Moderator: Moderatorer

#1507868
Idag har jag bokat tid för spolning av automatlåda, spolning av Haldex och rengöring av vevhusventilationen på XC70in.

Efter det ska den förhoppningvis gå problemfritt många mil till. I alla fall fritt från problem som är relaterade till ovanstående komponenter :-)
#1507895
fjohan82 skrev: lör 06 aug 2022, 20:54
EbbevonVolvo skrev: lör 06 aug 2022, 20:32 :-o :-o
fjohan82 skrev:
Bra idé, men tyvärr har jag inte avsatt tid för att serva på resan :-)
I natt är vi i Skopje, det är förmodligen här man skulle lämna in den om någonstans på resan (med tanke på lönenivåer, soppapris etc.). Tydligen har Nordmakedonien Europas högsta trafikböter jämfört med lönenivåerna...
Bilen behöver dessutom en översyn av framvagnen, det har börjat knarra lite när man svänger av alla kassa vägar och broskarvar. Även bromsvätska ska bytas, olja i lådan måste ersättas och hjulinställning göras. Det sista är ju ingen mening att göra innan man har hamnat på mer acceptabla vägar. :-)
Kostar mer men enklare att prata med pst hemma, blir det något strul så är ju kärran på hemmaplan :-)
Du, tänkte på en sak! :-o :-o
När bilen blivit sex år gammal så går det väl över till "Classic service" eller vad det heter. Då borde väl sådana jobb bli betydligt billigare? Eller är jag ute och cyklar nu? :-)
Jo, jag satt faktiskt och funderade på det idag. :-)
Måste dubbelkolla det, om det är 6 år från regdatum så omfattas den av Classic servicen.
Om din bil omfattas kommer kostnaden vara mellan 2495-2995kr (+rabatt från deras egna kort beroende vilket verkstad(Skobes, Rejmes, Bilbolaget, Bilia etcetc)
#1507910
UnleashFusion skrev: mån 08 aug 2022, 20:05
fjohan82 skrev: lör 06 aug 2022, 20:54
EbbevonVolvo skrev: lör 06 aug 2022, 20:32 :-o :-o
Du, tänkte på en sak! :-o :-o
När bilen blivit sex år gammal så går det väl över till "Classic service" eller vad det heter. Då borde väl sådana jobb bli betydligt billigare? Eller är jag ute och cyklar nu? :-)
Jo, jag satt faktiskt och funderade på det idag. :-)
Måste dubbelkolla det, om det är 6 år från regdatum så omfattas den av Classic servicen.
Om din bil omfattas kommer kostnaden vara mellan 2495-2995kr (+rabatt från deras egna kort beroende vilket verkstad(Skobes, Rejmes, Bilbolaget, Bilia etcetc)
Intressant, en viss skillnad mot vad det annars ska kosta...
#1508325
Igår tog jag en tur till Marstrand, via en cykelbana. Någon hade utformat cykelbanan vid ett trafikljus så att det såg ut som man kunde köra på påfarten innan trafikljuset. Sen gick det inte att komma ut samma väg och lyckades köra över gräsmattan där det inte var någon trottoarkant, men slog ändå i bakvagnen någonstans hörde jag.

Väl framme i Marstrand såg jag en XC90 D5 från Norge på långtidsparkeringen som troligtvis inte hade plockat av hjulen själv av uppallningen att döma. Under vänster bakdäck var stenblocken som användes som uppallning knäckta och det såg ut som någon sorts vätska hade läckt ut eftersom det var solsken.
20220810_170458.jpg
20220810_170458.jpg (1.89 MiB) Visad 668 gånger
#1508369
Överraskande snällt ändå att lägga träbitar ovanpå cementblocken
#1508413
Lövet skrev: tor 11 aug 2022, 23:50 Överraskande snällt ändå att lägga träbitar ovanpå cementblocken
Ja de har blivit bättre de där tjuvarna, tänker på ägaren ändå på något sätt :-D
#1508414
Micce1980 skrev:
Lövet skrev: tor 11 aug 2022, 23:50 Överraskande snällt ändå att lägga träbitar ovanpå cementblocken
Ja de har blivit bättre de där tjuvarna, tänker på ägaren ändå på något sätt :-D
Att de lagt träbitar, plus att de ligger under bärarmarna och inte under trösklarna, gör att den bilen i princip blir oskadad. Förutom stölden då förstås...
#1508471
Lämnat bilen i Malmö efter en punktering i Danmark i onsdags. Fick bilen bärgad till Sverige då det inte fanns däck till den i Danmark, tillbringade hela torsdagen på verkstaden i försök att få tag på ett däck, men inte ett enda fanns att uppbåda, och då det är försäkringsbolaget som bestämmer, och betalar så fick det bli en hyrbil. Hämtade ut en XC90 T8 MY22 med nya batteriet, tänkte att det här kan bli riktigt trevligt, bilen var helt ny, vi var de första som fick hyra den. Efter inspektion bar det av till hotellet som även det gick på försäkringen för avfärd tidigt idag på morgonen. Den färden slutade efter fem kilometer då samtliga hjulbultar utom en lossnat från vänster bak.
Ny bil från hyrfirman, en B5 den här gången och äntligen kunde vi ta oss de sista 60 milen hem.
Surt art inte få prova på nya T8:an, men skönt att komma hem igen.
Sista budet när vi får hämta vår bil i Malmö är tidigast i slutet av nästa vecka, däcket måste visst beställas från utlandet. Hur svårt ska det vara???
  • 1
  • 1675
  • 1676
  • 1677
  • 1678
  • 1679
  • 1849
Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]