Moderator: Moderatorer

#1503204
kievY skrev: sön 26 jun 2022, 09:59
fjohan82 skrev:Mätt mönsterdjupen på däcken och tycker att de bör klara semesterns fem veckor som startar om två veckor.
Räknar med 2 veckor till Småland på ca 150 mil och 3 veckor till Grekland på ca 780 mil om det blir Kreta som är tanken just nu. Hur många svenskar tar bilen dit? :-)
Kommer passen innan avfärd 26 juli så blir det en lite kortare sträcka via Belgrad, annars blir det att köra runt Serbien via Rumänien.
Hur kommer det sig att du tar bilen till Grekland? Det kostar ju en del, tar tid jämfört med flyg. Om man får fråga :)
Bränslet kostar ofta mindre än här hemma när man håller sig till den östra delen...
Sen är resan dit och hem en del av semestern och upplevelsen. Många kör bil både till Grekland, Italien, Spanien och Balkan.
Det passar inte alla, tvärt om, men det passar mig :-)
Blev förresten inte Kreta pga. brist på hytter på färjan (som tar typ 8-9 h), så det blev ett ställe en bit (10 mil körväg/5 mil fågelvägen) utanför Aten istället. Privat pool, gratis parkering inne på området och allt ät- och drickbart inkluderat till ett bra pris. Bara att passa på. :-)
#1503260
fjohan82 skrev: lör 25 jun 2022, 22:48 Mätt mönsterdjupen på däcken och tycker att de bör klara semesterns fem veckor som startar om två veckor.
Räknar med 2 veckor till Småland på ca 150 mil och 3 veckor till Grekland på ca 780 mil om det blir Kreta som är tanken just nu. Hur många svenskar tar bilen dit? :-)
Kommer passen innan avfärd 26 juli så blir det en lite kortare sträcka via Belgrad, annars blir det att köra runt Serbien via Rumänien.
Var inne på samma tankar förra hösten angående att bila till Kreta i framtiden efter att man var där på vanlig "flygsemester". Det är en stor ö och finns mycket fina ställen att bila till men med varierande kvalité på vägarna... Reflekterade över att de var få utländska bilar, någon tysk och någon österrikare var det enda man såg. Förmodar att kostnaden för färjan gör att folk väljer att flyga och ev. hyra bil istället, men det är ju inte samma sak som att åka runt i sin egna bil ;-)
#1503262
peppepp skrev: sön 26 jun 2022, 22:52
fjohan82 skrev: lör 25 jun 2022, 22:48 Mätt mönsterdjupen på däcken och tycker att de bör klara semesterns fem veckor som startar om två veckor.
Räknar med 2 veckor till Småland på ca 150 mil och 3 veckor till Grekland på ca 780 mil om det blir Kreta som är tanken just nu. Hur många svenskar tar bilen dit? :-)
Kommer passen innan avfärd 26 juli så blir det en lite kortare sträcka via Belgrad, annars blir det att köra runt Serbien via Rumänien.
Var inne på samma tankar förra hösten angående att bila till Kreta i framtiden efter att man var där på vanlig "flygsemester". Det är en stor ö och finns mycket fina ställen att bila till men med varierande kvalité på vägarna... Reflekterade över att de var få utländska bilar, någon tysk och någon österrikare var det enda man såg. Förmodar att kostnaden för färjan gör att folk väljer att flyga och ev. hyra bil istället, men det är ju inte samma sak som att åka runt i sin egna bil ;-)
Man måste vara ute i riktigt god tid med bokningen av färjan. Visst, man kan åka dagtid men då "bränner" man två dagar (t/r) bara på det. De går runt 9-10 på förmiddagen och är framme vid 18-19 typ... Priser var inte så extremt, vill minnas runt 3000 t/r med bil. Då ska man ha i åtanke att det blir dyrare att åka med egen bil, men det är just grejen att ha sitt eget åk som du säger. :-)

Varierande väglag har jag sett innan, bl.a. i Ukraina, men precis, Kreta är typ 40 mil tvärs över så det finns säkert en hel del att se och uppleva. :-)

Det går inte att komma ner i priset av en charter när man åker bil så långt, det måste man ha med sig.
av MrZ83
#1503326
Beställde såndär fyllapåAC gas från vparts, tycker ac: gör ett sjukt dåligt jobb. Tidigare erfarenheter från sån gas: 2/2 gånger har det fått bra fart på ac. Så jåller tummarna
#1503416
Jag var inne och bytte en parkeringslampa i min V70 från 04 med xenon, och såg att den här delen hade gått sönder (efter att jag antagligen hade sönder den) så jag plockade ut den utan märkbar effekt på varken halv och helljus eller något annat. Är det någon kunnig som vet vad det är för en kabel som antagligen borde bytas omgående?
73781022-5552-4E8E-8874-2ABCCB4CAA78.jpeg
73781022-5552-4E8E-8874-2ABCCB4CAA78.jpeg (3.64 MiB) Visad 753 gånger
#1503494
@fjohan82, Vad hade du för fiteravdragare? :-)
#1503511
Micce1980 skrev: ons 29 jun 2022, 21:06 @fjohan82, Vad hade du för fiteravdragare? :-)
Jag kör med en svart "kopp" från Biltema, fungerar bra för min del :-)
#1503542
Servicelampan började lysa här omdagen för mig med, så i helgen blir det service med alla filter och olja.
Vart köper ni olja ? Jag har köpt från oljemagasinet senaste gångerna Mobil 3000 0w-30 som har volvo nummer på dunken. Blir cirka 95kr/litern om man köper på 20L dunk.
Senast redigerad av 1 VolvoJull3, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 1662
  • 1663
  • 1664
  • 1665
  • 1666
  • 1845

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]