Här diskuterar vi Polestars nuvarande och kommande bilmodeller

Moderator: Moderatorer

#1506380
Ni som har Polestar, känner ni igen Er i resultatet enligt denna undersökning?
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... llt-samre/

Det står dock:
"...betygen för just Polestar... inte fullständiga, noterar JD Power. Detta eftersom tillverkarna inte har gett analysföretaget tillgång till alla data. Trots detta har JD Power ändå satt betyg på deras bilar eftersom företaget fått in tillräckligt med undersökningssvar från förarna."

(Tyvärr nästan lika dåligt resultat för systermärket Volvo i denna undersökning.)
För mig är det lite underligt att (två) premiumbilstillverkare hamnar så långt ner i undersökningen. Nån mer som tycker så?
I undersökningen är det medelvärde 186 fel, för Polestar 328 (och Volvo 256).
De nämner i artikeln i länken ovan några faktorer som påverkar biltillverkarna och kvaliteten på bilarna. Vissa tillverkare verkar påverkas mer än andra.
Jag känner inte till alls hur J.D. Powers undersökningar går till men såvitt jag förstår är det bl.a. bilägarna som svarar på frågor och uppgifter från biltillverkarna som ger underlag till resultatet.
Det står i länken ovan:
"JD Power har undersökt hur ofta olika tillverkares bilmodeller strular. För att göra det har man intervjuat 84 165 köpare och hyrestagare av nybilar (2022 års modell) i USA mellan februari och maj. Baserat på svaren samt information man fått ut av bilmärkena (med undantag för Tesla och Polestar) har man sedan sammanställt hur stor deras bilars problemfrekves är."

Polestar (och Volvo) gör väl bilar för världsmarknaden (fast i olika fabriker i olika länder) så kvaliteten borde väl vara hyfsat lika varhelst bilen är tillverkad och för vilken marknad den tillverkas? Tror Ni en liknande undersökning i Sverige skulle ge liknande resultat? Om inte, varför?
#1506386
Man får tänka på att JD Powers är inte ett mått på tillverkningskvalitet eller liknande, det är bara hur väl bilen lever upp till kundernas förväntningar.
#1506390
Lövet skrev:Man får tänka på att JD Powers är inte ett mått på tillverkningskvalitet eller liknande, det är bara hur väl bilen lever upp till kundernas förväntningar.
Dock så tror jag inte att Volvos kunder har högre förväntningar på sin bil än tex BMW och Mercedes, och kanske även fler märken.

Så lite oroväckande är dock detta resultat, iaf enligt mitt synsätt. Det ändrar ju inte direkt min uppfattning om att jag inte kommer köpa nån Volvo från nyare plattformar.
#1506403
Volvoold skrev:Så lite oroväckande är dock detta resultat, iaf enligt mitt synsätt. Det ändrar ju inte direkt min uppfattning om att jag inte kommer köpa nån Volvo från nyare plattformar.
JD Powers handlar om saker som "har bilen tillräckligt många mugghållare" och "är det lätt att starta infotainmentsystemet". Jag tycker hela undersökningen får alldeles för stor uppmärksamhet.
#1506419
Man skulle vilja se frågeenkäten som bilägarna svarar på i J.D.Powers undersökning.
Nåväl, om byggkvaliteten vore riktigt bra kanske det skulle avspegla sig något i bilägarnas kundnöjdhet?
Sån jädra felsamling är inte min Volvo (MY22) så jag kunde samla ihop 256 fel på bilen som amerikanarna lyckat hitta. Men man får tänka på det är märkets snittfel, somliga har mindre somliga mer. Man undrar ju om samma sak gäller de flesta Polestarägarna i Sverige också, 328 fel i snitt på Polestarbilar enl. J.D. Power är väl i sämsta laget för en så pass dyr och profilerad elbil mot premiumsegmentet.
Går i alla fall inte läsa i detta forum om folk som klagar på sin Polestar som kunde vara i närheten av J.D. Power indikationen.
Det är mycket möjligt att vi här i Sverige t.ex. lägger vikt vid andra saker i en bil än "over there".
Finns det nån motsvarande Europeisk undersökning tro om bilar och kundnöjdhet?
Har för mig jag brukar läsa i motortidningen Vi Bilägare det varje år utses "bästa märke" där kunderna är med på ett hörn och säger sitt? Nån som sett hur Polestar (och systermärket Volvo) ligger till där?
#1506420
bem skrev:Finns det nån motsvarande Europeisk undersökning tro om bilar och kundnöjdhet?
Dekra gör en del sådana. De mäter också antal fel per körda kilometer osv. Jag gillar dem bättre.

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]