Moderator: Moderatorer

#1542701
Besiktningen i fredags gick ju som sagt bra, utanför protokollet nämndes att det var lite fuktigt vid höger bakbroms.
Så i lördags började den blinka att det var låg nivå av bromsvätska.
Idag var det inte bättre att den varnade till och från hela tiden så det fick bli ett besök hos PST.

Service och bemötande i toppklass som vanligt, in med bilen direkt och lokaliserade att det var nippeln på oket som läckte.
Dit med en ny nippel, lufta och fixa rätt nivå på vätskan så kunde jag köra vidare :-)
.
20230529_142820_copy_2016x1512.jpg
20230529_142820_copy_2016x1512.jpg (496.23 KiB) Visad 1336 gånger
#1542718
TommyP86 skrev: sön 28 maj 2023, 08:29
VolvoJull3 skrev:Bytt frambeläggen ikväll, jävla mygg som störde mig rejält. Men det gick bra, dock har ATE Cermic beläggen gjort mig besviken, tror skivorna är körda då jag får vibbrationer i ratten när jag bromsar hårt i högre hastigheter. Nåväl, trodde inte beläggbytet skulle hjälpa, får bli nya skivor så småning om, brembo xtra är bra har jag hört?
Kasta ceramic beläggen (och skivorna).

Köp vanliga belägg. Ceramic tål inte vintern med salt osv.
Jag (och många med mig) har provat…
Jepp dom ligger i återvinningen, blev nya skivor och belägg. 2 år och 2800 mil blev resultatet av grejerna från ATE. Klart underkänt.
#1542835
Jag var ute och körde en sväng igår kväll och njöt av att bilen går som ny igen efter att jag rengjort EGR:en. Plötsligt tystnade radion och skärmen slocknade, strax därpå kom meddelade i DIM att BLIS/CTA behöver service. Oh nej, nu börjar eländena komma på rad. Men det måste ju finnas något samband med de här två tänkte jag. Hemma igen så bökade jag ner mig på golvet framför förarstolen och plockade jag ur en 40 A som är till mediasystemet. Hel. Satte tillbaka den, då hoppar radion igång men ingen skärm. Lyfte minuspolen och plockade sen bort handskfacket för att komma åt lite bättre. 10 skruvar, ett antal sladdar och en stunds ryckande och slitande. Hur kan man sätta säkringarna på ett så idiotiskt ställe? Plockade ur och kollade alla säkringar en efter en, alla hela. Skruvade ihop bilen och satte tillbaka minuspolen. Ut på en liten sväng. Radion och skärmen funkar igen och inga felmeddelanden.
Jag har under några år haft sporadiska meddelanden från parksensorer, helljusautomatiken och fartradarn. Kanske dags att gnugga på fler säkringar.
Har aldrig tidigare råkat ut för glapp i säkringar på någon bil någonsin under 40+ år som bilägare. Premium.
#1542844
Vad har premium med oxidation att göra? Inga säkringar är guldpläterade från fabrik, i vanliga familjebilar.
Du kanske ska se över luftfuktigheten i ditt garage?
#1542853
least skrev:
Henkan skrev: ons 31 maj 2023, 08:48 "Garaget" är under bar himmel och det regnar inte in i bilen
Ser väl ganska smidigt ut med åtkomsten:
https://www.volvocars.com/sg/support/ca ... 51076608d8
Nu är det visserligen inte exakt samma position på 2017, som han har, men relativt enkelt är det ju att komma åt. Men det hänger ju en del på smidighet etc också, man får antingen stå på knä eller ligga på rygg/sidan 😅
#1542860
Steffe3 skrev: ons 31 maj 2023, 10:05
least skrev:
Henkan skrev: ons 31 maj 2023, 08:48 "Garaget" är under bar himmel och det regnar inte in i bilen
Ser väl ganska smidigt ut med åtkomsten:
https://www.volvocars.com/sg/support/ca ... 51076608d8
Nu är det visserligen inte exakt samma position på 2017, som han har, men relativt enkelt är det ju att komma åt. Men det hänger ju en del på smidighet etc också, man får antingen stå på knä eller ligga på rygg/sidan 😅
Aha, det var förra generationens S60.
#1543044
Lämnat in på service, byta motorolja samt spola automatlådan. 10 liter spolade de med, på väg hem kunde jag inte känna så märkbar skillnad.. eventuellt att den växlade mjukare mellan 1-3, lådan var ifs varm så får vänta tills den är kall.
  • 1
  • 1771
  • 1772
  • 1773
  • 1774
  • 1775
  • 1845

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]