fjohan82 skrev:
Och för att hålla sig till tråden så har jag ryckt reklamlisten på reg.plåtshållaren bak idag och satt på en smal list utan reklam. Ännu en gång...
De envisas med att montera "Bilia-hållare" när den är inlämnad för lackjobb, samma sak båda gångerna...
Hehe, typiskt ett sådant läge jag sagt att den utan reklam ska tillbaka inom 5 min annars får de ringa taxi som de står för och de kan sedan komma med bilen hem till mig senare samma dag. Vem håller på och byter andras delar liksom för att själva få reklam, tänk om Ica personalen monterat en "Ica-list" på parkeringen när man handlar, det hade hamnat i tidningarna
fjohan82 skrev: ↑fre 03 apr 2020, 22:26
Jag har kört snart 1 år (drygt 3000 mil) med ATE Ceramic-klossar på originalskivorna.
Inga som helst problem, underbart att slippa bromsdammet! Ska dock bli intressant att se hur de har slitits när däcken ska skiftas.
Och för att hålla sig till tråden så har jag ryckt reklamlisten på reg.plåtshållaren bak idag och satt på en smal list utan reklam. Ännu en gång...
De envisas med att montera "Bilia-hållare" när den är inlämnad för lackjobb, samma sak båda gångerna...
Det finns ett ställe som gör personliga skylthållare. Goggla upp det o beställ ett par lämpliga.
Spolat av vindrutan efter att en duva tog livet av sig mellan Eskilstuna och Västerås tidigare idag...
Har dessutom investerat i en hopfällbar pall, perfekt höjd bl.a. när man fixar med fälgarna och grundtvättar hjulhusen, vilket skall göras vid varje hjulbyte
20200404_164911_copy_2268x3024_copy_1701x2268.jpg (185.38 KiB) Visad 741 gånger
Volvo V60 D4 MY17 aut. BSR Steg 1+, Summum, Electric silver, Polestar chassi/optimering, 19" Bor, H/K mm...
fjohan82 skrev:
Och för att hålla sig till tråden så har jag ryckt reklamlisten på reg.plåtshållaren bak idag och satt på en smal list utan reklam. Ännu en gång...
De envisas med att montera "Bilia-hållare" när den är inlämnad för lackjobb, samma sak båda gångerna...
Hehe, typiskt ett sådant läge jag sagt att den utan reklam ska tillbaka inom 5 min annars får de ringa taxi som de står för och de kan sedan komma med bilen hem till mig senare samma dag. Vem håller på och byter andras delar liksom för att själva få reklam, tänk om Ica personalen monterat en "Ica-list" på parkeringen när man handlar, det hade hamnat i tidningarna
Dom ser tyvärr sin chans...
Volvo V60 D4 MY17 aut. BSR Steg 1+, Summum, Electric silver, Polestar chassi/optimering, 19" Bor, H/K mm...
fjohan82 skrev:Spolat av vindrutan efter att en duva tog livet av sig mellan Eskilstuna och Västerås tidigare idag...
Har dessutom investerat i en hopfällbar pall, perfekt höjd bl.a. när man fixar med fälgarna och grundtvättar hjulhusen, vilket skall göras vid varje hjulbyte
Ja en pall är f-n bra att ha. Skaffade en sådan höj o sänkbar rund med hjul på och en liten hylla för verktyg i somras efter att jag bytt bromsar runt om. Det sliter på knän annars rätt bra, möjligen kunde man skaffat sig snickarbrallor med knäskydd annars men tror pallen blir bra, har den när man skruvar hoj med
Annars har jag bara skottat fram bilen, snöat runt 3dm här nu...
Jo jag var inne på en sån med hjul först, men kom fram till att en hopfällbar är bättre om man ska ha med den när det ska till att hjälpa andra med bilen.
Volvo V60 D4 MY17 aut. BSR Steg 1+, Summum, Electric silver, Polestar chassi/optimering, 19" Bor, H/K mm...
Fy hela helvette vilken dryg dag Sätter den inom spoiler-taggar för det känns som att det kommer bli ett skapligt inlägg. Hade först tänkt att utföra det här i min carport på parkeringen, men valde att låna en polares garage istället och i efterhand så är jag så fruktansvärt glad att jag valde att göra det med tanke på hur lång tid det tog. Nåväl. Ämnet är alltså att byta motor i låskistan vänster bakdörr Volvo S60 2011.
Spoiler »
Till att börja med så har jag inte lyckats hitta en enda videoguide för specifikt V/S60 bakdörr. Det visade sig skilja en del från andra modeller/framdörrar. Det som var likadant som det jag hittade på youtube var hur man lossade på innerpanelen, men därefter tog det stopp. Till exempel så är det i bakdörren endast en punkt som behöver tas lös för att fönstret ska gå att dra upp, och skruven för att lossa handtaget sitter dold bakom dörrens gummilist snarare än en liten plast/gummiplupp på sidan av dörren, till skillnad från varenda annan volvomodell verkar det som.
Lyckades till sist få lös hela dörrens insida och insåg ganska snabbt att det var inte samma procedur att få lös låskistan som på guider heller, men det var ändå ganska självförklarande så det gick bra. Tänkte att nu är det lugnt, nu skruvar jag bara upp kistan och byter motorn. Där tog det tyvärr stopp igen. Tvärjävla omöjlig att öppna (vilket jag sedan också fick "bekräftat" i diverse foruminlägg som uttryckte det som "Typ omöjligt"). Jag hittade tyvärr ingen som hade gjort det och kunde förklara. Det fanns ingen likhet med XC70-videon som jag förberett mig med.
Började inse att jag nog åker på att göra om det här nästa helg igen fast med en ny låskista istället. Lyckades dock efter mycket om och men bända nog mycket så jag såg motorerna. Tänkte då att eftersom jag ändå kommer få byta hela kistan så kan jag lika gärna bända upp plasten och försöka byta motorerna ändå. Sagt och gjort. Bröt upp plasten och blottar motorerna. Inser att det är två lika stora motorer i den här kistan, jämfört med XC70 som har en stor och en liten. Jag har förvisso två set (dvs två små och två stora), men börjar så smått oroa mig för att det nog inte är samma motorer ändå.. (detta hade jag inte undersökt allt för noga, men ebay-annonsen som länkades från volvo-ryssens guide nämnde alla modeller i rubriken).
Bänder ändå bort en motor och plockar fram ersättaren, inser snabbt att nej, det är inte samma. Motorn är det förmodligen, men däremot inte biten som ligger an mot kugghjulet. Den är inte rätt gängad och dessutom för kort. Försöker en stund att bara byta motorn men peta över den delen som inte passade, men förgäves. Jag ger upp och bestämmer mig för att montera ihop skiten igen.
Sagt och gjort, detta gick ändå ganska smidigt. Trodde jag. Tills jag inser att jag dragit kabeln till dörrhantaget på fel sida av en plastbit... det är bara att riva hela insidan igen och dra rätt den. Dåså, på det igen. Får på sidan, ska sätta tillbaka handtaget, men det går inte. Den vill verkligen inte gå i. River insidan för tredje gången och sitter som ett fån och försöker förstå hur sjutton det är tänkt att funka. Googlar och googlar, petar och drar i alla plastbitar och fjädrar. Googlar lite till och hittar tillslut den här videon som förklarar problemet:
Tack vare den så lyckas jag sätta allting i rätt läge, och monterar ihop en gång till. Lyckas få tillbaka insidan, handtaget, sätter tillbaka alla bultar, fönstret, dörrsidan. Testar så dörren funkar som den ska vilket den gör. Börjar plocka ihop verktygen och vad hittar jag då? Jo den lilla listen som ska sitta precis innanför handtaget mot dörren. Funderade på om jag skulle skita i den, men det är lugnt tänker jag, nu behöver jag ju bara ta bort handtaget. Med ovan video färsk i minnet, så tänker extra mycket på att inte göra fel. Men lik förbannat gör jag fel, drar ut handtaget i fel läge och ja, ni gissade rätt, måste riva allt igen. Den här gången precis som att börja om från början eftersom jag monterat tillbaka precis allt. Suck...
Kan dock säga att sista gången tror jag inte ens det tog 30 min att riva, fixa och montera tillbaka. Till slut är allt tillbaka, handtaget funkar, och jag börjar återigen plocka bort verktygen. Allt som allt var jag i garaget i strax över sju timmar, jag högg mig i handen med en mejsel, och jag reparerade egentligen ingenting. Det som är spännande är dock att nu funkar dörren, den har inte krånglat med låset en enda gång sen dess. Så kanske var det något glapp någonstans.
Men, om det är så att jag måste byta låskista så kommer jag iallafall inte tveka att göra det, för nu när jag vet hur man gör så får då inte Volvo mina pengar. Så ja, tid tog det, men jag lärde mig något iallafall :) *ridå*
Imorgon blir det tvätt, och på måndag besiktning.
Tesla Model 3 LR AWD MY2020 - Tidigare: Passat Alltrack 2.0 TDI MY18, V60 D4 Summum MY16, S60 D5 Summum MY11, Audi A4 2.0 TDI Proline MY09, V70 2.0F Momentum MY09