Moderator: Moderatorer

#1499693
Har aldrig under mina år med bilar lagt något emellan varken bock eller domkraft. Är du rädd att skada något är du på fel ställe. Du ska hissa och bocka i balkar, bakaxel, framvagnsbalk, länkarmsinfästningar och liknande. Inte i tröskellådor och liknande plåtkanter.
Jag började på bilverkstad 1967 på hösten. Slutade som bilmek 1985 p.g.a slitna knä och handleder, men har hela tiden "hållt på" med bilar, båtar och liknande. Sista månaden har jag gjort service, skiftat däck och diverse på mina, döttrarnas och däras kusins bilar.. :-) Det blir några stycken.
#1499707
Jag spolade av bilen på Glimra för att få bort fågelskit. Testade deras skummande avfettning också.
Tycker det har blivit riktigt dyrt med sådana tvättar och rent blir det inte, men var en hel del med nya bilar som skrubbade med borsten...
#1499752
lennarte skrev: tor 19 maj 2022, 15:36 Har aldrig under mina år med bilar lagt något emellan varken bock eller domkraft. Är du rädd att skada något är du på fel ställe. Du ska hissa och bocka i balkar, bakaxel, framvagnsbalk, länkarmsinfästningar och liknande. Inte i tröskellådor och liknande plåtkanter.
Jag började på bilverkstad 1967 på hösten. Slutade som bilmek 1985 p.g.a slitna knä och handleder, men har hela tiden "hållt på" med bilar, båtar och liknande. Sista månaden har jag gjort service, skiftat däck och diverse på mina, döttrarnas och däras kusins bilar.. :-) Det blir några stycken.
Är pallbockarna bra då eller har du förslag på andra?
#1499754
Har monterat nya krängningshämmarstag på min gamla v70 sen de börjat slamra. Men det visade sig att det bara var en mutter som var lös.. :-/
Äh de var nog rätt slitna i alla fall. 159kr/st på biltema är ju rätt överkomligt :-)
De håller nästan lika länge som Volvo original som kostar typ fyra gånger så mycket :-D
Kanske för att jag helfyller bälgarna med fett..

Enkla att få dit med tricket "gammal bromsskiva monterad bakochfram och med klossar mot golvet" :-D Jag gillar inte att ha pallbock under länkarmen
klapperstag.JPG
klapperstag.JPG (36.11 KiB) Visad 785 gånger
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1499762
schalok skrev:Är pallbockarna bra då eller har du förslag på andra?
Man får vad mn betalar för, dom första jag köpte är kanon. Påminner om dom jag hade på mitt första jobb, ser ut som dessa men är kraftigare. Inget "glapp", stadiga som "gjutet"
Ser ut som Biltemas PALLBOCK 3 TON
15-109 men Biltema fanns inte när dom inköptes.
Dom andra köptes hastigt för jag behövde meddetsamma är klena och vingliga. Men dom funkar. Ärligt, jag rekommenderar dom inte. Hittrar inga liknande på nätet, kanske lika bra det....
#1499814
lennarte skrev: tor 19 maj 2022, 15:36 ..Du ska hissa och bocka i balkar, bakaxel, framvagnsbalk, länkarmsinfästningar och liknande. Inte i tröskellådor och liknande plåtkanter...
Redan på min v70 -00 är de föreskrivna lyftpunkterna fram under lådbalkarna som har slät undersida. Ställer man dit vanliga pallbockar som brukar ha en "U"-formad topplatta så trycker man sönder underredsmassan och möjligen skadar man plåten också. Om man inte lägger en plankbit eller nåt emellan.. Den enda lyftpunkten där pallbocken passar ordentligt är ju under dragkroken :-)
  • 1
  • 1646
  • 1647
  • 1648
  • 1649
  • 1650
  • 1845
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]