Moderator: Moderatorer

#1574082
Supfam skrev: lör 23 mar 2024, 22:03 Tvättade, som jag ofta gör, men idag fick jag se detta…
Någon som vet varför det ser ut såhär? MY24 XC60, går i linje med bagageluckans nedre kant som ni ser. Avfettning tar inte bort det.
Det ser ut som en blandning av kalk och repor..
#1574110
Meckat lite för 3e helgen i rad.

Förrförra helgen byttes höger fjäderbenslagring. Hade varit trögstyrd ett tag, så hissade upp och var trögt till och med med hjulen i luften, lät dessutom illa. Sprayade lagringen i väntan på att delarna skulle komma hem och den blev väldigt lättstyrd bara av det. Samtidigt byttes styrleden som var dålig och krängningshämmarstaget som ändå skulle monteras bort. Undra vilket som slitit ut vilket, tänker man efter mår nog varken styrleden eller fjäderbenslagringen så bra av att den andre är dålig. Vid det här mecket märkte vi att det droppa spolarvätska, såg då att pumpen var sprucken.

Förra helgen byttes spolarpump (för lysena), den var så dålig att den gick i två bitar när den togs loss (oklart om det är rost eller klen blandning som spräckt den. Vi är väldigt noga med att alltid köra på 50/50, -30 grader). Då ändå kofångaren var borta byttes även till nya Osram xenonlampor då den ena slocknat då och då ett tag.

Idag tagit bort kofångaren igen och tagit ut ena xenonlampan som tyvärr fortsatte slockna (jobbigt och synd på nya lampan då jag körde nästan 100 mil igår). Var bränt på kontaktblecken i lamphållaren och blanka ringen som är på D2R-lampor. Vi putsa bort brännmärkena så gott det gick och böjde blecken lite så dom ska trycka hårdare mot lampan. Vid en 5-milstur nu ikväll verkade det fungera.

Bild
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1574112
fjohan82 skrev:Tvättat och funderat på om jag är en av få som skrubbar däcksidor, spolar hjulhus och underrede vid tvätt...
Såhär ser för övrigt lacken ut efter 7 år, 21100 mil och endast två poleringar på denna tid. :-)
.
20240323_145836_copy_2016x1512.jpg
Som ett tips till däcksidor som majjen på billackeringen 1986 lärde ut till oss elever. Spare den gamla bromsvätskan när ni bytet. Pensla däcksidor med det varvet runt och torka sedan med trasa.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1574204
Inte så mycket gjort idag men i helgen blev det mycket mekning. Motolampan klagade på dålig vgr ventil m.m. Började skruva i sär, del för del under lördagen. Rengjorde vgr ventilen, vakumklaffen och kylpaketet. Det tog ca. 3h att rengöra. Monterade ihop det på söndag med nya packningar och noggrant rengjorda delar. Kunde prov starta vid 10 tiden på kvällen. Blev nästan förvånad över hur fint den gick. Inga felkoder och normalt fungerande vgr. Min volvo xc60 2016 D4 blev stark igen. Allt tog mig ca. 10h arbete. Men jag tror jag hade ganska bra betalt under tiden. :-)
#1574240
Mjaaa, jag tänkte också repor men hur? När luckan går upp och ner? Inget har legat och skavt där, men om något så är det ju snö och is som bildas när man kör i nysnö och det lägger sig där. Jag är dock alltid försiktig med att försöka öppna bagageluckan utan att först få bort snö och is. Använder aldrig borste!

Kalk vettefan, var också en tanke men det finns ingenstans på bilen annat än just under bagageluckans linje och jag lämnar aldrig bilen blöt efter tvätt just för att undvika kalkfläckar.
fjohan82 skrev: sön 24 mar 2024, 20:18
Supfam skrev: lör 23 mar 2024, 22:03 Tvättade, som jag ofta gör, men idag fick jag se detta…
Någon som vet varför det ser ut såhär? MY24 XC60, går i linje med bagageluckans nedre kant som ni ser. Avfettning tar inte bort det.
Det ser ut som en blandning av kalk och repor..
#1574247
Supfam skrev: tis 26 mar 2024, 15:45 Mjaaa, jag tänkte också repor men hur? När luckan går upp och ner? Inget har legat och skavt där, men om något så är det ju snö och is som bildas när man kör i nysnö och det lägger sig där. Jag är dock alltid försiktig med att försöka öppna bagageluckan utan att först få bort snö och is. Använder aldrig borste!

Kalk vettefan, var också en tanke men det finns ingenstans på bilen annat än just under bagageluckans linje och jag lämnar aldrig bilen blöt efter tvätt just för att undvika kalkfläckar.
fjohan82 skrev: sön 24 mar 2024, 20:18
Supfam skrev: lör 23 mar 2024, 22:03 Tvättade, som jag ofta gör, men idag fick jag se detta…
Någon som vet varför det ser ut såhär? MY24 XC60, går i linje med bagageluckans nedre kant som ni ser. Avfettning tar inte bort det.
Det ser ut som en blandning av kalk och repor..
Tänkte mer på de smala "ränderna" längst ned i bild som ser ut som repor.
Går det inte att få bort med schampo, kallavfettning, alkalisk avfettning eller flygrostborttagare kanske polering ligger närmast till hands.
#1574250
Fått hem en ny hållare till nya mobilen.
Då min mobil inte fanns med i listan hos Brodit valde jag en modell som är justerbar så det ska nog bli perfekt när den ersätter den befintliga. :-)
.
20240326_164826_copy_1512x2016.jpg
20240326_164826_copy_1512x2016.jpg (458.22 KiB) Visad 1295 gånger
20240326_165308_copy_1482x1778.jpg
20240326_165308_copy_1482x1778.jpg (416.42 KiB) Visad 1295 gånger
#1574263
UnleashFusion skrev: tis 26 mar 2024, 18:00 då har man ännu en gång blivit påbackad av folk som inte tittar bak när dom backar.. som tur var det bara stötfångaren som fick stryk (som är lätt och byta)
Frugan fick en liten "bula" på Subarun. Den fanns inte när hon körde hemifrån, men fans där när hon kom hem. Självrisken är 6000 kr (vagnskade försäkringen) så vi bryr oss nog inte om att fixa det. Det är ju bara en bil, och vi brukar köra 5 - 15 år mellan vi (hon) byter bil så där blir nog fler märken. Passaten (hade i 17 år) vi bytte in mot Subarun kollade dom inte ens på innan vi "skrev på"......
  • 1
  • 1842
  • 1843
  • 1844
  • 1845
  • 1846
  • 1852
Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]