Moderator: Moderatorer

#1372791
gubbstrutt skrev: fre 03 apr 2020, 00:44
Perra83 skrev: tis 31 mar 2020, 14:43 Beställt nya skivor och belägg fram. Blev Brembo när ATE skivorna har gjort mig besviken två gånger. Tog Brembo Xtra belägg. Notan landade på 2000kr från Autodoc
Vad är felet med ATE skivorna?.
Har fått vibrationer i två uppsättningar. Första paret satt på i nästan 4 månader och nummer två i 9 månader. Har aldrig haft vibrationer förr i bromsskivor. Körde lite med bilen i onsdags och igår och tycker att det är mindre vibrationer och ibland nästan obefintligt. Växellådan är med och växlar ner och har sig så jag la i N vid några inbromsningar och då känns det rätt bra. Ska känna på dom ordentligt bara ja får på sommardäcken typ nästa vecka eller så. Vinterdäcken tål inte aktiv körning. De kan va så att framskivorna inte har blivit inkörda ordentligt. Tjejen kör 6mil landsväg varje dag men hon kör väldigt försiktigt. Det är nästan så ytrosten som blir efter regn är kvar på skivorna när hon kommer hem. Skivorna bak ser väldigt fina ut.
Nya Brembo skivorna kom igår och de ser riktigt fina ut. Lackeringen av nav och ventileringen och där klossarna inte tar ser riktigt bra ut. Färgen ser mycket tjockare ut mot ATE och Volvos skivor som bara har en färgad yta. Nu ser det ut som en mörkgrå metalliclack.
Det blir till att byta bakskivorna oxå. Jag har nog varit dum som kört med gröna EBC belägg bak och Ate ceramic fram. Körde med gröna EBC fram och bak först. Känslan är ett EBC bettar i mycket bättre och det är nog inge bra. Det bör nog vara lika fram och bak.
#1372804
Mina brembo har nog samma grå lackering som dina nya, den är helt sjukt bra. Fram har det inte rostat trots att de varit både guldfärgade av värme och bruna av rost vissa gånger vintertid. Bak råkade jag repa så där har jag målat om.
#1372899
Då har jag tvättat, polerat och lackbehandlat vinterhjulen samt lagt dom på plats i garaget. Kontrolldragit bultarna till sommarhjulen med 140 NM, vilket som vanligt egentligen inte behövdes. Men nu vet jag att jag gjort det.
#1372919
TommyP86 skrev: fre 03 apr 2020, 13:19 Mina brembo har nog samma grå lackering som dina nya, den är helt sjukt bra. Fram har det inte rostat trots att de varit både guldfärgade av värme och bruna av rost vissa gånger vintertid. Bak råkade jag repa så där har jag målat om.
Fasen va bra! Vanlig färg kan bli lite ful när den får smaka på värme :-D
Ate skivorna är belagda men dom blir fula ändå.
#1372922
Perra83 skrev: fre 03 apr 2020, 12:00
gubbstrutt skrev: fre 03 apr 2020, 00:44
Perra83 skrev: tis 31 mar 2020, 14:43 Beställt nya skivor och belägg fram. Blev Brembo när ATE skivorna har gjort mig besviken två gånger. Tog Brembo Xtra belägg. Notan landade på 2000kr från Autodoc
Vad är felet med ATE skivorna?.
Har fått vibrationer i två uppsättningar. Första paret satt på i nästan 4 månader och nummer två i 9 månader. Har aldrig haft vibrationer förr i bromsskivor. Körde lite med bilen i onsdags och igår och tycker att det är mindre vibrationer och ibland nästan obefintligt. Växellådan är med och växlar ner och har sig så jag la i N vid några inbromsningar och då känns det rätt bra. Ska känna på dom ordentligt bara ja får på sommardäcken typ nästa vecka eller så. Vinterdäcken tål inte aktiv körning. De kan va så att framskivorna inte har blivit inkörda ordentligt. Tjejen kör 6mil landsväg varje dag men hon kör väldigt försiktigt. Det är nästan så ytrosten som blir efter regn är kvar på skivorna när hon kommer hem. Skivorna bak ser väldigt fina ut.
Nya Brembo skivorna kom igår och de ser riktigt fina ut. Lackeringen av nav och ventileringen och där klossarna inte tar ser riktigt bra ut. Färgen ser mycket tjockare ut mot ATE och Volvos skivor som bara har en färgad yta. Nu ser det ut som en mörkgrå metalliclack.
Det blir till att byta bakskivorna oxå. Jag har nog varit dum som kört med gröna EBC belägg bak och Ate ceramic fram. Körde med gröna EBC fram och bak först. Känslan är ett EBC bettar i mycket bättre och det är nog inge bra. Det bör nog vara lika fram och bak.
Lustigt (nej egentligen inte) jag har dålig erfarenhet av Brembo skivor jag hade sådana på min förra bil S70 glt o belägg var nått från mekonomen. Jag kör lite halvhårt för det mesta bromsarna används. Jag var noga med inkörningen på de skivorna. Men det började skaka efter ca 6 mån igen mer eller mindre. Exakt som du har bekymmer med och bak skivorna var rostiga på insidan eft ca 2 år :-o . Hoppas det blir bra när du byter till brembo. Nu har jag nyligen satt på belagda ATE skivor bak och Ferodo eco friction belägg bak på min nuvarande V70 inga skakningar ännu. Har köpt belagda ATE framskivor som ska på framöver samt ATEs ceramiska belägg som ska damma mindre hålla längre. Hur funkar det med bara vanliga ceramiska belägg i fram?.

Nu hoppas jag att du har tur med dina brembo.
Och jag hoppas jag har tur med mina ATE.
Jag ser lite tendenser till rost prickar på handbromstrumman redan men det ska jag fixa bak på ett tidigt stadium. Och fram ska jag ta det innan dom kommer på bilen. Färgen på ATEs skivor kunde vara bättre.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1372926
Jag har kört snart 1 år (drygt 3000 mil) med ATE Ceramic-klossar på originalskivorna.
Inga som helst problem, underbart att slippa bromsdammet! Ska dock bli intressant att se hur de har slitits när däcken ska skiftas.

Och för att hålla sig till tråden så har jag ryckt reklamlisten på reg.plåtshållaren bak idag och satt på en smal list utan reklam. Ännu en gång...
De envisas med att montera "Bilia-hållare" när den är inlämnad för lackjobb, samma sak båda gångerna... :bored:
  • 1
  • 1283
  • 1284
  • 1285
  • 1286
  • 1287
  • 1850
S/V60 Polestar utan taklucka

I praktiken är Polestar 2017 en helt ny bil m[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]