Här diskuterar vi Polestars nuvarande och kommande bilmodeller

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1442116

Lövet skrev:
joel80 skrev: tis 20 apr 2021, 18:16 Fast då får man också lite mer räckvidd, speciellt på vintern, pga att det i ett av paketen nu ingår värmepump.
Frågan är bara hur mycket det skiljer i verkligheten? På andra ställen läser man att det bara handlar om några kilometer, på andra 10-15%. Vet inte vad man ska tro.

Vill man ha adaptiv farthållare och värmepump så blir ju P2 rätt dyr tyvärr pga paketeringen.
Tror det beror mycket på hur man ofta kör. Värme drar som du vet per tidsenhet. Ju fortare du kör desto mindre drar det per km. Jag tror att båda uppgifterna kan vara rätt. I stadstrafik en kall vinterdag t.ex kan jag tänka mig att besparingen skulle kunna vara upp mot 10-15% (solklar killgissning.. men ändå) medans det på en långresa där man kör på motorväg inte alls har så stor betydelse. Om man kommer 100km på en timme och värmen dragit 1.5kWh istället för 2kWh har den besparingen ju inte så stor del i en förbrukning som kanske dragit 25-26kWh. Men har du kört långsamt genom Stockholms rusning och kommit 30km på den timmen med förbrukning på kanske 6kWh är 0.5kWh skillnad i värmebesparing bra mycket större procentuellt. :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1442117
JAT skrev:Just säkerhetssystemen tycker man ju på något sätt borde vara standard. Men, men...man kan ju inte få allt. Tycker det verkar vara en riktigt trevlig bil det lilla jag har provkört i alla fall. Skall försöka få till en provkörning till för att komplettera alla + och - jämfört med dess amerikanska kombattant :-)
Även utan paketen har du med de "vanliga" säkerhetspaketen. Alltså autobroms, lane keep assistant, Collision avoidance, Forward collision warning.
Även backkamera (inte 360) ingår och park assistant fram och bak.

Även elstolar , keyless, fotmanövrerad baklucka och sånt är med utan extra paket.. så bilen är inte så naken som vissa bilmodeller är utan några tilläggspaket. :)
av Geggan
#1442192
Nu när de nya motoralternativen kom blev Polestar 2 intressant för mig som nästa bil.
Provkörde i helgen och konstaterade att den befintliga med dual motor passade mig perfekt trots allt :-) Jäklar vad den går :-D

Blir en identisk som joel80 med enda skillnaden att jag får vänta till oktober på den nya varianten med värmepump, det ska bli kul att jämföra om det är någon skillnad.
Version: Long range Dual motor
Exteriör: Snow
Interiör: Charcoal WeaveTech with Black Ash deco
Paket: Pilot och Plus
Extras: Semi-elektrisk dragkrok
Fälgar: 19” svart, diamond cut, 5-V ekrad lättmetallfälg

NF-Fleet som har hand om bilarna på jobbet har 6,5% rabatt hos Polestar men detta ska tydligen omförhandlas i maj.
Användarvisningsbild
av joel80
#1442416
Jag har fått VIN och regnr nu... :) Känns som att det inte är allt för många veckor kvar. Kanske inte blir typ 4 veckor till som dom sa först.
Användarvisningsbild
av joel80
#1443003
Lövet skrev:Nejdå, numera köper massor av handlare in bilar rakt av utan att sälja själva. Kamux, Riddermark, Hedin mfl alla gör det. Sen kan man också lämna bilen till KVD (funkar bra) eller Netbil (funkar dåligt) för auktion.
Jag lämnade in min Hyundai Ioniq direkt till Hyundai-återförsäljare här i Gävle utan nått köp.
Fick riktigt bra pris, hade nog inte fått många tusenlappar mer via privat försäljning.
Användarvisningsbild
av joel80
#1443482
StefanN skrev:Idag fick jag mail om vart bilen ska levereras men det är ju fortfarande 5 månader kvar. :-(
Tuff väntan.. jag tycker den typ månad jag ska vänta är låååång.

Loggar in flera gånger per dag på sidan nu för att kolla om det kommit upp tidsförslag för utlämning av bilen. :)
av Geggan
#1448308
StefanN skrev:Nu dök det upp ett VIN-nummer också, nu fattas bara ett reg-nummer.
Redan? Det är fortfarande långt till september och du har redan fått VIN. Men det är klart 8-10 veckor på sjön så är det mitten på augusti.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]