Moderator: Moderatorer

#1520043
Jernhand skrev: Eftersom jag fortfarande inte riktigt vet var den riktiga lyftpunkten är i bak på bilen så blev det så här igen.
Om ni tycker vinterfälgarna är smutsiga skulle ni sett sommarfälgarna. Jävla bromsdamm. Men som lägenhetsboende undviker jag att tvätta när det är minusgrader. Tyvärr.
[/attachment]
Har lyft där på flera bilar och det fungerar
#1520045
Jernhand skrev: lör 19 nov 2022, 13:56 Bilen passerade 12 000 mil förra helgen, fortfarande inte inkörd.

Körde däremot förbi Biltema och inhandlade en domkraft och jackpad. Var kvar på parkeringen och skiftade hjul. Helt nya vinterdäck inhandlades ju i våras. Sen åkte jag och fyllde på 2,6 bar.

Eftersom jag fortfarande inte riktigt vet var den riktiga lyftpunkten är i bak på bilen så blev det så här igen.
Om ni tycker vinterfälgarna är smutsiga skulle ni sett sommarfälgarna. Jävla bromsdamm. Men som lägenhetsboende undviker jag att tvätta när det är minusgrader. Tyvärr.

20221119_112038.jpg20221119_103026.jpg
Det går att tvätta i en GDS-hall och torka alt. blåsa med tryckluften som finns där. Jag gör alltid så vintertid för att undvika att det fryser, fälgarna får eftertorka i förrådet.
När jag lyfter min bil har jag en puck på domkraften som ser ut såhär, den passar bra in i det bakre "lyftuttaget" framför bakhjulet.
Lyftpunkter V60.JPG
Lyftpunkter V60.JPG (41.14 KiB) Visad 660 gånger
Domkraft.JPG
Domkraft.JPG (28.46 KiB) Visad 660 gånger
av kievY
#1520052
Bytt till vinterdäck. Kallt utomhus och även i garaget, så får bli en bättre tvätt av sommardäcken och hjulhusen en annan dag.
fjohan82 skrev:
Jernhand skrev: lör 19 nov 2022, 13:56 Bilen passerade 12 000 mil förra helgen, fortfarande inte inkörd.

Körde däremot förbi Biltema och inhandlade en domkraft och jackpad. Var kvar på parkeringen och skiftade hjul. Helt nya vinterdäck inhandlades ju i våras. Sen åkte jag och fyllde på 2,6 bar.

Eftersom jag fortfarande inte riktigt vet var den riktiga lyftpunkten är i bak på bilen så blev det så här igen.
Om ni tycker vinterfälgarna är smutsiga skulle ni sett sommarfälgarna. Jävla bromsdamm. Men som lägenhetsboende undviker jag att tvätta när det är minusgrader. Tyvärr.

20221119_112038.jpg20221119_103026.jpg
Det går att tvätta i en GDS-hall och torka alt. blåsa med tryckluften som finns där. Jag gör alltid så vintertid för att undvika att det fryser, fälgarna får eftertorka i förrådet.
När jag lyfter min bil har jag en puck på domkraften som ser ut såhär, den passar bra in i det bakre "lyftuttaget" framför bakhjulet.
Lyftpunkter V60.JPG
Domkraft.JPG
Lyfter du även bakom framhjulet med samma puck? Någon sånt har jag letat efter för annars vill plåten böja sig. Vart har du hittat denna puck?
#1520053
kievY skrev: lör 19 nov 2022, 17:13 Bytt till vinterdäck. Kallt utomhus och även i garaget, så får bli en bättre tvätt av sommardäcken och hjulhusen en annan dag.
fjohan82 skrev:
Jernhand skrev: lör 19 nov 2022, 13:56 Bilen passerade 12 000 mil förra helgen, fortfarande inte inkörd.

Körde däremot förbi Biltema och inhandlade en domkraft och jackpad. Var kvar på parkeringen och skiftade hjul. Helt nya vinterdäck inhandlades ju i våras. Sen åkte jag och fyllde på 2,6 bar.

Eftersom jag fortfarande inte riktigt vet var den riktiga lyftpunkten är i bak på bilen så blev det så här igen.
Om ni tycker vinterfälgarna är smutsiga skulle ni sett sommarfälgarna. Jävla bromsdamm. Men som lägenhetsboende undviker jag att tvätta när det är minusgrader. Tyvärr.

20221119_112038.jpg20221119_103026.jpg
Det går att tvätta i en GDS-hall och torka alt. blåsa med tryckluften som finns där. Jag gör alltid så vintertid för att undvika att det fryser, fälgarna får eftertorka i förrådet.
När jag lyfter min bil har jag en puck på domkraften som ser ut såhär, den passar bra in i det bakre "lyftuttaget" framför bakhjulet.

Lyftpunkter V60.JPG

Domkraft.JPG
Lyfter du även bakom framhjulet med samma puck? Någon sånt har jag letat efter för annars vill plåten böja sig. Vart har du hittat denna puck?
Nej, fram lyfte jag inom det mellersta röda fältet på bilden ovan men det går säkert bra att lyfta med denna puck även där.
Man måste dock förvissa sig om plåtens tjocklek och bredden/djupet på "diket" i pucken så de passar ihop.

Jag köpte den på Amazon (med frakt av Amazon, fraktfritt om man kommer över 229:-), den kostade väl runt hundralappen och kom hem på några dagar.
#1520058
Fyllt på spolarvätska, bytt blinken i vänster backspegel och fått meddelande om att radarn var blockerad... :-)
.
20221119_150729_copy_2016x1512.jpg
20221119_150729_copy_2016x1512.jpg (647.06 KiB) Visad 625 gånger
#1520069
fjohan82 skrev:Fyllt på spolarvätska, bytt blinken i vänster backspegel och fått meddelande om att radarn var blockerad... :-)
Räckte det med att "bända" bort kåpan för att byta? Har en liten spricka i en sedan köp men inget som fela ännu
Konstigt radarn, kan du kanske få hjälp på måndag och undersöka ;-) ;-)
#1520073
Micce1980 skrev: lör 19 nov 2022, 19:40
fjohan82 skrev:Fyllt på spolarvätska, bytt blinken i vänster backspegel och fått meddelande om att radarn var blockerad... :-)
Räckte det med att "bända" bort kåpan för att byta? Har en liten spricka i en sedan köp men inget som fela ännu
Konstigt radarn, kan du kanske få hjälp på måndag och undersöka ;-) ;-)
Jo demontera/montera kåpan tog längst tid. La väg kanske en kvar på bytet... Själva blinken sitter inte skruvad.
Precis, det är nog ett självläkande fel :-)
#1520153
Fick i helgen tag i en uppsättning Hakka 8 i utmärkt skick! Till veckan ska jag få dem monterade på mina Thor som jag köpte i somras. Dom är också mycket fina och jag gav dem en polering och ett varv lackskydd i helgen.

Hoppas Hakka 8:orna är lite tystare än Nordman 5:orna som sitter på nu!
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1520162
I dag köpte jag 4 nya däck.
Hittade bra "testobjekt" i form av
Roadhog RGAS01 225/50 R17 98V XL, M+S

Dom hade hyfsat bra recensioner.
Jag gav 819kr styck, fri leverans och här är på max en vecka.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1520163
Gått igenom allt jag äger och har som rör bilvård nu när Black Week börjar (bl.a. Autodude har redan startat rean), vilket kan innebära bra priser på favoriter.
Har dock kommit fram till att det enda jag ser ut att behöva är kallavfettning.
Bättre att använda upp det som finns än att köpa på sig ännu mer. :-)
  • 1
  • 1702
  • 1703
  • 1704
  • 1705
  • 1706
  • 1845

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]