- tis 20 apr 2021, 22:32
#1442116
Lövet skrev:Tror det beror mycket på hur man ofta kör. Värme drar som du vet per tidsenhet. Ju fortare du kör desto mindre drar det per km. Jag tror att båda uppgifterna kan vara rätt. I stadstrafik en kall vinterdag t.ex kan jag tänka mig att besparingen skulle kunna vara upp mot 10-15% (solklar killgissning.. men ändå) medans det på en långresa där man kör på motorväg inte alls har så stor betydelse. Om man kommer 100km på en timme och värmen dragit 1.5kWh istället för 2kWh har den besparingen ju inte så stor del i en förbrukning som kanske dragit 25-26kWh. Men har du kört långsamt genom Stockholms rusning och kommit 30km på den timmen med förbrukning på kanske 6kWh är 0.5kWh skillnad i värmebesparing bra mycket större procentuellt. :)joel80 skrev: ↑tis 20 apr 2021, 18:16 Fast då får man också lite mer räckvidd, speciellt på vintern, pga att det i ett av paketen nu ingår värmepump.Frågan är bara hur mycket det skiljer i verkligheten? På andra ställen läser man att det bara handlar om några kilometer, på andra 10-15%. Vet inte vad man ska tro.
Vill man ha adaptiv farthållare och värmepump så blir ju P2 rätt dyr tyvärr pga paketeringen.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13