Moderator: Moderatorer

#948135
Fyllt 4 liter spolarvätska så att det aktiva helljuset (generation 2, AHB2) kan lysa upp tillvaron och vägrenen även för mötande :o och ikappkörda - utan att blända :shock:
AHB2-February_192005ScrShot.png
Andra generationens aktiva helljus i Volvo XC60 (här modellår 2015) bländar inte ned till halvljus utan skärmar av enbart ovanför lyktorna på mötande och upphunna fordon. Mer om Labb-Volvon och bilsäkerhet i praktiken kommer på bildrullen.se
AHB2-February_192005ScrShot.png (989.86 KiB) Visad 4001 gånger
Generation 2 av Active High Beam, AHB2, finns i MY14 och MY15 för 60-serien med Driver Alert eller Driver Support. Men 70-serien har enbart generation 1, som efter automatisk avbländning bara lyser som vanligt halvljus. Detsamma gäller 60-serien till och med modellår 2013. Allt med reservation för att jag :???: kan ha missförstått Volvo-säljarna.
#948162
AHB2 är något jag skulle vilja testa själv för att förstå om det funkar eller inte. :)
Du blir inte blinkad på från mötande som tror att du glömt slå av?
#948183
joel80 skrev:AHB2 är något jag skulle vilja testa själv för att förstå om det funkar eller inte. :)
Du blir inte blinkad på från mötande som tror att du glömt slå av?
Nejdå, joel80, mötande gillar nog att få även sin vägren upplyst och jag har aldrig mött irriterade blinkningar när AHB:ns avskärmning är aktiverad. Däremot händer det vid möte med lastbilar på motorväg att AHB ligger kvar på fullt helljus lite för länge. Vid första blinkning så aktiveras avskärmningen och sedan tycks alla vara nöjda. Återgången till oavskärmat, fullt helljus är lite sen, så då förväntar jag mig ingen irritation från andra trafikanter.
I tät trafik går AHB ofta ned på vanligt halvljus, eftersom systemet inte klarar alltför många separata ljuskällor.

Några andra saker finns också att tänka på. Det avser jag berätta om senare - här eller på min blogg, bildrullen.se.
Men prova själv nu under den mörka årstiden! Sedan tror jag inte att du vill vara utan AHB2.
#948247
Stannat på en mack på vägen hem ikväll för att torka av strålkastarna som var helt igenkletade med saltslask. Backspeglarna torkades också av, det gick knappt att se bakåt i dem... :roll: Har även inhandlat avfettning och snabbvax idag för att sysselsätta mig i helgen 8)
#948334
Bildrullense:.....

Då är det som vanligt, det är väldigt många utan systemet som har lite svårt för, när man ska blända av. Speciellt på krön, alltför många väntar tills dom ser halvljusen. Därför är det bra med extraljus på taket på lastbilar.
av glomt
#948413
Försökt lista ut vad det är för fel på gammelmormor, 744a gl som fick det namnet efter att farsan hörde fel, passar in
bra.
Så plockat av tomgångsmotorn och försökt rengöra den, sen kollat efter läckage på vakuumslangarna som inte hittades...

I veckan har jag installerat 3st extraljus (hella rally 3000 55w xenonkonerterade) fick dom för 1000kr och är i redigt bra skick, så ett bra uppbyte från extraljusen jag hade innan.
Riktigt mysigt när man är ute å kör å det är mörkt, man ser massa nu :D
  • 1
  • 288
  • 289
  • 290
  • 291
  • 292
  • 1851
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]