- lör 20 apr 2019, 08:19
#1312434
fjohan82 skrev: Vägt bilen på väg till Kalmar, vilket visade 1,78 ton.Gjorde samma för några år sedan med min 745-a. Den var helt tom och skulle enligt "papprena" väga 1460 kg, men vågen stannade på 1,58 ton. Ja hade då inget "BE" körkort så jag fick inte (officiellt) dra min båttrailer. Jag kollade då med besiktningen om att reg.besiktiga den för högre tjänstevikt, vilket skulle kunna gå bra. Hon (mycket trevlig och kunnig kvinna) upplyste mig om att jag även kunde höja dragvikten från 1600 till 1800 kg om jag monterade en förstärkningssats i hjulhusen. Det var inte intressant då (hade ju bara "B" kort). Så jag åkte till besiktningen för reg.besiktning och det gick bra efter lite diskussion, han sa' först att jag måste ha gjort en ändring av bilen. Men efter han ringt några samtal på telefon så var det Ok eftersom den bevisligen vägde mer än som stod i registreringsbeviset. Så den blev godkänd för att (lagligt) dra min båttrailer. Senare kollade jag upp detta med 1800 kg och det visade sig att det var monterat ett sådant drag på den. Så jag monterade en förstärkningssats, tog "BE" kort och reg.besiktigade den igen.... Med båt på och invändig utrustning (köksgrejer, sängkläder,bensin och liknande) väger hela ekipaget 1780 kg. Så det är lite överlast, men jag bil och körkort för att "lagligt" köra detta. Trailern är en 1600 kg Brenderup som av förre ägaren är "nerklassad" till 1500 kg, men ram och bromsar är samma som på deras 1800 kg trailer, axlarna är godkända för 1000 kg styck medans kopplingsanordningen är 1600 kg. Så det är nästan helt lagligt.....
Helt fullt i bagaget, men den får visst väga 2,2 så det är en bit kvar....
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V