Moderator: Moderatorer

#1504440
@EbbevonVolvo, Ja det går ju inte ha det såhär :-D Bra att du sa det, måste med få in en rengöring på insidan, gjorde en ordentlig dammsugning förra söndagen men det blir ju lite skitigare ibland så rengöring behövs. Samt att jag ska dammsuga under bagagegolvet, ingen kris men heller inte så att man känner sig nöjd :-) Sen håller jag på att byta hoj med så det tar ju sin bit av kakan men det går att göra bägge :)
#1504465
Inspekterade bilen lite extra idag få vi åker iväg 40 mil imorgon med plåtburken bakom bilen.

Fick syn på på torrsprickor i alla 4 däck på bilen, däcken är drygt 5 år.
Däcken smörjs in vid varje tvätt med däckkglans från meguairs, förvaras på vintern i förråd utan inträngning av solljus.
Michelin primacy 3 Cirka 6-7mm kvar runt om på alla däcken. Ska man byta nästa år tycker ni ?
20220708_150605.jpg
20220708_150605.jpg (2.7 MiB) Visad 1011 gånger
#1504466
Då skulle du se mina framdäck.... :-o Skämt o sido, stora sprickor på sidorna på däcken ska man akta sig för, men det du visar på bilden är ingen fara att köra med, det är i själva slitbanan och inte i "stommen" som "bär upp" bilen
#1504513
Besiktat S70n, blanka papper med helt jämn bromsverkan på bromsarna (som jag bytt själv) och klockrena avgasvärden. Besiktningsmannen öste lovord över mig och bilen :-)
IMG_5672.jpg
IMG_5672.jpg (95.81 KiB) Visad 957 gånger
IMG_5669.jpg
IMG_5669.jpg (72.64 KiB) Visad 957 gånger
#1504518
@VolvoJull3,
VolvoJull3 skrev: Fick syn på på torrsprickor i alla 4 däck på bilen, däcken är drygt 5 år.
Inte trafikfarligt, men märkligt att 5 år gamla däck redan är så torrspruckna. Ser ut som att de är 8-10 år gamla kanske. Men det påverkar nog inte prestandan.
#1504523
BertilS70 skrev:Besiktat S70n, blanka papper med helt jämn bromsverkan på bromsarna (som jag bytt själv) och klockrena avgasvärden. Besiktningsmannen öste lovord över mig och bilen :-)
IMG_5672.jpg
IMG_5669.jpg
Skurup! Dit körde man förr när man hade en bil som var tveksam att klara besiktningen. Länge sedan jag var där, har haft bra bilar rätt länge nu. Men ryktet är detsamma. ;-)
Men din ser fin ut, hade nog även klarat en besiktning i Ystad eller Malmö också. :-D
#1504529
min gamla 850 började ha för mycket skumma fel och jag litade inte på den så när jag hittade en fin V70 T5 från 2005 så slog jag till, jag behöver en driftsäker bil,
den var precis besiktigad med två fel, dragkrok (fixat enligt säljaren) och diffus ljusbild.
men redan andra dagen med bilen så tändes ABS lampan (trasig krans och givare) efter två veckor så gick en av tryckslangarna sönder, vi var ett helt gäng som letade efter läckan men ingen hittade den, jag beställde hem do88 Big pack med intercooler rör och slangar för att vara säker på att läckan åtgärdas, läste i något forum att bytet tar en timme, men det blev flera veckor som bilen stod på pallbockar, slangen till automatlådekylaren var fastrostad i kylaren, lyckas ändå montera av kylaren genom att lossa slangen på lådan istället, ett helvete att få dit intercoolern, visar sig sedan att det inte går att montera tillbaka kylare och den större intercoolern med slangen sittandes på, beställer en ny kylare och en ny slang, fortfarande ett helvete att montera men det går tillslut, hittar alla möjliga bussningar som är sopslut, byter allt möjligt, då detta har dragit ut på tiden så behövde jag idag göra en helt ny besiktning, dom två tidigare felen blev det ingen anmärkning på, men han hittade alla möjliga andra fel, men jag klarade mig med endast anmärkning på blinkersspaken och slangen till påfyllningen av bensintanken, så det blir till att riva halva bilen igen :(
Men jag fick en chock då ett fäste för nivåregleringen är helt böjt och en av dom nästan nya (2019) Four-C stötdämparna redan läcker. denna bil har nu kostat alldeles för mycket i förhållande till hur lite jag har kört den, och jag hittade felet på min fina gamla 850, en tempgivare för runt 100kr så den går som en klocka igen,
#1504621
EbbevonVolvo skrev:
BertilS70 skrev:Besiktat S70n, blanka papper med helt jämn bromsverkan på bromsarna (som jag bytt själv) och klockrena avgasvärden. Besiktningsmannen öste lovord över mig och bilen :-)
IMG_5672.jpg
IMG_5669.jpg
Skurup! Dit körde man förr när man hade en bil som var tveksam att klara besiktningen. Länge sedan jag var där, har haft bra bilar rätt länge nu. Men ryktet är detsamma. ;-)
Men din ser fin ut, hade nog även klarat en besiktning i Ystad eller Malmö också. :-D
Hehehe... ryktet lever nog kvar litegrann. Speciellt om man har en lite äldre bil, det är inget tjafs med dem om petitesser utan de fattar att man har en gammal bil. Men med det sagt har jag varit där flera gånger med kompisars och släktingars bilar som blivit underkända för diverse saker ;-)
#1504671
BertilS70 skrev: fre 08 jul 2022, 23:55 @VolvoJull3,
VolvoJull3 skrev: Fick syn på på torrsprickor i alla 4 däck på bilen, däcken är drygt 5 år.
Inte trafikfarligt, men märkligt att 5 år gamla däck redan är så torrspruckna. Ser ut som att de är 8-10 år gamla kanske. Men det påverkar nog inte prestandan.
Håller med, däcken och fälgarna köptes 2020 då de legat på däckhotell sedan de var nya typ, kliaterlapparna var kvar på däcken. Men de kanske blivit förvarade på fel sätt.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1504695
Letar delar och färg. Nöjer mig med biltemas färg då priset är 200kr billigare per sprayburk. Duger om man fixar underarbetet ordentligt. 5 år till ger jag min S80 om den inte kvaddas.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

  • 1
  • 1666
  • 1667
  • 1668
  • 1669
  • 1670
  • 1852
Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa g[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-De[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdate[…]

Det är inte reglervententilen på AC s[…]