Moderator: Moderatorer

#1414131
DOdell skrev: sön 22 nov 2020, 09:23 Toppen! Går det att stänga motorhuv medan laddning pågår? Saknar garage och även gårdsparkering, ska flytta snart dock. Isf dra kabel från lgh och puffa över natten med isf stängd motorhuv? Galet?
Ja, jag drar den upp mot vindrutan och lägger laddaren på ena torkarbladet.
Dock har jag bilen i garage, så då behöver jag inte tänka på eventuellt regn etc., men det går säkert att göra på samma sätt och dra enbart sladden den vägen från motorutrymmet om man har laddaren i något utrymme under huven.
#1414179
Lekt hjulskiftare. Fick hjälp med att låna en domkraft och placera ut den på lyftpunkter. Hjulen drog jag själv löst med maskinen och efterdrog med hjulmutternyckel.
IMG_20201122_123953.jpg
IMG_20201122_123953.jpg (677.81 KiB) Visad 984 gånger
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1414223
Sålt min S80 i dag. Till ett par ungdomar som skulle fixa resterande fel. Sådant dom inte anmärker på på besiktningen. Besiktigad med blanka papper.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1414394
fjohan82 skrev: mån 23 nov 2020, 13:35 Köpt några Kwazar och lite annat smått och gott på BBV-rean.
Vet inte om jag vågar titta in där men behöver fylla på med vissa saker :)
#1414396
Micce1980 skrev: mån 23 nov 2020, 15:37
fjohan82 skrev: mån 23 nov 2020, 13:35 Köpt några Kwazar och lite annat smått och gott på BBV-rean.
Vet inte om jag vågar titta in där men behöver fylla på med vissa saker :)
Det kan ju lätt dra iväg kostnadsmässigt... :x
Jag kunde inte titta där efter att ha fått deras SMS, verkade som att hemsidan brakade ihop :-)
Ska även spana in Autodude, men de kör nog enbart på fredag.
#1414604
@theodorkalin, Ja det är ju bara för att de ville se hur fin den var :)

En annan fick kleta dit vinterdäcken med standardfälgarna, inte det roligaste men då slipper man kolla väder framöver i alla fall ;)

Ser att grannen bör se över sitt däcktryck med :-D
IMG_8032.jpg
IMG_8032.jpg (532.7 KiB) Visad 668 gånger
#1414761
Årlig service är gjord. 74 minuter nedladdning/uppdatering av mjukvara. Det första jag upptäckte är att parkeringssensorerna är känsligare och det var inte en dag för tidigt. 5 l spolarvätska gick det i, så det får man tacka för :-) Bytt till dom säkrare nycklarna: https://www.bilia.se/biltillbehor/saker ... _31652546/ och det känns mycket bra. Har haft en RFID-säkert fodral och nu slipper jag släpa på det.
#1414778
Angående black friday, har lite frågor till er som provat många produkter.

Idag tvättar jag i GDS-hall och lägger på allt med sprayflaska, tar en stund att springa runt med avfettning, fälgrengöring och flugmedel beroende på hur smutsig bilen är. Tyvärr finns det inte möjlighet att koppla på foam lance på tvätten på den gamla Preem GDS:en jag använder, jag föredrar att tvätta inomhus istället för bås och det finns ingen annan inomhushall nära mig. Hur mycket effektivare är en tryckspruta? Kollade lite hos BBV, de har olika modeller för vanliga medel, samt några för skum.

Jag vill helst ha nåt som är relativt enkelt att släpa med sig, så ingen 5-6L spruta utan mindre. Kan man gå över bilen effektivt med nåt liknande denna: https://www.bollnasbilvard.se/tryckspru ... 06876.html
Eller är skum så mycket bättre att jag borde satsa på en sån här: https://www.bollnasbilvard.se/tryckspru ... 06722.html
Skumsprutan kräver så klart ett annat förtvättsmedel, ni som kör skum, ersätter ni alkalisk avfettning eller schampot med skum? vad är bäst? både och?

Priset för sprutan är ju det samma.

Bör man hålla medlen separat ifall man kör vanlig tryckspruta? Står på BBVs hemsida att man helst inte ska förvara medlen i dem, men vore ju smidigt att fylla på efter behov från större dunk och slippa ha med sig allt till GDS-hallen.

Sista frågan gäller torkstöd/sprayvax, det finns massor av olika preparat, vad funkar bäst? Jag kör idag rosa sås och tycker det funkar bra, smidigt att ha flaskan plus mikrofiberduk i bilen sommartid för att ta hand om ev. fågelskit så den inte bränner in. Funkar keramiska preparat bättre eller sämre? Verkar finnas medel man kan skumma på utan att stå och putsa, blir resultatet lika bra?

Många frågor, långt inlägg. Hoppas nån bilvårdsnörd orkar svara :)
  • 1
  • 1405
  • 1406
  • 1407
  • 1408
  • 1409
  • 1849

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]