Moderator: Moderatorer

#1475171
Japp, alltid kul med bilar vårdade utöver det vanliga
Du får kolla in lanolingrejen, ungefär samma fördelar som linoljan, men man slipper ”det där gula/sträva” som har en tendens att hamna lite här och var.
#1475174
Det har hittills inte blivit något gult / strävt eftersom bilen är fuktig på sidorna innan den sprutas och tvättas direkt efter behandlingen och framförallt står och torkar några dagar efteråt. Fördelen med linoljan är att den tränger in i varje språng och dessutom expanderar och tätar så att ingen fukt / salt tränger in.
#1475175
Tvättade bilen idag, efter 1månads uppehåll pga av mycket jobb..
Upptäckte att både fram fälgar hade repor, har aldrig kört på väg kanter, vilket gör mig små irriterade.. om det är däckhotellet som har orsakat skador när de grov tvättat de? Ska slå en Volvo en signal imorgon angående detta och göra en reklamation, byte till vinter däck 4.e november hos Volvo.
Bilagor
EA9E30D7-AF77-4785-9511-CFD1E37EDB8D.jpeg
EA9E30D7-AF77-4785-9511-CFD1E37EDB8D.jpeg (2.92 MiB) Visad 776 gånger
#1475269
Efter noggrant titt, så fanns det repor på 3 fälgarna.. man måste dock titta väldigt nära och ny tvättat.
Men hos den Volvo som jag hade däck hotell nu är det tråkigt bara.. tur att jag tog hem mina sommar fälgarna.
Man har lärt sig nåt nytt igen , på vissa verkstad ska man fan tvätta rent vid inlämning och inspektera allt. samma vid hämtning,

Måste erkänna att min tidigare däck hotell var fan mycket bättre..
#1475283
Tycker inte att vi kör så mycket med bilen men under lördagens tvätt såg ja att bilen va full av tjärprickar längs sidorna. Åkte sen bara en sväng ner på stan och när ja kom hem va lacken dammig och svart och jävlig igen. Jaja nu är vintern här till i maj :-(
Fyllt på spolarvätska och laddat batteriet över natten.
Efter EGR kylarbytet försvinner inget kylvatten längre. Men det luktar bränt i kupén rätt ordentligt ibland. Ska boka service så får dom kolla upp det. Nej det är inte dieselvärmaren som luktar.
Finns det verkligen ingen elbil som är snygg, kombi/SUV?
#1475319
Man vill ju dra ut på det, byte till vinterdäck. Nynnade nästan hela tiden på texten "It's sad, so sad, it's a sad, sad situation" av Elton John ;-) Men kanske ska bilen användas nästa vecka där det kan snöa så lika bra att göra slag i det. Gjorde rent i växthuset med, inte speciellt mycket på högersidan men på vänster fick jag nog ut något kg grus och gamla löv, delvis fuktig uppe vid plåten...

BTW: Skulle någon sitta på en uppsättning med friktionsdäck med bra mönster på 18" "Leda" så skicka ett PM ;-)
IMG_5331.jpg
IMG_5331.jpg (2.21 MiB) Visad 641 gånger
IMG_5332.jpg
IMG_5332.jpg (2.34 MiB) Visad 641 gånger
#1475325
Perra83 skrev: mån 22 nov 2021, 17:23 Tycker inte att vi kör så mycket med bilen men under lördagens tvätt såg ja att bilen va full av tjärprickar längs sidorna. Åkte sen bara en sväng ner på stan och när ja kom hem va lacken dammig och svart och jävlig igen. Jaja nu är vintern här till i maj :-(
Fyllt på spolarvätska och laddat batteriet över natten.
Efter EGR kylarbytet försvinner inget kylvatten längre. Men det luktar bränt i kupén rätt ordentligt ibland. Ska boka service så får dom kolla upp det. Nej det är inte dieselvärmaren som luktar.
Finns det verkligen ingen elbil som är snygg, kombi/SUV?
Jo, Skoda Enyaq Sportline ;-) men kanske fel märke för herrn?
#1475345
Walkmann skrev: mån 22 nov 2021, 20:47
Perra83 skrev: mån 22 nov 2021, 17:23 Tycker inte att vi kör så mycket med bilen men under lördagens tvätt såg ja att bilen va full av tjärprickar längs sidorna. Åkte sen bara en sväng ner på stan och när ja kom hem va lacken dammig och svart och jävlig igen. Jaja nu är vintern här till i maj :-(
Fyllt på spolarvätska och laddat batteriet över natten.
Efter EGR kylarbytet försvinner inget kylvatten längre. Men det luktar bränt i kupén rätt ordentligt ibland. Ska boka service så får dom kolla upp det. Nej det är inte dieselvärmaren som luktar.
Finns det verkligen ingen elbil som är snygg, kombi/SUV?
Jo, Skoda Enyaq Sportline ;-) men kanske fel märke för herrn?
Den va faktiskt snygg!!!
#1475432
Tvättade imorse före jobbet, väl hemma igen är det ett gott saltslime runt hela bilen.

På 80-talet saltades det väldigt sparsamt vill jag minnas, gick och köra då med.

Hade en Volvo 142 som gick en hel vinter med sommardäck back in the days, hade även en BMW 3.0sa men den var svårkörd vintertid med sommardäck.
  • 1
  • 1574
  • 1575
  • 1576
  • 1577
  • 1578
  • 1845

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]