inför valet av bil?
#1455966
JEriksson,
Om du ör öppen för andra fabrikat än Polestar och Volvo så kika på nya Hyundai Ionic 5 ren elbil.
Finns med eller utan 4-hjulsdrift, med mindre eller större batteri och i olika utrustningsnivåer som kan passa tycke och smak. Läste om provkörning av den i senaste Teknikens värld (nr 16 20 juli 2021). Provkörd av Peder och Alrik. De verkligen öser beröm över bilen. Litet bagage är väl nästan enda de klagade på. De frågar sig om inte Ionic 5 just nu är bästa elbilsköpet. Den har helt klart många plus och väldigt få minus vad det verkar. Mer djuplodande oberoende tester av bilen kanske kan avslöja ev. brister.
Verkar som det är ganska lång leveranstid, de nämner att beställer man nu lär den dyka upp efter årsskiftet. Men å andra sidan har de attraktiva introduktionspriser till sista november. Vad Polestar resp. Volvo har för lev.tider på de bilar du är intresserad av har jag ingen aning om men min V90 T6 Recharge 2022 blev det 23 veckors leveranstid på (ca 5 mån). På en Volvo 40-serie lär du kanske bli av med en del funktioner om chipbristen håller i sig (kanske XC40 Recharge ren elbil klarar sig?)
/Bo
#1455973
XC40BEV finns det väl ingen som sagt ett enda positivt ord om? Den verkar helt enkelt inte färdigbyggd, fylld av massor med obegripliga misstag och med oproportionerlig energiförbrukning. Jag hade absolut valt P2, den verkar rätt på många sätt.

Enyaq kan du beställa på nätet eller ringa en annan ÅF och köpa. Det finns knappt några rabatter att förhandla om ändå och kontraktsskrivningen hos >90% av ÅF är helt digital. Du signerar med Bank-ID (förutom hos enstaka mindre ÅF, jag kan inte exakt vilka)
#1455975
Jag har lagt en förbeställning på Kia EV6. Lär dyka upp för provkörning om en eller två månader.
#1455988
Tack för kommentarer

bem, vet om Ionic 5 men är kluven till instrumenteringen fast det är troligen mest en vanesak, och om det man läst sig till så verkar den vara det "vassaste" inom elbilen nu gällande laddning mm. Det stora frågetecknet är väl förarstolens komfort? Vill inte ha en bil till med kass förarstol och av det jag provat så har ingen asiatisk/japansk bil vart i närheten av Volvos stolar...
Gällande leveranstiderna på XC40 ligger de nu i januari, och vad jag vet just nu kommer det saknas DAB-radio.

Lövet, just därför ställde jag frågan om Volvon eftersom det finns knappt några kommentarer om den än i FB-gruppen för XC40 BEV. Medveten om designen som en ladugårdsvägg...
Både P2 och Volvon har stolar jag trivs i. Gällande förbrukningen på Volvon är jag egentligen inte orolig för räckvidden, åker som idag idag i en Nissan Leaf 40 kW som har en på pappret 25-27 mils räckvidd om man åker på 80-90 vägar, ger man sig ut på motorvägen försvinner elektronerna fort... Klarar mig idag 99 dagar av 100 utan problem, skulle jag ha 10 mils räckvidd till så skulle jag klara mig 149 dagar av 150.

Ebbe, mellan Kia EV6 och Hyundai Ionic 5 så känns det mer att Ionic 5 är valet. Kan bara inte sätta fingret på varför. Det som däremot är en klar nackdel för dessa är att man inte kan ge ett klart besked om serviceintervallerna. Min känsla är att man fortfarande kommer ha 1500 mils intervaller på servicen. I mitt tycke alldeles för ofta.

morberg, tittat och provkört båda men där at mitt val Enyaq'en före ID.4'an, samma sak här så kan jag inte riktigt sätta fingret på varför.

Det som talar till XC40'ns fördel är att med Care By Volvo kan man för en XC40 Pro P6 hyra bilen inkl försäkring i 36 månader och 2000 mil/år för 6600:-/mån. Det motsvarar vad en ny bil skulle tappa i värdeminskning med 40 % på 3 år.
#1456005
Vet inte exakt vad som ingår i en xc40 bev pro men en Enyaq 60 börjar på 4895kr/mån ink service. Försäkring kostar typ 400kr/mån lite beroende vart man bor och hur gammal man är.
#1456013
JEriksson,
Ionic 5 och dess stolar:
Provbilen i Teknikens världs prov hade utrustningsnivån Advanced med bl.a. läderklädsel och extra bekvämt relaxläge på förarstolen.
De skriver att de främre stolarna är stora och riktigt bekväma. De har ett fantastiskt liggläge för vilostunder t.ex. när man laddar. Vid vaderna finns extra dyna för liggläge. Man sitter högre än en traditionell bil men inte SUV-högt. Axelavståndet på 3 meter ger ett riktigt rymligt baksäte skriver de. Det kan skjutas i längsled och ryggstödets lutning kan ändras.
Såklart man vill provsitta bilen, sitter man inte bekvämt är ju resten lite som ogjort hur bra det än är. Provsatt en XC40 hos vår lokala Volvohandlare i våras och det var standardstolar, alldeles för kort sits för mina långa lår.
Kanske finns de s.k. Comfortstolarna till XC40 likt det finns till exempelvis V90. Comfortstolarna har förlängare för låren. Jag var tvungen ha det i min V90 (T6 Recharge 2022:a) när jag beställde den i februari 2021.
De ingår i Utrustningsnivån Inscription på V90.
Ingen chans med längden på mina lår att jag kunde sitta bekvämt i Volvos standardstol. Blev riktigt förvånad jag behövde välja annan än standardstol i en Volvo, de tre senaste V70 har det inte varit några problem alls med sittdynans längd i standardstol. Men numer går det inte sitta bekvämt för mig i nya Volvobilar med standardstol. Vete tusan när Volvo börja med standardstolar med kortare sittdyna.
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1456025
Ioniq 5, Enyaq och ID4 är "riktiga" elbilar från grunden och uppåt. Skillnaden i utrymme mot en XC40 (som är en kompromiss pga "vanlig" drivlina") är enorm. Ska man åka elbil vinner man mycket på att välja en som bara finns med elektrisk drivlina.
#1456043
Det finns rätt många rena elbilar i storleksklassen som XC40 hör:
Audi e-tron 50
Hyundai Ionic 5
Kia EV6
Skoda Enyaq iV 80X
VW ID.4
Volvo XC40 Recharge
Jag vet inte om alla finns i 2-hjulsdrivning eller 4-hjulsdrivning men de flesta tror jag. Det varierar lite ang. de 2-hjulsdrivna om fram- eller bakhjulsdrivna.
Alla är nog väldigt bra på sitt sätt, med både för-och nackdelar. Man får väl sätta sig ner med papper och penna, och lista ”måste ha” saker och se mer nyktert på elbilsköpet. Sen är det klar vissa kan ju tilltala en mer estetiskt vare sig en Polestar eller nån annan. Och alla har vi en smärtgräns för hur mycket pengar vare sig billån, hyra(leasing) eller kontant man vill lägga på en ny bil. Troligen blir det nog kompromiss mellan olika önskemål.
Själv är jag så inkörd på ”kombi” och SUV:ar tilltalar mig inte riktigt så när jag skulle beställa ny bil i februari föll valet till sist på V90 (T6 Recharge). Har haft så många V70 som jag trivts så bra med så V90 kändes mest naturligt om än att den är lite klumpig. Det var på håret jag istället valt en V60 T6 Recharge. Ren elbil kändes inte som jag är mogen för än. Men kanske tids nog det blir en ren elbil, kanske när Volvo kommer med nya rena elbilar, XC40 Recharge ren elbil utövar dock ingen attraktionskraft på mig. Polestar i så fall verkar en mer intressant bil tycker jag, snyggare om inte annat.
/Bo

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]